Senaste nytt
Jaha - Vad säger vi om TG F då? Jag sitter/sover väldigt skönt ombord, men tycker inte att servicen är något vidare. Eller snarare, ingenting sticker ut speciellt mycket. Hårdvaran börjar bli till åren, men är absolut inget fel på! (Det är svår att störa sig på något i F egentligen)

Jag har tidigare bara testat TG F på Just BKK-KIX, och nu under dagen KIX-BKK. Ska bli spännande att testa på longhaul om en liten stund.

4CA74DB3-3560-460B-8FE0-8E9E41671F50.jpeg

C4A3231E-08FC-44A0-BA86-4D91AC2047EA.jpeg

DE94E41B-04F9-4E8F-AB60-EDB81E5B21A3.jpeg

5657CE29-8A93-442C-8752-B8AF4645F055.jpeg

CD3335F2-A385-4286-9D7B-AE312462B0FE.jpeg

D8381963-2AF5-4ADE-BD6A-9CEF672C27EA.jpeg

Bangkok
När vi väl landat i Bangkok så *trumvirvel* åkte jag buggy. @TrickyRick ogillar detta och hävdar "nä den är ju så pinsam -speciellt med det konstant tjutande ljudet". I beg to differ. Mitt ego, som tror det eller ej för er som känner mig, fortfarande har utrymme för att fyllas på, njuter självfallet när jag rullar igenom flygplatsen på denna lilla golfbil! Att jag är ordentligt nedkläm i t-shirt, träningshorts och nike-skor gör det ännu bättre :D

Med 8h30m mellan flygen så satte jag direkt fart in till stan. Här hade jag bestämt träff med en av mina absolut bästa polare, Carl. Vi brukar ses några gånger per år - antingen när han flyger över till Sverige - eller så tar jag mig en tur förbi Thailand på någon av mina resor.

Jag vet att flera här inne är bekanta med hans pappa, Eric, som, fram tills nyligen, har varit GM på Hotell Rembrandt i Bangkok under måååånga år.

Middagen? Den käkade vi på Le Beouf vid Sukhumvit Soi 53. (Google Maps Här serverades olika sorters kött samt obegränsat med pommes och Cafe dé Paris-sås. Riktigt trevligt att käka här! Kan rekommenderas om man är sugen på bra kött iaf.

6C052C08-572F-4620-9F1B-EC44A29D2C47.jpeg

Väl på flygplatsen så tog jag mig snabbt till First Class-loungen för att ta del av den kända massagen. Riktigt välbehövligt efter en väldigt lång dag. Markupplevelsen från check-in till boarding tycker jag faktiskt att Thai slår Lufthansa på nästan. Exempelvis så var det en kille som bar mitt handbagage hela vägen - sådant uppskattas!

DD38F989-6C70-40E7-A425-29995CC0AB99.jpeg

CBB218F7-8A85-49AD-943B-9CBD179E61D7.jpeg

Nydushad och fräsch så är det nu 20 min kvar till boarding och jag pimplar champagne och käkar vaniljglass. Livet år således på topp och jag har absolut ingenting att klaga på! :)

Underbar rapport @Tonton. Tänkte skriva en rapport om min egen resa från augusti men det känns rätt meningslöst efter att ha följt din resa då det är omöjligt att en komma nära med varken content eller skrivande....

Kör på @trekker! Jag har fortfarande aldrig varit i Japan och skulle gärna läsa mer om er resa där! :D

Färgerna i Asianas kabin får mig att tro att någon gick in i IBMs fabrik på 90-talet och hämtade all sin inspiration från olika nyanser av inrökt PC.

haha spot on! :D

@Tonton såg du mycket gopniks i stan länderna?

haha ja! Förvånansvärt många :)

@samet gjorde dagens gärning som levererade Wifi-koder till mig! tyvärr ville inte BC och nätet ombord samarbeta - så kunde inte liveuppdatera tyvärr.

