Senaste nytt

Tonton

Medlem
Var har jag varit?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

23 flighter flög jag 1,9 varv runt jorden och besökte 20 flygplatser i totalt 17 länder, varav jag spenderade tid i 13 länder utspritt över 3 kontinenter28 dagar.


Vad har jag hunnit med att göra?
På min semester har jag bland annat hunnit med följande: Fått VIP-inbjudan på KHL-hockey i Kazakstan, blivit halvt rånad i Istanbul, tittat på Lucy i Addis Abeba, (nästan) brutit mot lagen Singapore och således blivit fast airside på flygplatsen, besökt Amir Temurs grav i Samarkand, gått på koreansk bröllop i London, besökt Cheopspyramiderna i Kairo, druckit lite väl mycket öl med @EBD_Hakan i Seoul, blivit hembjuden till folks hem i tre olika länder.

Ja, det har varit en händelserik månad :)

Hur mycket Champagne har druckits?

  • 17 glas Krug
  • 13 glas Dom Perignon Vintage 2009
  • 3 glas Charles Heidseck
  • 1 flaska Veuve Clicquot
  • 1 glas Lallier-Brut
  • 7 glas Laurent Perrier Alexandra Grand Cuvée Rosé Brut
Jag är ändå nöjd med den prestationen :rolleyes:

Kommentarer om några av länderna

Singapore
Finns många fler Singaporeexperter här på forumet, men jag är nog faktiskt beredd att självutnämna mig till BCs Changiexpert efter mitt debacle där...

Sydkorea
De som känner mig vet att HK är en absolut favoritstad för mig - men Seoul börjar sakta men säkert få min uppmärksamhet mer och mer. Jag är dock riktigt sugen på att se andra ställen av Sydkorea, speciellt Busan Min plan är att låta min polare, vars bröllop jag var på i London, visa mig runt i Sydkorea nästa gång han åker hem dit.

Jag måste också säga att jag är lite förvånad över prisbilden i Seoul - det är mycket dyrare än vad jag trodde.

Etiopien
Jadu, vad säger man... Första gången i "riktiga" Afrika för mig. Aldrig känt mig så out of place, samtidigt som att jag tyckte det var spännande. Jag hade ju inte mycket tid här, men hotellet fixade en bra kille som visade mig omkring i Addis. Nästa gång vill jag ha lite mer tid här och hinna se lite mer av stan. Iofs sä är väl det mest intressanta av Etiopien utanför Addis - så vem vet, landet kanske får sig ett riktigt besök av mig inom snar framtid? Denna korta dagsvisit väckte mitt intresse iaf!

F.ö väldigt imponerad av nya flygplatsbygget samt även hur Etiopian fixade med hotell etc.

Kazakhstan
Ligger nog i topp bland det konstigaste land jag har besökt.

Landet har en underbar natur som bör upplevas - öven om mycket fokus ofta hamnar på de två stora städerna, Nur-Sultan, det obskyra projektet av den gamla diktatorn, samt landets hjärta, Almaty.

Skulle någon fråga mig om tips för att resa hit så skulle jag säga såhär - 1 heldag i Nur-Sultan och sedan 4-5 heldagar i Almaty och omnejd, så att man hinner resa ut och njuta av den fina naturen i södra Kazakhstan. Tips på ställen att besöka är Kalsai Lakes, Charyn, Canyon samt Altyn-Emel National Park. Googla och titta på dessa ställen!

Taxi: Här fungerar Yandex och det går att betala med kort i appen.
Visum: Visumfritt för svenska medborgare.

Kirgistan
Vilket land alltså! cirka 70% av landet består av bergsområden.

Hit åker man inte för att besöka stad, utan det är naturen och dess landskap som lockar. På sommaren kan du vandra, rida på häst, bada i diverse vattenkällor. På vintern finns det skidor i Karakol (Karakol Ski Base in Kyrgyzstan | VisitKarakol.com

Här mådde jag som absolut bäst på semestern. Bra käk, härliga vandringar och vacker natur. Det var ren livsnjutning och avkoppling från jobbet.

