Fortsättning på gårdagen eller vilken dag det nu var igår
När tidzonerna ser ut så här är det lätt att tappa bort sig så jag fortsätter helt enkelt från där jag boardade när det nu var. Jag tror jag är på New York tid men inte riktigt säker.
Tillbaka till SK903 på väg till New York.
Resten av resan avnjöts i sällskap med denne legend från franska motståndsrörelsen, René Artois från Nouvion.
Andra serveringen - nu utan Chardonnay
Island
Grönland
Canada
Utsikt från dasset
Approppå dasset, om det här är SAS försök att kopiera rosen från Lufthansa First Class så misslyckas de kapitalt kan jag tycka.
Sällskap
Baren utan Chardonnay
USA, USA, USA!
Newark landningsbana
Kan ni gissa vilken SAS A343 detta är? Just de, den flyktiga BC-favoriten LN-RKP var på besök i New York. Otrevlig överraskning för de som flög till Oslo senare under eftermiddagen. Tacka vet jag raketen.
Som tidigare nämnts var immigrationsprocessen mindre plågsam än vanligt om än fortfarande förvirrande. Med aktivt ESTA kunde jag ställa mig i kön i område B. Kön gick sedan till en automat där du scannade ditt pass och så tog de ett kort på ditt nylle. Tur att de inte bedömer om du får komma in i landet med denna bild. Kameran satt dessutom lågt så du fick böja dig ner för att hamna i bild. Sedan fick du en utskrift som du skulle ta med dig och ställa dig i en annan kö. När du sedan stått i den kön ett tag fick du gå till en annan kö för att få de vanliga frågorna om Va f…n gör du här och är du här i affärer eller njutning? De tog mitt immigrationskort som mer eller mindre handlar om du 1) är bonde eller 2) kontantkurir. Sedan stämplade de min utskrift från automaten med stämpeln som normalt hamnar i passet och sedan… just de, nästa kö. I slutet av denna kö satt en man och samlade in de stämplade utskrifterna och sedan var jag igenom och inte ett spår i passet.
Äntligen igenom! Nu gällde det att hitta bussen till Hilton. Det var iofs. inte så omständligt som att immigrera utan jag fick hoppa på Airtrain från Terminal B till P4 som stationen heter och där ta bussen till Hilton. Sagt och gjort och mycket riktigt dök bussen upp efter ett tag så inga problem där. Hilton-bussarna gick väl med 20-minuters instervaller(ish). Förresten, du vet att du är i USA när chauffören börjar prata om sin fru och hur hunsad han är hemma. Only in America folks. Han hette Percy förresten, inga likheter i övrigt med den store managementgurun Percy Nilegård. Skön snubbe som drack de-caff te och brukar tacka poliser för deras insats, vilket tydligen är unikt i New Jersey. Poliserna hade blivit så till sig så de hade samlat ihop pengar och köpt 12 munkar (Donuts för att undvika missförstånd) till Percy. Fin historia där människor som har som jobb att ta hand om andras skit hyllas.
Percy
Efter ca 15 minuters körning kom vi fram till hotellet vilket snarare är ett tecken på hur kasst planerad vägarna runt Newark är. Hotellet ligger typ på andra sidan gatan från flygplatsen och jag såg gaten från hotellrummet men att köra raka vägen var inte att tänka på. Sedan skulle jag checka in och jag fick dagens prao (vilket inte var första gången på denna resa skulle det visa sig) så det tog sin lilla tid att få nyckeln till rummet. Hotellet i övrigt var väldigt mycket USA (surprise!) med tråkig arkitektur och brun betong som är så poppis här. Gamla kommunistbyggnader är heller inte upplyftande men jag undrar om inte amerikansk arkitektur är långt efter ibland. Skyskraporna på Manhattan är imponerande men de är inte vackra eller spännande.
Hotellobbyn
Jag hade ett deluxerum med cash+points så jag betalade 18 000 poäng och 45$. Bra värde eller ej vet jag inte men jag är inte en Hilton-fantast med drivor med poäng så jag tömde mitt konto då jag ytterst sällan samlar några större mängder poäng. Rummet låg på 11:e våningen med utsikt mot flygplatsen och en motorväg. Hyfsat bra flight spotting rum.
Rummet i sig…. tja, jag visste vad som väntade och anpassade mig efter det men det var ingen höjdare direkt.
- Vem har lysrörsbelysning i en sänglampa?
- Vem sätter upp guldfärgade mörkläggningsgardiner?
- Vem tycker att ett jättelitet badkar är mycket bättre än bara en dusch?
