Senaste nytt

semilive: Jorden runt på 90 timmar med SQ21/22

Får deja-vu då jag två dagar innan gjorde nästan samma resa till New York, åt likadan mat i SAS Business, förundrades över Hiltons duschkran samt såg på hockey(kollade dock Islanders, billigare och bättre lag :p )
Reserapport? Vem stalkar vem? Vi åker SQ351 tillsammans i höst utan att veta om det.

Riktig bra reserapport och skön humor rakt igenom, det är en fröjd att läsa! Blir riktigt sugen att prova på något liknande! Visst bokades resan EWR-SIN T/R med gamla poängtabellen + en 2för1 Amex voucher?

Riktig bra reserapport och skön humor rakt igenom, det är en fröjd att läsa! Blir riktigt sugen att prova på något liknande! Visst bokades resan EWR-SIN T/R med gamla poängtabellen + en 2för1 Amex voucher?
Ja, bokningen gjordes i Juli och bokades om precis innan höjningen. Sant att jag glömde nämna vouchern.

Världens längsta flygning

Det är några timmar kvar tills boarding för start av hemfärd så vi kör vidare. Nu är jag alltså på väg att påbörja färden med SQ21 från Newark till Singapore. Så där upptar vi handlingen.

Vakande innan timern runt 0500 tror jag. En snabb dusch och packa ihop rese-kittet och kasta in nyckeln i receptionen och sedan hoteltransfer till Terminal B som var mer eller mindre öde då de flesta tidiga flighterna med United går från Terminal C eller A. Fördelen denna gång var att transfern stannade utanför Terminal B så jag behövde alltså inte åka med till P4 och ta AirTrain därifrån till Terminal B.
IMG_4969.JPG

Incheckningen för SQ skulle öppna 0645 men de slog upp portarna redan vid 0630. SQ’s incheckningsdisk ligger på plan 3 i Terminal B.
IMG_4964.JPG

Ingen självservering med SQ
IMG_4966.JPG

Öde än så länge
IMG_4968.JPG

Här råkade jag ut för resans andra prao och det tog sin lilla tid att får till det. Jag behövde t.ex. visa upp ett utskrivet intyg på att jag hade ett aktivt ESTA så jag kom in i USA igen när jag kom tillbaka. Till slut fick jag mitt boardingkort och kunde gå mot säkerhetskontrollen. För övrigt så har Singapore det coolaste passet färgat knallrött.

Särhetskontrollen var över snabbt då det var helt tomt så det blev Virgin Clubhouse loungen för frukost och känna på den erotiska inredningen.
IMG_4977.JPG

IMG_4976.JPG

IMG_4975.JPG

Tom. badrummet
IMG_4985.JPG

Frukost blev det också men den var nja. Visst, made to order i en lounge är väl ok men kom igen, en skiva bacon, en liten korv samt en liten skiva svamp. Det blev till att beställa en extra Egg Benedict och smaken var väl så där. Då föredrar jag nog buffé a la United LHR T2. United Polaris i Terminal C provas på onsdag när jag är tillbaka på Newark.

IMG_4983.JPG

IMG_4984.JPG

Tiden ägnades åt att skriva ihop en liten reserapport för gårdagen. Fram tills det var dags för boarding. Jag upplevde som att det var mycket smidigt att ta sig till gaten i Terminal B så det tog max 5 min från lounge till Gate 53. Väl där var det direkt ingen trängsel då planet var långt ifrån fullt. Kan också tillägga att jag tyckte att gratis WiFi på Newark fungerade mycket bra men det kanske var för att det inte var så mycket folk i Terminalen vid denna tid.

ULR var namnet
IMG_4988.JPG

Ingen trängsel här då kabinfaktorn var följande:

Business class: 66%
Premium Economy: 66%
Toaletterna: 0%
Landningsstället Oklart:
Baggagecontainer:Oklart
Totalt: ca 66%

IMG_4989.JPG

Klivit ombord in i mys-kabinen
IMG_4993.JPG

Bästa sätet i denna kabin, 11K
IMG_4992.JPG

IMG_4997.JPG

Rad 11
IMG_4999.JPG

IMG_4991.JPG

Observera LH First Class pyjamasen. Jag hade två med mig i min ryggsäck. SQ är snålisar så man måste ha med sig egen pyjamas men de bjuder på tofflor. Måste slå ett slag för LH pyjamasen som jag faktiskt använder hemma vilket är bra istället för att de bara kastas. Fick pyjamas på Qatar en gång och den var som ett tält och fick slängas efteråt.
IMG_4998.JPG

Lång knapprad till stolen, dock lätt tillgängliga och jag upplevde att det gick att få ett bra loungeläge till stolen. Stolen är som recensionera säger, hård. Fick inte träsmak men sova var inte bekvämt men sån tur var hade jag köpt ett självuppblåsbart liggunderlägg på Clas Ohlson för 299 kr och då gick det bättre att sova. Fick plats i ryggsäcken dessutom.