Taxi: Här fungerar Yandex och det går att betala med kort i appen.
Visum: Visumfritt för svenska medborgare.

Uzbekistan
Det var inte alls många år sedan landet öppnade upp sina gränsen, och det var bara först nu, 2019, som de gjorde det visumfritt för ett antal länder. Det märks på turismen. Här är det inte alls många utländska turister, och majoriteten av de som är här reser i stora grupper och är pensionärer. De flesta grupperna är "silkroad tour" och besöker flera länder i närområdet.

Landet är riktigt stort och de mest populära ställena att besöka är Samarkand, Bukhara, Khiva, Nukus samt Tashkent. Hela målet med min resa var att besöka Aralsjön egentligen, men det gick tyvärr inte av flera olika skäl, så jag måste visst tillbaka dit...

Gästvänligheten kring de personer jag träffade här, tillsammans med att det är ett av de vackraste länder jag har besökt gör att min vistelse till Uzbekistan slår sig in på listan över ett av de absolut bästa länderna jag har besökt.

Här kan det också vara viktigt att påpeka att Mastercard i princip inte existerar. Det är cash, UZcard eller Visa. inte ens bankomaterna tar Mastercard.

Taxi: Här fungerar Yandex men det går inte att betala med kort.
Visum: Visumfritt för svenska medborgare

Tajikistan

Om Kirgistan imponerade med 70% bergsområden så tar Tajikistan det till nästan nivå. Hela 90% av landet består av bergområden.

Här finns den berömda Pamir highway - också känt som "roof of the world" med några av världens högsta bergstoppar runtom landet. Landet har magisk natur och det är fortfarande väldigt turistfritt. Verkligen en upplevelse. Vissa större fik och restauranger i Dushanbe tar kort, men annars är det cash is king.

Att jag vandrade på gränsen mellan Tajikistan och Afghanistan kan vara en av de mest minnesvärda saker jag någonsin gjort.

Taxi: Här finns inga moderna taxiappar.
Visum: Ja, e-visum kostar $50 + $X extra om man vill röra sig i Pamir-området.

Egypten
Aldrig har jag varit med om större trafikkaos än i Kairo... en upplevelse i sig.
Jag brukar inte vara så rädd, men just Egypten har jag haft lite svårt för tidigare - så valde därför att göra en snabbvisit hit för att få chansen att se Pyramiderna. Jag ångrar mig inte, och säkerhetsläget kändes hela tiden okej när jag var där. So far - so good. Men jag råder alla att göra en egen individuell bedömning och inte ta mina tankar som någon rekommendation :)

Taxi: Här fungerade Uber och det går att betala med kort i mobilen.
Visum: Ja, visum kostar $25 och betalas i kontanter på flygplatsen.


Hong Kong

Inte så mycket att säga om denna staden - Jag älskar staden och återkommer hit varenda år, ofta mer än en gång per år.
Jag märkte inte av protesterna alls i princip, och det var jättelugnt i staden.

Min rekommendation - åk dit nu! Superlugnt och härligt nu när turistnivåerna är låga :)


Tinderkollen utomlands

För Er som är singlar, eller vänsterprasslare - så kan jag meddela att Tinder fungerar utmärkt i alla länder jag besökte förutom Tajikistan (non-existing) samt Uzbekistan (riktigt kasst) :D

Tinder har fungerat utmärkt! Jag har träffat folk, men även fått grymma tips av lokalbefolkningen, som är i min ålder, om var jag ska hänga etc. Det var såhär jag hittade Barmaglot och den lokala källarnattklubben i Almaty - således toppleverade den staden!

Hur är det att resa ensam i en månad?
Ja, hur är det att resa själv? Jag reser väldigt ofta själv, men detta är tveklöst den absolut längsta resan jag gjort helt själv.

