Senaste nytt

Senator.. ut på tur igen, ofrivilligt ensam..

Dags att backa bandet lite...

Hilton Zurich Airport

Det här hotellet ligger topp 3 i antal nätter för mig. Så jag har lite hatkärlek till hotellet. Det är ett hotell som börjar bära prägel av sin ålder. Men det finns några riktiga guldkorn av anställda. Särskilt Sylvia som jobbar i loungen är en klippa. Tyvärr ses hon och jag sällan numera eftersom jag anländer ofta sent på kvällen och/eller åker tidigt på morgonen.

I alla fall, jag såg först med min glädje i Hilton-appen att jag hade blivit uppgraderat till ett King Relaxation Room. Ett sådant rum minns jag av glädje som ganska stort och trevligt. Tyvärr insåg jag när jag klev in att även detta hade nått ett bäst-före-datum. Förra gången fick jag en Junior Suite, men som låg under marken, så inte helt träffsäkert med rummen.

IMG_1151.JPG

IMG_1152.JPG

IMG_1153.JPG

IMG_1154.JPG

Summa summarum av hotellet:

Positivt

· Läget är bra med shuttle till hotellet samt en S-bahn station nära intill

· Bra service

· Bra lounge med bra utbud hela dagen

· Grym frukost som Hilton Diamond i restaurangen

· Bra gym

· Kort löparbana runt hotellet

· Nespressomaskin på rummet

· Hyfsat prisvärt för Zürich. Betalar normalt mellan CHF 160 – 190 med flex rate

Negativt

· Ganska slitet, särskilt rummen

· Medioker mat utöver frukosten

· ”Ingenting” just i närheten, det kräver en taxi/Uber eller kommunalt

· Flesta rummen har den ”germanska duschen”. Det vill säga den där meningslösa halva glasväggen som gör att hela badrummet blir blött när man duschar. Turligt inte så i ett Relaxation Room

Freys ser ju absolut ut att kunna vara ett trevligt alternativ för att ta sig ut till ARN.

Finns inga priser angivna på hemsidan, någon som har ett hum om vad en resa kan kosta från Stockholms innerstad?

Maybachen har de precis sålt, sa min chaufför Pia för en vecka sedan.

Lite beroende av var i Storstockholm man åker från/till så räkna 2-3x Taxi Stockholm. Om någon är seriöst intresserat att prova så skicka ett PM så förmedlar jag kontakt med back office.

Ja det utesluter ju prylar från Louis Vuitton för de äger ju butikerna själva och har som policy att aldrig rea.
Fast det finns ju andra märken där rea med 50% av priset på t.ex. skor, byxor, slips kan vara högre än månadslönen för en SAS kapten. :p

Ha ha.. Nu har jag "tur" att inga av dessa märken kör plagg för norrbaggar på 191cm och 108kg ;) T.ex. är TM. Lewin på Jermyn Street i London bas för alla skjortinköp. 4 stycken för £100 är perfekt :p

Trevlig läsning!

Om du, precis som jag, inte orkar köa till Franklin Barbeque rekommenderar jag dig att pröva brisket på Cooper's Old Time Pit Bar-B-Que i stället.

Har varit på Cooper's en gång. Grymt ställe. Kanske går jag dit sen.

Vi hade det trevligt. Fick utförlig utredning av vem han känner härinne :p

Swiss First markupplevelsen på Zürich-Kloten

Att flyga First skall innebära en helhetsupplevelse. Swiss har jobbat på detta med öppnande av den nya FCL A förra året, inklusive en dedikerad säkerhetskontroll. Detta var första gången jag fick möjlighet att testa detta från start till mål, och det har helt klart blivit väldigt mycket bättre.

Jag hade fått boardingkort hela vägen till Austin på Arlanda där jag valde använda en automat. Men jag lämnade rummet på Hilton ganska snabbt för att hinna med bussen till flygplatsen och lämnade mina boardingkort. Så jag knallade från Hiltonbussen till den nya, fräscha First incheckningen. Jag har använt den gamla flera gånger tidigare eftersom märkligt nog så får Swiss M&M AMEX Platinum användare access till denna. Jag gillar enkelheten, och jag var ensam. Eftersom jag som sedvanligt bara hade med mig handbagage gick allt snabbt.