Precis landat på CDG - En uppdatering kommer lite senare. Först ska jag bara se om jag på något sätt ska kunna kunna ta mig runt här på CDG och hitta nästa flight. Senast jag flög på denna flygplatsen själv så missade jag nästan flighten. :rolleyes:

Då är jag tillbaka....

BKK-CDG
Ja, avgång 00:05. Eller 02:05 sydkoreansk tid. Med tanke på att jag hade gått upp strax innan 04 Sydkoreansk tid så började jag bli lite trött minst sagt.

Dagens flight var helt full ombord I F och hade bokat in mig på 1A. Till skillnad mot flighten KIX-BKK så erbjöds Kaviarservering denna gången!

Av de kaviarserveringar jag har testat i F så tycker jag Thais är den som är absolut bäst om man ser till helheten. Detta av följande anledningar.
1. Presentationen - De lägger upp serveringen väldigt snyggt
2. Tillbehör - De erbjuder en bra mängd med tillbehör till Caviaren
3. Brödet - Bra bröd

Det som skulle kunnat ha blivit bättre just på denna specifika flighten var att det tog mig halvvägs genom kaviarätandet innan det riktiga "Kaviarbrödet"- eller hur man ju ska förklara det, erbjöds till mig.

E09CF629-0CFA-4337-8B0C-FBE18103D0E6.jpeg

Jag har tidigare varit väldigt nöjd med Lufthansa, och brukar exempelvis "alltid" (läs 3/3 gånger) få kaviar till min äggröra när det är dags för frukost - topppbetyg på det! Men senast, troligtvis pga stressen som jag tidigare beskrev om på LH F-flighten, så blev inte alls serveringen lika bra. Kaviaren och dess tillbehör hade i princip slängs på tallriken osv. Men det ska absolut inte klagas, för det smakade minst lika gott ändå! :)

Slänger in lite bilder från maten jag käkade ombord. När serveringen väl var klar så satte jag igång senaste podcastavsnittet av Five Year Plan - som är en podcast som avhandlar Crystal Palace vecka in och ut. Någonstans där mitt i så tog tröttheten ut sin rätt och jag slocknade. Jag sov i 8 (!) timmar - Normalt sover jag cirka 4,5-5h per natt så således var jag riktigt trött. Jag vaknade strax innan det var dags för frukost - perfekt! :)

5BBAC51A-18B7-40A0-80F8-D4EFE7CCE512.jpeg

0754A14F-A165-4609-8B4E-EC513717DB36.jpeg

CA123286-9406-40CF-A031-89C4740D0CBD.jpeg

En morgonkaffe och två banansmoothies avhandlades innan det var dags för första delen av frukosten att komma in - fruktbrickan! Trevlig servering och frukten smakade riktigt fräsch.

A4C3B891-36AF-4D90-AF29-C4D09DB376E1.jpeg

251178F9-C03E-4642-8D6D-AD7831BB640F.jpeg

Därefter så var det dags för "huvudrätten" - Egg Muffins. Detta var ett totalt bottennapp. Jag har lovat mig själv att försöka vara positiv och inte klaga på något rent generellt under min resa - men detta var verkligen värdelöst. De hade inte värmt den ordentligt - så svamparna var fortfarande isiga, detsamma med potatisen. Ja, ni kan ju själva se hur osten inte har smält någonting. Jag valde att inte säga något ombord, utan bet istället i det sura äpplet och bestämde mig för att käka i loungen på CDG istället. Jag ville helt enkelt inte avsluta en sån trevlig resa med någonting negativt i huvudet :)

CDG Terminal 1
Ja, vad säger vi om denna flygplatsen? Sist jag var här och reste själv så skulle jag byta SK mot SQ och höll på att missa min flight pga att jag inte lyckades lokalisera mig runt så bra - det kan @jerixon intyga :D

Igår hittade jag till Star Alliance lounge, där jag satt i en dryg timma, innan jag sedan rörde mig mot rätt del och sedermera SAS-loungen i en dryg kvart.

inga bilder härifrån, då mitt råd är att om möjligt ta vägen via LHR istället ;)

Tack SAS Ungdomsbiljetter!

