Senaste nytt

[Semi-Live] Tonton på tur – Där rytmen regerar och regimer regerar om

Jag fastnade även i en fotosession till grabbarna @Rickard_O och @jerixon nöje. Damen gick iväg för att ta lite solnedgångsbilder,och helt plötsligt så var jag o ringar a några exalterade ungdomar som ville ta bilder tillsammans med m kg. När de insåg att jag hade en Iphone 17 Pro Max I handen så ville de låna min telefon och låtsas att det var deras egen i bilderna. Jag skulle sagt nej, men det skedde så fort att jag knappt hängde med själv, och medan vi tog bilderna så kan man se på videos hur galet osäker jag är haha. Men allt slutade bra- grabbarna fick sina bilder med utlänningen samt telefonen. Vi fick oss samtidigt ett gott skratt.
Som jag njöt av detta :D

Fan va kul att ni verkar gilla det, hoppas resten av resan blir lika bra!

En snabbuppdatering - Vi är ute på äventyr längre norrut i Benin och lämnade hotellet 07.

IMG_1130.jpeg

07:40 börjar vår guide klunka vin som sin frukost. Detta kommer bli en fin dag!

IMG_1129.jpeg

Kul med en lite annorlunda destination! :) Är detta en bonusresa? Med typ Lufthansa? Visum för att komma in i landet?

Finns det fatöl och vad kostar i så fall en sådan? :)

Fullt schema och blandad nivå på hotell/wificonnection har gjort att vi släpar lite efter - men vi kämpar på!

Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det dags att utforska utanför Cotonou. För dessa dagar har vi hyrt en guide som tar oss runt till diverse olika ställen i landet. Guiden kommer även ta oss vidare till nästan land när det väl blir dags, men mer om det senare.

Dag 1 med vår guide!
Vår första dag med guiden så börjar riktigt bra - Vi åker direkt mot Ganvié! Vad är detta för ställe då?

Jo, Benin var Västafrikas centralpunkt för slavhandel, och bara 10 minuter varifrån jag skriver detta så ligger ”The Point of No Return”, vilket var det sista fastlandstället som majoriteten av slavar fördes igenom innan de skeppades ut på stora båtar mot Amerika och Karribien.

Ganvié då? Jo, Ganvié etablerades under 1700-taler när folk flydde hit för att undkomma att bli tagna och sålda som slavar.

Det är en stad byggd ute på lake Nokoué. Enbart nåbar genom att simma eller småbåtar, så kunde folket gömma sig, och känna sig både fria och skyddade. Sedan dess har staden levt kvar och den omnämns ofta som ”The Venice of Africa”.

I Ganvié lever olika religoner med varandra, och det finns plats för både kristna, muslimer och folk som vänder sig till Voodoo. Vi fick möjligheten att ankra båten och göra ett ”Hemma hos”-besök hos en familj med 6 barn i olika åldrar. De berättade och visade hur skolgången ser ut, och hur barnen tar sig mellan varandras hus, för att leka etc. Väldigt trevligt och spännande att höra hur deras liv ser ut ute på sjön.

Varje familj har tydligen 3 båtar. En för fadern, en för modern, och en för barnen, oavsett hur många barn man har. Barnen lär sig ofta att simma innan de ens kan gå ordentligt, och det ör
Inte ovanligt att de hoppar i plurret och simmar till sina kompisar.

Därefter tog vi oss vidare till stadens hotel och restaurang för att äta lite lunch. Härifrån fick vi en fantastisk översikt på hur folket rör sig mellan varandra i sina båtar med allt från skolböcker till diverse handelsvaror.

Vi käkade en riktig god fisk till lunch, och som alltid hade vi sällskap med en kall La Béninoise.

BC är inte så bra på rörliga bilder - så ser till att bifoga lite av de bilder vi tog. Vill ni se lite mer rörligt material så rekommenderar jag min egen insta.

Ett fantastiskt besök i denna staden, och ett minne vi verkligen kommer ta med oss i framtiden.

Fastlands-”hamnen”
IMG_1601.jpeg

Fullt med folk i olika åldrar som vill ta sig till/från Ganvié
IMG_1602.jpeg

Fastland -> Ganvié tar oftast 1h
Ganvié -> Fastland tar oftast 1,5h pga oftast lite motvind.

Härligt att kunna segla!
IMG_1603.jpeg

Vi närmar oss Ganvié!
IMG_1604.jpeg

En av flera kyrkor i Ganvié!
IMG_1607.jpeg

Här av vi även en av stadens lokala moskéer.
IMG_1611.jpeg

Det är snart dags för årets upplaga av att hänga på
Kärlekens torg för SR-lyssnare/SVT-tittare, men här har vi det riktiga kärlekstorget.
IMG_1610.jpeg

Utöver mönniskor så finns såklart katter boendes på vattnet i Ganvié.
IMG_1612.jpeg

Hårt arbetande kvinna tar sin båt någonstans.
IMG_1613.jpeg

Stans bästa hotell och restaurangen som vi gjorde ett besök till.
IMG_1615.jpeg

Vi passade på att käka firre till lunch!
IMG_1617.jpeg

Efter maten så ser vår ens guide till att köpa lite färsk frukt av damen i lilla båten.
IMG_1616.jpeg

Därefter var det dags att ta sig vidare till ny stad och eftermiddagsaktivitet.To be continued!

Toppen