Senaste nytt

semilive: Jorden runt på 90 timmar med SQ21/22

Servicemiss av personalen. Frågade om påfyllnad av kaffe, dröjer.... plingar, dröjer... Vi får se hur det står sig mot "The Singapore Girls". Hrmpf... de går förbi och vill kränga sprit, cigg och lukta gott på Stureplan men mitt kaffe glömde de. Jaja... nu verkar de hända något. Dagens i-lands service problem.

Passerar snart Grönland. Danskar är sköna, vad tänke de när de upptäckte denna is-täckta ö när de valde namnet Grönland?

- Preben, hvad skal vi kalde dette nye land?
- Jeg ved det ikke, men det skal være noget sjovt, der tiltrækker folk til at bevæge sig her.
- Jeg ved det! Hvad synes du om Grønland? Det er god humor.
- Men det er strålende, vi tager en lille Preben

Attachments

• IMG_4866(4).png
    IMG_4866(4).png
    228,7 KB · Visningar: 184
Passerar snart Grönland. Danskar är sköna, vad tänke de när de upptäckte denna is-täckta ö när de valde namnet Grönland?

- Preben, hvad skal vi kalde dette nye land?
- Jeg ved det ikke, men det skal være noget sjovt, der tiltrækker folk til at bevæge sig her.
- Jeg ved det! Hvad synes du om Grønland? Det er god humor.
- Men det er strålende, vi tager en lille Preben

Haha! Men han var väl norrman/islänning Erik Röde? Inte dansk. ;)

En teori är faktiskt lite som din dialog, att Erik ville få det att låta attraktivare för att locka ditt fler islänningar. Men det troliga är ändå att grøn hade en lite annan betydelse i fornnordiskan än idag och syftade på ”ny” (gäller ju än idag). Det var helt enkelt ett ”nytt land”. :)

Nu är det prima liv här uppe. GT och min alldeles egen tråd på BC och snart blir det mer GT då jag fått ner några avsnitt från säsong 3 som skall avverkas. (Gran Turismo alltså med f.d. Top Gear gänget). Passerar över vår Norska kolo.... vackra grannland. ;) Har bara gott att säga som att G:et i min GT idag är norsk och smakar utmärkt och att bränslet som flyger mig i lyx runt jorden säkert kommer från Norge.

Btw, ni som håller till i denna tråd, Gin & Tonic-tråden | Sida 163 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Gifter sig Fentimans och Harahorn Gin eller borde SAS tänka om?

Visa bifogad bild 86379

Har inte provat Harahorn Gin men den funkar säkert med Fentimans. Både Fentimans och Fewer Tree slår ju Sweppes med hästlängder. Det skadar inte att SAS tänker om i tonic världen och inför Ekobryggeriets tonic. Den slår det mesta och så är det en svensk produkt från Norrköping. Tyvärr har jag aldrig sett den i burk men det borde väl SAS kunna påverka så man har den på burk om flaska ses som obekvämt att servera.

Haha! Men han var väl norrman/islänning Erik Röde? Inte dansk. ;)

En teori är faktiskt lite som din dialog, att Erik ville få det att låta attraktivare för att locka ditt fler islänningar. Men det troliga är ändå att grøn hade en lite annan betydelse i fornnordiskan än idag och syftade på ”ny” (gäller ju än idag). Det var helt enkelt ett ”nytt land”. :)
Hatten av för denna uppsträckning. :) Han lyckades väl sådär men på den tiden kunde man inte flyga dit så när man korsat havet till Grönland och upptäckte att han ljög så tänkte man väl "Va f...n, jaja... orkar inte vända." Dock verkar större delen av befolkningen fortfarande vara eskimåer. Liten succé för Erik alltså.

Hatten av för denna uppsträckning. :) Han lyckades väl sådär men på den tiden kunde man inte flyga dit så när man korsat havet till Grönland och upptäckte att han ljög så tänkte man väl "Va f...n, jaja... orkar inte vända." Dock verkar större delen av befolkningen fortfarande vara eskimåer. Liten succé för Erik alltså.
Grönland hade dock en ganska (för tiden) stor skandinavisk befolkning på 5000 personer fram till 1300-talet, då man övergav ön. Troligen på grund av kallare klimat och sinande resurser. De första Inuiterna kom dit ganska sent, på 1200-talet.

Toppen