På CDG fick jag uppleva dagens äventyr!

Tidigare i somras hade SJ kampan på 1a-klassresor och jag passade då på att boka CPH-Stockholm Centralstation för ynka 280 SEK.

När jag landar på CDG och börjar kolla min awardwallet-app så tycker jag att det ser konstigt ut. Förstod inte riktigt varför jag inte fick någon pushnotis om dagens tåg, samt varför det inte stod någonting om det i appen. Jag märker då att jag lyckats boka tåget hem på fel dag.... Lördag istället för fredag.

Jahap - således bara att börja fundera på alternativ.
Ska jag ta in på hotell i Köpenhamn en extranatt? Nja - inte riktigt sugen på det. Är ändå tillbaka här nästa vecka i jobbet...
Ska jag försöka boka ny tågbiljett? Nej - Nästan allt slutsålt och det kommer behövas 5h väntetid för att åka tåg till en kostnad av 1700 SEK.
Ska jag försöka boka en flygbiljett? Ja! Tacka vet jag SAS ungdomsbiljetter samt att jag fortfarande är så ung! Eller vad säger du, @Berglund? :rolleyes:

Med bara cirka 5h till avgång så hittar jag dessa flygbiljetter:

SAS YOUTH GO SMART
Skärmavbild 2019-09-27 kl. 08.01.28.png

SAS GO SMART (vuxenbiljett)
Skärmavbild 2019-09-27 kl. 08.01.38.png

785 SEK är ju taget alla dagar i veckan! Så var bara att slänga sig på bokningsknappen. Testa tåg i all ära, men att komma hem mycket tidigare är skönare :) TACK Ungdomsbiljetter!

I slutändan blev det alltså SAS Plus mellan CDG-CPH och därefter SAS Go CPH-ARN.

Faktiskt första gången i PLUS för mig på nästan ett år, då jag är en SAS GO-ryttare i jobbet. Jag tycker kuben, som idag bestod av röktlax med broccoli och lite annat gott, var riktigt bra! Jag tycker även den är simpel att handskas med. Maten håller även hög kvalitet - så här håller jag inte med den breda anstormningen mot Kuben ;)

1CA6D629-5CF6-4E76-841A-7B914A58BFA1.jpeg

Jag var ju såklart även tvungen att ta en bild på min Coke Zero ombord i Plus. Att sedan en person ur ledningsgruppen på ett av Sveriges största börsbolag gick på toa och samtidigt lämnade sin dator olåst, med skärmen i full gång, sin mailklient öppen och skärmen lite vriden mot mitt håll, precis när jag skulle ta min bild - ja det var ju olyckligt :rolleyes:

A076DE0D-9FEC-49E2-877B-8C89BFD72103.jpeg

Väl på CPH var det dags att börja känna sig som hemma igen - Lax och potatissallad :)

6718E60D-A4B4-4060-BA8A-800C6D27C015.jpeg

C270EDB6-C198-4D9A-9324-209A5E25BBDC.jpeg

Väl framme på Arlanda så hade jag först tänkt mig att hoppa in i en flygbuss till Bromma - men insåg hur dumsnål jag var. Istället blev det en bulle raka vägen hem till syrran och hennes familj. Där kunde jag tvätta mina kläder medans jag serverades öl och god mat. Ett stort plus i kanten var att få hänga med syskonbarnen också. Roligt att få träffa familjen igen efter att ha rest själv i cirka en månad :)

6A962459-5C32-43AB-B8AB-9653F0CECDEF.jpeg

Last edited:
Jag tänkte senare idag eller imorgon börja summer ihop resan och reflektera lite över den i ett inlägg eller två.

Men först och främst vill jag tacka alls om har orkat läsa, men även gillat inläggen! Det har gett mig motivation till att fortsätta uppdatera.

Stort tack till Er alla!
Tack själv, varit riktigt kul att få följa med och läsa allt detta!

Toppen