Nu är jag tillbaka!
Som
@gneken snyggt listade ut, så var det ADD som jag skulle flyga vidare till. Bra jobbat!
Sträcka: ICN-ADD
Flygbolag: Ethiopian
Klass: Business (2-2-2)
Säte: 4L som i slutändan blev 1L
Flygplan: Boeing 787-8 Dreamliner
Jag tycker att vi börjar där jag avslutade sist - påväg till flygplatsen.
Pre-flight
Jag citerar mig själv från tidigare under dagen:
Glödhett möte med
@EBD_Hakan här i Seoul. Ni som känner denna kille vet att det endast kan sluta på ett sätt!
Ja, ni anar rätt - här gick det nästan rakt åt helvete.
Flighten schemalagda avgångstid var 01:05. Jag hoppade på sista AREX-tåget från Seoul Station klockan 22:50. Således skulle jag vara framme strax innan 23:30. I väntan på tåget valde jag att checka in online. Det visade sig att det blev min räddning. Tåget rullade på som vanligt. Undertecknad däremot? Somnade direkt. Jag blev väckt av en tågvärd 23:55 vid Terminal 2 - Med andra ord på helt fel sida flygplatsen. Jag hade alltså lyckats somna och sedan inte gått av tåget.
Jag kom upp till T2 ganska exakt vid midnatt och insåg där att jag var på fel terminal. Försökte snabbt lista ut hur jag skulle ta mig till rätt terminal? Det visade sig att i princip enda sättet var att ta en transferbuss som tar cirka 25 min enligt tidtabell, och nästa buss går först om 10 min. Här började jag att bli bli ordentligt stressad. Enligt tidtabell skulle jag alltså vara framme vid terminal 1 ganska 00:35, exakt 30 minuter innan flygets avgång. För att lägga in ännu mer stress i ekvationen så behövde jag också hämta ut min stora väska från bagageförvaring, i fel sida av terminalen..
Jag insåg att jag behövde ge allt, men att jag själv inte kunde göra något ifall det gick åt helvete och att jag missade flyget. Turligt nog är min resa ändå uppbyggd på flertalet enkelresor, så det kunde räddas helt okej ändå, även om det i värsta fall kostar en 2-4-1 samt lite Eurobonuspoäng.
När jag väl satt på bussen så gick jag in på Awardfares och började kolla alternativa flighter för morgondagen, för att se hur jag lättast kunde jobba ifatt min resplan... Jag sparade lite alternativ och började tagga till för löpning - trött, (hel?) halvfull och bärandes på två väskor. Det positiva var ju iaf att jag hade digitala boardingkort. In-checkning hade ju stäng sedan långt tidigare. Turligt nog så var det väldigt lugnt på kvällen och bussen kom in några min tidigt (00:32). Dags för löpning!
Helsvettig kommer jag igenom security och immigration med båda mina väskor, och tar sedan sats för gate. När jag kom fram?
Turligt nog var boarding lite försenad - så jag hann!
Väl vid gate dock så blev de förundrade över att jag hade ett digitalt boarding kort. Nej Nej, det fungerar inte. Så i gate var de tvungna att skriva ut ett nytt boardingkort till mig. Här fick jag också en (två?) positiva nyheter.
1. Eftersom min layover är 8h+ I Addis så bjuder de på en hotelvistelse åt mig i Addis. Mer om det senare.
2. Jag måste flyttas från min förbokade plats (4L) eftersom att det är en crew resting seat. Detta är väldigt intressant, då det är andra gången i rad detta händer mig på Ethiopian business. Varför tar de inte bara bort den platsen som bokningsbar? Nu vet iaf ni att inte välja den platsen i fortsättningen. Det positiva? Hon flyttade mig till 1L istället och meddelade mig samtidigt att jag hade den enda lediga tvåan ombord - Anna andra platser var upptagna. Det uppskattades.
Onboard
Jag gillar verkligen Ethiopians hårdvara - trots att den är 2-2-2. Jag sover som en prins i deras stolar, och tycker även att de har en bra IFE.
