Senaste nytt

SENATOR förmån eller inte

Försöker välja plats vid nödutgång för mig och sambon på shorthaul Economy (EB award). Jag har nymatchad Senator-status, sambon statuslös. Kan välja 10E+10F på sittplats kartan, när jag väl sparar så sparas min plats 10E men sambon skickas bak till 11E. Ska det vara så?

Hos Austrian valde jag Manage Bookings och öppnade bokningen mha Booking Code (loggade inte in) och där inne tog jag bort numret och lade sedan till det igen.
Funkade inte alls för mig och LH livechatt agent ville bara ha pröjs för det precis som om jag försökt reservera sätet själv på hemsidan.

Jag checkade in tidigare idag i appen på en Austrian flight Wien - Stockholm. Det nya M&M-numret för Senator var inlagt i bokningen, men appen tyckte inte att jag är Senator och sätter mig i boardinggrupp 3. Säte kunde jag välja fritt, inkl. preferred seats, men det kan man hur som helst när incheckningen väl öppnat. På flygplatsen skulle jag lämna in en väska och nämnde att min Senatorstatus inte står på boardingkortet. Det tog ett tag för dem att lösa det och de printade ett nytt boardingkort. Det i appen vill inte uppdatera sig.

På måndag är det dags att åka tillbaks till Wien och på den bokningen kan jag kostnadsfritt välja alla säten.

Hade precis en holmgång med M&M service om avgift på sätesbokning för medresenärer till Senatorer.

Det hela ledde till att jag upptäckte vad som verkar vara en motsägelse i om regelverket för detta beroende på om man tittar på Lufthansa eller M&M sidan.

Se följande på M&M sidan:

1719327477221.png

Lufthansas sida står det istället:

1719327308057.png

När jag är inne på existerande sätesbokning så ser jag att jag själv kan reservera i Preferred/extra legroom zone utan avgift, men inte sällskapet.

Last edited:
När jag är inne på existerande sätesbokning så ser jag att jag själv kan reservera i Preferred/extra legroom zone utan avgift, men inte sällskapet.
Samma här. Varken LH:s vanliga support eller M&M support verkar intresserade av att förstå frågan när jag ställde den till dem. Ingen kan svara, M&M support hänvisar till LH support som först hänvisar till SAS för att de ställt ut biljetten och därefter tillbaka till M&M support när jag påpekade att det knappast är SAS uppgift att svara på frågor om förmåner för M&M-förmåner på ett LH-flyg.

Konstigt att det fungerar för vissa men inte andra. Jag kan utan problem välja tronsäten inne på SAS sida (bara jag som är Senator). Innan jag hade lagt till M&M-numret kostade det extra, men efter så är det gratis. Det fungerar även inne på Austrians sida (som vi flyger med). Kan det ha att göra med hur många medresenärer man har?
1719334239101.png

Toppen