@MrDollar skapade denna intressanta tråden för snart ett år sedan, som är väl värd att läsas. Många intressanta outputs. https://www.businessclass.se/forum/threads/att-resa-ensam-på-semester.94874/

När folk frågar mig hur det är att resa själv, så brukar jag ofta svara något i stil med - "Det blir vad man gör det till. Sätt förväntningarna rätt och det blir superbra."

Jag har lärt mig mycket om mig själv på denna resan, och jag har även pushat mig själv att vara mer spontan än jag någonsin varit tidigare. Exempel på det är ju att flyga till Tajikistan utan att ha ett hotellrum bokat... - även om det såklart fanns en baktanke i det hela :rolleyes:

Jag kan konstatera att längden på denna resan var ungefär maximalt vad jag känner mig bekväm med att resa själv - iaf att resa runt som jag gjorde. Det hade kanske varit annorlunda om jag varit på två till tre ställen över en längre tid istället. I slutet kan jag bara konstatera att det började bli riktigt slitsamt och att jag inte njöt lika mycket som i början. Det kan jag ta lärdom av inför kommande resor.

Hotell då? Ja, det är ju såklart en smaksak! Det var skoj att bo på AirBnb och hostels i några nätter - och man blir direkt mycket mer social och träffar både lokalbefolkning och turister på ett helt annat sätt. Det är dock inget för mig i längden känner jag. Jag är alldeles för bekväm och bortskämd. Det fanns en anledning till att jag tog en helkväll på Sheraton/Hotel H/HIlton i Dushanbe när jag checkade in där - inkl käkade i hotellrestaurangen.

Eller som min polare beskrev mig och min resa "Tonton du är nästan som oss men med en stor skillnad. Medans vi Backpackar så Bratpackar du." och även om han sa det med glimten i ögat så finns det väl någon sanning i det. Jag reser gärna själv, men vill då gärna göra det bekvämt, både i luften och på land :) Nackdelen med att bo på bättre hotell osv är att det genast blir svårare att träffa andra spontant - men det löser man genom att käka och dricka ute på intressanta hak istället.

Jag råder verkligen alla - unga som äldre, singlar som gifta, att testa att resa själva! Det behöver verkligen inte att vara över en långtid - men en torsdag-söndag exempelvis. Att komma utanför sin komfortzon ibland tror jag är bra.

En sak som är väldigt positivt med att resa själv, och som ni säkerligen har märkt här i tråden, är att folk har varit extremt vänliga mot mig när de har sett att jag reser själv. De har bjudit hem mig på middagar, de har visat mig runt i städer etc. Här är jag verkligen evigt tacksam för vad dessa personer har gjort för mig. Det gav mig en upplevelse som inte är lik någon annan jag har upplevt tidigare.


fortsättning följer...
Imorgon kommer mer genomgång av flighterna jag tog - kostnader etc... tillsammans med några avslutande ord :)

Hojta till om det är något specifikt ni är intresserade av att veta.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Skriver under på att det är fantastiskt att resa själv, men då måste man ju se till så man gör något och inte blir för lat och bara slappar på hotellrummet (som undertecknad allt för ofta gör). Skall iallafall berätta för frugan att @Tonton på forumet rekommenderar ensamresande :) På tal om detta, lika bra att testa direkt - imorgon blir det ner till London för ett par dagar......
 

Hachans

Medlem
Skriver under på att det är fantastiskt att resa själv, men då måste man ju se till så man gör något och inte blir för lat och bara slappar på hotellrummet (som undertecknad allt för ofta gör). Skall iallafall berätta för frugan att @Tonton på forumet rekommenderar ensamresande :) På tal om detta, lika bra att testa direkt - imorgon blir det ner till London för ett par dagar......

Är det inte lite med poängen att resa själv, att kunna göra precis som man vill. Även om det innebär att slappa på hotellrummet. För om du egentligen vill slappa, men ändå går ut så är det ju andras förväntningar du svarar mot, inte din vilja.
 
Toppen