- Vem tycker att det är en bra idé på ett flygplatshotell med så många internationella gäster inte ha stickkontakter där även andra typer än amerikanska kontakter passar?
- Vilket geni tänkte ut att man måste sätta på duschen genom att vrida på temperaturvredet så desto varmare vatten du ville ha, desto hårdare stråle blir det?
Sängen var dock skön och det var det viktigaste samt att det fanns rinnande vatten som kunde justeras så det blev kallt eller varmt så det var inte bara mörker. Jag spenderade inte många timmar på rummet ändå.
Rummet, inte så dåligt på bild, en annan historia i verkligheten
Som sagt, genomtänkt i alla detaljer. Det är lätt att spola av om inte annat
Genilösningen för duschen. Notera också hur högt vredet sitter. Jag hade utan tvekan hamnat i ett dvärg-säkrat rum. I USA diskrimineras ingen (host) för då blir man stämd.
Nåväl, efter en snabb dush och inlåsning av värdesaker så var det dags att börja förflytta sig mot Madison Square Garden och kvällens hockeymatch mellan New York Rangers och Toronto Maple Leafs. Jag valde den snåla vägen då Uber skulle ha in runda slängar 40-50$ för en enkel väg och dessutom ingår då trafiken till och från Manhattan så det blev 13$ med NJ transit istället från Newark Airport Station. Var lite omständligt att ta sig dit bara då du först tog hotellets buss till P4 (Parkeringsområde på Newark flygplats där alla hotelltranfers plockar upp dig) och sedan Airtrain till Newark Airport station och där hoppar du på tåget till Manhattan. När jag skulle ta mig mellan P4 och Airport station gick inte Airtrain pga. att de hittat en skum väska som de måste undersöka först. Tog dock bara 10-15 min innan de släppte på trafiken igen. Timingen var dock inte så bra så jag fick vänta i 30 min på Airport Station innan min NJ transit till Penn Station på Manhattan dök upp.
Newark Airport station
Ååå, åka pendeltåg
Framme vid Penn Station, Manhattan
Sjuk fördel att ingången till Madison Square Garden låg vägg i vägg med Penn Station. Eller rättare sagt, Madison Square Garden är byggd ovanpå Penn Station.
Då var det dags för amerikansk underhållning och för att göra upplevelsen komplett så inhandlades det mat och öl. Jodå, 31$ för en öl och hamburgare. Stor öl förvisso och det skall säga att både hamburgare och pommes frites höll förvånansvärt hög klass, kan inte säga detsamma om ölen. Imponerande att de kan ta 13.50 för vad som klassas som "F...g close to water".
Kan i övrigt rekommendera denna tråd om ni behöver mer detaljer då dessa sköningar nog är mer insatta än jag.
Diskussion om resor för att se NFL/NHL/NBA/MLB/övrig sport på plats i USA | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Kvitto, observera korttypen.
Big Mac & Co, Madison style
Ho, ho, ho, ho, hockeyfrilla. Visste ni att hockeyfrillans främste överstepräst, Jaromir Jagr, spelade fyra säsonger i Rangers? Det är också en låt med De Lyckliga Kompisarna.
Översteprästen himself
Så, då var vi rätt stämning. Då var det dags att kolla in den senaste kullen dollarmiljonärer åka skridskor och knuffa på varandra och jag förstår nu varför de har den lön de har när jag betalade 139$ för en biljett…. Det är inte billigt att vara hockey-fan i New York. Biljetterna nära rinken gick loss på mellan 400$-500$.
Som Frölundait sedan barnsben, då jag kommer ifrån Göteborgstrakten, hade jag sett fram emot att se Henke vakta kassen men han är som sagt på upphällningen av sin karriär i Rangers och ersatt med en 23-ryss som spelade grymt bra faktiskt. Henke satt vid sidan av hela matchen dessvärre. Hans insatts mellan stolparna säsongen 02/03 då Frölunda tog SM-guld kommer dock aldrig att glömmas.
Henke var med i TV iaf. tillsammans med sitt Head & Shoulders hår och Colgate leende.
Här sitter han längst till vänster i Rangers bås
Hockey är underhållning och Amerikaner tar sin underhållning på största allvar. Jag lämnade när det var 5 min kvar och Rangers var i ledningen med 3-1 för att undvika massorna. Snabbt tillbaka till hotellet samma väg som jag kom och det gick förvånansvärt smidigt faktiskt på tillbakavägen. I säng sova i 5,2 timmar pga. jetlag trots att jag varit vaken dagen innan i 21 timmar.
Bryter här så kommer mer i nästa post om SQ21 mot Singapore.