IMG_1159.JPG

IMG_1160.JPG

IMG_1161.JPG

IMG_1162.JPG

Sen knallade jag över till biljettkontoret. Hade problem att boka en resa online LHR-ZRH-ARN jag behöver senare i maj, så nu hade jag lite tid och fixa med det. Allt gick på under 5min med en otroligt kompetent medarbetare.

Sen var det dags att gå de 100 meter till den magiska rulltrappan. När jag kommer upp möts jag av en herre jag har träffat 10 gånger tidigare på gamla FCL A. En man runt 60 år, vitt hår, korrekt och sådär stel germansk. Sällan ett leende. Idag tänker jag, skall jag få ett leende. Han välkomnar mig till FCL och undrar på om jag vet hur det fungerar? Jorå ser du, det vet jag. ”I want to go to FCL E as soon as possible. Of all the lounges in the world. I think this is my favorite. I even prefer it to Lufthansa in Frankfurt”. Ett leende från öra till öra. ”Mr. Senator, I am afraid we have no transport until 08:50, would that be ok”? (klockan var 08.35) Jag svarar att jag tar en kaffe i baren medan jag väntar.

IMG_1164.JPG

Om jag tycker FCL E är bra, tycker jag FCL A är en stor besvikelse. Bunkerkänsla, lite trångt. Här måste jag säga att jag anser Swiss har misslyckats totalt med loungen om man jämför med FCL E men även den gamla FCL A. Så jag dricker min dubbla espresso och begär mig till transitområde.

IMG_1167.JPG

Ni som har besökt SEN A i Zürich har kanske noterat att längst in, en våning upp går det ibland människor förbi? Det är trafiken av passagerarna som skall med transit till FCL E. Eftersom den schweiziska klockan är exakt, får jag till och med en ursäkt att dom inte är redo 08.46 snär jag dyker upp. 08.49 dyker min chaufför upp och ursäkter sig för att jag har fått vänta. Vilket annat land händer det? Nu åker vi till FCL E, min favoritoas.

IMG_1168.JPG

IMG_1169.JPG

IMG_1170.JPG

Last edited:
När jag kommer upp möts jag av en herre jag har träffat 10 gånger tidigare på gamla FCL A. En man runt 60 år, vitt hår, korrekt och sådär stel germansk. Sällan ett leende.]

Menar du snubben som lojt lutar sig åt sidan i ditt paparazzifoto, så säger jag +1 på den beskrivningen. Pratar du Schwyzerdütsch får du ett bemötande som är hur trevligt som helst, medan alla andra människor är syn-ner-li-gen ointressanta för honom. Tror faktiskt att han skulle kunna gäspa folk rakt i ansiktet. Bra jobbat att få honom till att le, själv är jag lika sval mot honom som han är åt mig - då blir det i bästa fall en blinkning med ena ögat när han knappat färdigt på sin skärm...

Jag skulle påstå att han har dragit sitt strå till stacken för att en hel del passagerare ska kalla personalen i ZRH för ”lounge dragons”...

Menar du snubben som lojt lutar sig åt sidan i ditt paparazzifoto, så säger jag +1 på den beskrivningen. Pratar du Schwyzerdütsch får du ett bemötande som är hur trevligt som helst, medan alla andra människor är syn-ner-li-gen ointressanta för honom. Tror faktiskt att han skulle kunna gäspa folk rakt i ansiktet. Bra jobbat att få honom till att le, själv är jag lika sval mot honom som han är åt mig - då blir det i bästa fall en blinkning med ena ögat när han knappat färdigt på sin skärm...

Jag skulle påstå att han har dragit sitt strå till stacken för att en hel del passagerare ska kalla personalen i ZRH för ”lounge dragons”...

Det var inte honom, men han såg ut som han precis hade ätit en citron.

Toppen