Senaste nytt

[Semi-Live] Tonton på tur – Där rytmen regerar och regimer regerar om

Kul med en lite annorlunda destination! :) Är detta en bonusresa? Med typ Lufthansa? Visum för att komma in i landet?

Finns det fatöl och vad kostar i så fall en sådan? :)

Mixat bonusresa och revenue! Återkommer med mer detaljer,

E-visa krävdes. Tog typ 10 min att fylla i och godkändes direkt. Kostade €70 om jag minns rätt.

Och sist men viktigast fråga - en lokalbärs går på 1000 XOF, cirka 17kr. Det är lagom pris om ni frågar mig :)

Därefter var det dags att ta sig vidare till ny stad och eftermiddagsaktivitet.To be continued!

Eftermiddagen fortsatte, och vi började ta oss österut, mer österut än vad som var planerat.

Till öster om Benin ligger oljelandet Nigeria. Där är bensinen billigare nära gränsen än i resten av Benin, så vi måste givetvis tanka bilen. Vi körde hela vägen till gränsen. Folk från Benin och Nigeria kan komma och gå över den ungefär som mellan Sverige och Danmark, men vi svenskar måste ha visum till Nigeria. Det hindrade dock inte vår guide, som tyckte att det vore tråkigt att vara så nära utan att besöka landet. Så han gjorde som man tydligen gör: mutade den nigerianska gränsvakten.

Vi fick lov att komma in i landet, under förutsättning att vi skulle vara tillbaka innan hans skift tog slut. Med det sagt knallade vi in i Nigeria, tog sikte på den lokala marknaden och köpte en flaska vatten samt lite gott, välmarinerat getkött. Cirka 30–40 minuter senare var vi tillbaka i Benin.

Nu till dagens viktigaste fråga: Jag brukar definiera ett besökt land som ”ett land där jag har varit och bidragit till den lokala ekonomin”. Rent krasst bockar jag i alla mina egna kriterier, men det var ett väldigt kort besök och definitivt ingen stämpel i passet. Vad säger BC-juryn – får jag ticka Nigeria?

Viktigt att tanka bilen!
IMG_2002.jpeg

Tyvärr enda bilden ifrån Nigeria. De sålde allt möjligt i matväg! Här nätter och annat odlingsbart.
IMG_2004.jpeg

Väl tillbaka i Benin tog vi oss till huvudstaden Porto-Novo. Vi började med att besöka Palace Royal Honmé, som är kung Toffas (1850–1908) gamla slott och bostad. Här fick vi en spännande inblick i hur Benin styrdes och hur kulturen såg ut under den monarkiska tidsperioden. Bland annat hade han över 400 fruar. Imponerande på många olika plan. Ett riktigt trevligt museum! Tyvärr var det fotoförbud för det mesta, så ni får helt enkelt åka hit och kika själva.

Kung Taffas hem!
IMG_2005.jpeg

En dörr för kungen, och en mindre dörr för alla andra. Ett sätt att visa respekt för kungen.
IMG_2008.jpeg

En lista över de olika kungarna och därefter "chiefs" när Benin bytte statsskick. Toffa var den sista kungen.
IMG_2007.jpeg

Därefter styrde vi mot Porto-Novos gamla moské. Man kan verkligen föreställa sig hur vacker moskén var i sina glansdagar. Idag är den bara öppen en dag i veckan, och alla andra dagar får man vända sig till den moderna och nybyggda moskén som ligger 200 meter bort.

Tidigare färgstark moské!
IMG_2009.jpeg

För de BC-are som kan Franska
IMG_2011.jpeg

Noter hur färgerna har varit i stil med Benins flagga
IMG_2012.jpeg

Cool snubbe som inte rörde sig en cm under vårt besök vid moskén.
IMG_2014.jpeg

Nivån på hotell i Porto-Novo är inte fantastisk, men vår guide skickade oss till stadens enda (?) riktigt moderna hotell. Art Residence!
Som så ofta i Afrika: fint ytskikt, men utförandet lämnar en del att önska. Här bodde vi på 150 m² och njöt av att svalka oss i takpoolen innan det var dags att lägga sig inför ännu en tidig morgon.

Vet inte om det är placeringen av eluttaget eller handfatet som är problemet. Vad tycker ni?
IMG_2016.jpeg

Vattenpass, vad är det?
IMG_2018.jpeg

Nu är det dags att röra oss norrut mot de mer centrala delarna av Benin. Vi lämnar modernitet mot mindre modernitet. Samtidigt tar färger och rytmer mer plats! Häng med!

Last edited:
Nu till dagens viktigaste fråga: Jag brukar definiera ett besökt land som ”ett land där jag har varit och bidragit till den lokala ekonomin”. Rent krasst bockar jag i alla mina egna kriterier, men det var ett väldigt kort besök och definitivt ingen stämpel i passet. Vad säger BC-juryn – får jag ticka Nigeria?

Nomad Mania som brukar vara rätt tuffa med vad som räknas skulle ge dig Nigeria. Det spelar ingen roll att du var där en kort stund och illegalt när du träffade lokalbefolkning.

Det är en "minimal visit":

Ett solklart ja!

En stämpel i passet kan ju inte vara det viktiga. Om det skulle vara så, så har jag trots upprepade besök ännu inte varit i Danmark eller Norge. Jag tror aldrig att jag fått stämpel i dessa länder, inte ens som barn.

Så om jag får bestämma så kan du bocka av Nigeria som ett land du besökt.

Sedan är det ju inte att rekommendera olaglig inresa i något land, men i länder där kriminella grupper kidnappat människor för lösensummor och liknande, som i Nigeria, så är det kanske lite extra dumt.

Kör oftast att en lokal öl måste drickas för att det ska räknas, eller sova en natt. Finns ju vissa små länder som kanske inte har lokal öl dock, då får man vara kreativ.

Toppen