Dags att backa bandet igen..
Swiss First Class Lounge Terminal E (FCL E)
När man lämnar FCL A, så slussas man ner till bilen via en dedikerad passkontroll. Jag var ensam i bilen och ensam i passkontrollen. Några gånger har resan gått ovan marken, men denna gång var bilresan under marken i tunnlarna som finns mellan huvudbyggnaden och Terminal E. Chauffören kör hela vägen fram till byggnaden, sen går vi in en dedikerat dörr för First samt de av passagerarna som behöver lite extra hjälp. Vi kliver in i en av de två stora hissarna och åker upp till våning 3 som är receptionen. Där möts jag av två glada, professionella värdar som välkomnar mig, samt frågor om jag behöver wi-fi och om jag känner till loungen eller om jag vill ha en guidning. Stolt säger jag ”I know my way around in here by now” och går genom dörren mot restaurangen.
Lite överraskande var det ganska mycket folk. Jag har varit ensam där inne ett par gånger, men det är 10-12 personer i restaurangen, inklusive två barnfamiljer. Det tycker jag är bra: det kan betyda att det går bra. Inga av mina favoritbord vid fönstret är tillgängliga så jag ber om att näst-bästa alternativet blir städat. Det tar 1-2 minuter innan det finns krispiga linnen på bordet. Snyggt! Beställde bubbelvatten och en Espresso Duppio direkt.
Vid vårt senaste besök i februari var frukosten riktigt bra, inklusive några grymma pannkakor. Så jag hade gått runt i några timmar och tänkt på dessa. Tyvärr fanns de inte på menyn. Så det blev en annan favorit: nämligen Eggs Benedict. Mycket gott! Man kan diskutera storleken på portionerna, men fördelen med de mindre portionerna är att man kan testa flera rätter

Så efter detta blev det kallskuret och ost. Till det kom ett eget, ugnsvarmt bröd som var gudomligt gott! Jag kom nu ihåg att jag hade missat ”BC-fika” så jag beställde ett glas champagne. Det var en Blanc de Blanc.
Efter frukosten gick jag till ”kontoret”. Det är ett stort konferensbord längst bak i lokalen där jag jobbade samt skrev på BC i två timmar. Varje 10:e min kom det diskret en anställd och kollade om mitt glas var tomt, eller om jag var sugen på annat. Mina ögon hade fastnat på en skylt om en schweizisk gin, och jag såg ordet ”Negroni”. Så vid 11.30 gick jag till baren och beställde en sådan. 12.10 packade jag ihop mina saker och promenerade över till gate E47. Där var boarding igång och jag ställde i kö för passkontroll och sedan scanna boardingkort för att kliva ombord. Här tyvärr, lämnar Swiss en del att önska. Fram till nu, är det prio, prio, och prio. De flesta gånger har passkontrollanten lämnat över mig personligt till nästa och sen har jag slussats förbi alla köer. Inte så denna gången. ”Värre” blev det (i-landsproblem), dörr 1L användes inte och det var stopp i tratten på väg till dörr 2L. Här finns det utrymme att förbättra.
Hur summerar man bäst FCL E?
Positivt
· Jag älskar lokalen med 270 grader med panoramafönster
· Den stora utomhusterrassen
· Uppdelningen av loungen i restaurangen, kontoret, soffor
· Servicen - behöver aldrig fråga efter något. Det finns inbyggd sjätte sinne
· Sovrummen vid långa layovers
· Maten är grym
· Helhetsupplevelsen tills man lämnar loungen
Negativt
· Jag kan tycka att verken Champagnen eller spritutbudet känns helt First Class. Faktisk så finns det bättre saker i Senatorloungen. Jag har påpekat det, och blivit erbjuden att dom skall hämta grejer där till mig
· ”The last mile” alltså från loungen till stolen på flygplanet saknas det något i mitt tycke
Men det sista är i mitt tycke en av två fördelar som Lufthansa FCT/FCL B har. Det andra är spritutbudet. Annars är den totala upplevelsen på Swiss vådligt mycket bättre i mitt tycke, och då har vi inte ens klivit ombord än.
Bonusbild
Jag måste erkänna att jag tycker A350n är vacker. Särskilt tycker jag Cathays är uberläcker.