Platsen 1L har ruskigt bra benutrymme och det är någonting jag verkligen uppskattar.
I detta läget gick kabinpersonalen runt och bjöd på Pre-departure champagne. Vore det smart att säga ja? Nja. Förtjänade jag det? Nja. Tog jag ett glas ändå? Självfallet.
Sedan intogs även den Traditionella Habesha-ölen
Maten då?
Ethiopian är inte bäst i klass när det kommer till mat, men jag har aldrig varit missnöjd heller. Det skulle snarare vara så att detta var min bästa av mina nu totalt 9 flighter med Ethiopian i business.
Här kommer ett axplock av meny + matbilder. Även frukosten var riktig god!
Sov? Ja det gjorde jag som en stock. Fick säkerligen 8h sömn iaf. Satt fint!
Life kabinbilder:
Vi landade nästan 1h före Schedule time of arrival - och gensast begav jag mig mot immigration och för att få transport till hotellet.
Layover
Efter immigration så finns det en hotelldisk. Här meddelade jag att jag nu var framme och de fixade direkt så att en Ethiopianmärkt minibuss stod strax utanför terminalen, redo att köra mig till hotellet. Det var alltså inga samlade bussar.
Vilket hotell det blev? jo, det blev Skylight hotel. Ett Ethiopian Airlines-ägt 5* hotell som öppnade tidigare i våras. Tydligen har det kostat $65m att bygga. Här kommer några bilder från rummet:
Klockan var 08:30 när jag gick ner till receptionen och bad concergen att fixa en taxi åt mig, då jag ville ta mig till National Museum of Ethiopia. När han hörde att jag behövde vara tillbaka senast klockan 12 så föreslog han kunde fixa en chaufför som guidade runt mig i Addis i drygt 3h, och visade mig the highlights. $100 skulle det kosta. Efter lite förhandlingar så kom vi överens om $70. Chauffören stod sedan redo 5 min senare.
Planen inkluderade:
- National Museum of Ethiopia
- Holy Trinity Cathedral
- Hailse Selassie museum
- Merkato Addis inkl kaffestopp
Det blev klockrent - vi hann med allting på 3 timmar och jag tänkte att jag kan dela med mig av lite bilder.
Jag var sedan tillbaka på hotellet strax efter 12, och sedan stod en minibuss redo att hämta upp mig för att åka tillbaka till flygplatsen 12:50.
Nu sitter jag här i loungen och inväntar nästa flight, som har boarding om 35 min.
Summering
Jag har nu 9 flighter med Ethiopian - och jag är beredd att säga att de är ett av de mot underskattade bolagen när det kommer till bonusbokningar. De har bra tillgänglighet, de levererar alltid bra service, och sist, men kanske absolut viktigast - Jag får vad jag förväntar mig.
Ethiopian är som alla vet afrikanskt - Det avspeglas verkligen i servicen. Jag gillar det och väljer gärna Ethiopian för mina resor.
Idag så stod verkligen Ethiopian ut med sin service - hotellvistelsen, fixandet av min guide, nya terminalen verkar trevlig, och i allmänhet en trevlig kabinpersonal. Det finns dock en kategori till som Ethiopian får full pott i - de serverar fanta ombord! Jag förstår verkligen inte varför andra bolag inte gör det...? Ethiopian serverar till och med två varianter, Orange och Annanas. Super!
Nej, jag ser fram emot att boka fler flighter med Ethiopian - men jag skulle gärna passa på att stanna lite längre i Addis. Denna staden med omnejd har en rik historia och det finns mycket att utforska.
Next up?
Nu sitter jag här i loungen och inväntar nästa flight, som har boarding om 5 min.
Vi skippar gissningsleken och konstaterar istället att jag ska göra debut på en narrow-body Ethiopiankärra. En B737-800 ska ta mig från ADD till IST. Här kommer jag också ha min första hotellnatt på hela resan.
Jag har blivit tilldelad plats 2A och kabinklassen som ska flygas är Business.