Självuppblåsande liggunderlag | Clas Ohlson

Hade bulkhead-säte vilket gjode mycket då det blev till mer eller mindre en första klass-säng utan något trångt utrymme för fötterna.

IMG_5020.JPG

Långt är det
IMG_5019.PNG

Lift-off! Disigt idag över Manhattan. Nu hade jag rätt sida då vi startade norrut.
IMG_5015.JPG

Ingen Champage på marken men så snart vi kommit upp en bit. Cheers!
IMG_5050.JPG

IMG_5052.JPG

Då är det dags för mat igen och just det... Cha.. nää, nu blir det Bordeaux

Förrätt
IMG_5054.JPG

Huvudrätt. Köttet var överstekt som vanligt men inte så farligt så det gick och äta
IMG_5055.JPG

Efterrätt samt vitaminer för att undvika skjörbjugg. Glass, ost och ett äpple men nu passade inte Bordeauxn, yuck.
IMG_5058.JPG

Sedan blev det lite annat gjort men en Singapore Sling på Singapore airlines måste man ha.
IMG_5059.JPG

Filmdags. Du vet att det är bra inflight entertainment när alla fem Die Hard-filmerna finns tillgängliga.
IMG_5046.PNG

Filmtittar-paket, popcorn, GT, vatten och vitaminer
IMG_5060.JPG

Vilodags, observera ventilen i höger i bild till min medtagna Clas Ohlson-madrass. Jag är 180 cm och hade inga problem att hitta en bra sovställning. SQ skall ha en eloge för att de fattat det där med kuddar. Tre stycken sammanlagt och väldigt bekväma. SAS, var vänliga notera då er kudde i business är ett stort skämt.
IMG_5067.JPG

Mer mat! (Pust) Det är noll risk att du svälter. Satan vad de lassar in mat. Du har dessutom en refreshment meny att välja ifrån om inte de två huvudnumren mättar tillräckligt.

Förrätt
IMG_5063.JPG

Huvudrätt - Smoked Pork ribs
IMG_5064.JPG

Vitaminer
IMG_5065.JPG

Shit vad tiden går fort. Redan inflygning!
IMG_5075.JPG

IMG_5090.JPG

Ses om sju timmar
IMG_5096.JPG

Fantastisk flygning! Vilken crew! Vilken mat! Så bekvämt! Ja, förutom stolens hårdhet då och det faktum att jag spillde en GT över mitt pass så nu luktar det suspekt. Vi får se om de släpper in mig i USA igen.

Jag sparar nog resten tills jag är tillbaka i USA så Changi + returen till EWR kommer troligtvis imorgon beroende på vilken dag det är. :confused:

Hänger här i Silverkris loungen i ett par timmar till och kan gästa en person.

Ha gott flyt!

Jag behövde t.ex. visa upp ett utskrivet intyg på att jag hade ett aktivt ESTA så jag kom in i USA igen när jag kom tillbaka.

Jag har alltid med mig ESTAt utskrivet , t.o.m när jag åker inrikes , men har aldrig behövt visa de. Är det här något bara SQ gör eller har jag haft tur och sluppit ha en fysisk kopia att visa upp? (Eller var de kanske just i det här fallet med din ”special” resa?)

Jag har alltid med mig ESTAt utskrivet , t.o.m när jag åker inrikes , men har aldrig behövt visa de. Är det här något bara SQ gör eller har jag haft tur och sluppit ha en fysisk kopia att visa upp? (Eller var de kanske just i det här fallet med din ”special” resa?)
Ingen aning faktiskt om det är SQ unikt, kan haft och göra med resans natur och jag hade redan checkat in för hemresan vilket tydligen ställde till det lite för dem.

Ingen aning faktiskt om det är SQ unikt, kan haft och göra med resans natur och jag hade redan checkat in för hemresan vilket tydligen ställde till det lite för dem.
Säkert så haha hör väl inte till vanligheten kanske
Hade dom nöjt sig med att visa en pdf på telefon tro ? (Jag har id/körkort/esta osv offline syncat alltid om något t.ex skulle försvinna, intalar mig skälv att de skulle förenkla situationen)

Toppen