Senaste nytt

[Semi-Live] Tonton på tur – Där rytmen regerar och regimer regerar om

Sant, men Razak Omotoyossi var från Benin

Rest in Peace.

Med det sagt - Dags för en första riktig uppdatering.

Ethiopian Airlines ARN-ADD-COO
Vi är många som har rapporterat kring Ethiopian här på forumet tidigare. Personligen tillhör det ett av mina favoritflygbolag.

Bra awardtillgänglighet, ofta bra revenuepriser, transit i Addis är riktigt smidigt, även så stopover-möjligheterna. Sist men inte minst, injera ex-ADD levererar alltid.

Maten brukar annars vara lite sisådär - men flighten ARN-ADD levererade en grym lax-sashimi.

Finns inte mycket att säga än att det som (nästan) alltid var en trevlig upplevelse med Ethiopian.

Lax-sashimi.
IMG_0401.jpeg

Hello 2018!
IMG_0646.jpeg

Den bästa maten i luften? Älskar Injera.
IMG_0647.jpeg

Tonton har förlorat fönsterplatsen, så får snällt titta igenom mobilkameran.
IMG_0648.jpeg

Vi landade strax efter 12 igår och har tills imorgon bitti på oss att utforska Cotonou i egen takt. Ha lite tålamod, så kommer en summering av våra första två dagar i Benin. Men kan redan avslöja nu att vi är riktigt imponerade!

Tack för att man får följa med. :) Instämmer gällande injera, kanske det smakrikaste man kan få i luften.
Ska flyga Kenya Airways i januari så ska bli intressant att se hur de (och NBO) står sig kontra Ethiopian och ADD.

Vi börjar med något småroligt som skedde på Addis flygplats: Jag råkade stöta på min gamla klasskompis från gymnasiet. Vi har inte setts sedan 2013, så blev ett roligt hej. Vi på väg mot boarding mot Cotonou, hon påväg mot Europa, på lite semester från sin utlandspostering på en Svensk Ambassad i södra delarna av Afrika. Galet vad liten världen kan vara ibland.

Nu tillbaka till Cotonou och Benin. Landet med 3 färger i flaggan, och som på senare år både bytt namn och statsskick (Monarki -> Republik) ock lite Fransk kolonisering däremellan.

Medan Porto Novo är huvudstad på pappret, så är Cotonou de facto huvudstaden. Det är här alla department ligger. Det är här alla ambassader ligger. Detär här landets enda internationella flygplats mig er, och slutligen - Det är här presidentpalatset ligger.

Boende
Vi valde Ibis Cotonou som vårt hem för de första 2 nätterna. Här var vi taktiska. Ibis delar alla faciliteter tillsammans med Novotel, inklusive pool. Gym etc. Den stora skillnaden är priset. 800 SEK/natt istället för nästan 3 000 SEK/natt på Novotel. Pangdeal! Lite enklare rum? Javisst, men vi sover ju bara där.

Cotonou
Cotonou har på pappret cirka 700k invånare, men uppskattningsvis bor 2m+ här. Det första som slog oss när vi hade landat var hur fint och säkert Cotonou kändes. Infrastrukturen i staden är till stor del bra, och det ligger fint vid vattnet.

Vi började första dagen i Cotonou att byta om och sedan gå ut och promenera i staden. Vi hade på förväg hittat några potentiellt trevliga fikapaushak - vilket skulle visa sig vara mer än nödvändigt i denna aggressiva sol och värme som Benin bjuder på.

Fina och lugna Cotonou på en söndag
IMG_0991.jpeg

Det visade sig dock att Google maps öppettider inte alltid stämde överrens med verkligheten, så när vi väl hade promenera till ett juicehak, så var det stängt. Mitt emot såhittade vi dock en "italiensk" glassbar. Det satt som smack i värmen!

Glasspaus
IMG_0990.jpeg

Vi fortsatte promenaden och hamnade sedan på nästa sparade fikaställe Le Petit Flour. Ett jättefint ställe, och goda kakok, men vad vi kommer minnas härifrån är det fatala misslyckadet med en islatte.

"- Do you have ice latte here?"
"- Yes of course"
"-Perfect we will have two"

Resultatet?
En kopp svartkaffe, en kanna varm mjöl, och ett glass halvkallt vatten.

”Islatte”
IMG_0992.jpeg

Inte riktigt vad vi förväntade oss - men in the end of the day TIA.

På kvällen tog vi oss till beachen för lite solnedgångshäng. Första känslan vara bara WOW. Galet vackert här. Alla spelar fotboll, beachhaket säljer bärs för 17SEK, och DJn står och mixar musik från taket av ett litet flygplan. Vad mer kan man begära?

Flygplans-DJ
IMG_1013.jpeg

17-kronorsbärs på ”Family beach”
IMG_0993.jpeg

Jag fastnade även i en fotosession till grabbarna @Rickard_O och @jerixon nöje. Damen gick iväg för att ta lite solnedgångsbilder,och helt plötsligt så var jag o ringar a några exalterade ungdomar som ville ta bilder tillsammans med m kg. När de insåg att jag hade en Iphone 17 Pro Max I handen så ville de låna min telefon och låtsas att det var deras egen i bilderna. Jag skulle sagt nej, men det skedde så fort att jag knappt hängde med själv, och medan vi tog bilderna så kan man se på videos hur galet osäker jag är haha. Men allt slutade bra- grabbarna fick sina bilder med utlänningen samt telefonen. Vi fick oss samtidigt ett gott skratt.

Ska se ifall jag kan länka en video till detta för BC-gänget.

Det är ganska mycket asiater här i Benin - primärt kineser, men även Indier. Detta har gjort att den asiatiska matscenen har vuxit och blivit ganska bra. På kvällen drog vi till Hanoi Cafe. De serverade en grym biffsallad (bild glömdes att ta pga vrålhungrig) och en riktigt bra Bahn Minh.

Bahn Minh
IMG_0996.jpeg

Mer 17-kronorsbärs
IMG_0994.jpeg

Dag två så såg vi till att vakna tidigt för att börja promenera runt innan den värsta hettan kommer fram. Det viktiga målet för dagen var Cotonous stora stolthet, Amazon-statyn! Näst störst i hela Afrika så mäter den drygt 30 meter och väger drygt 150 ton. Monumentet finns för att hedra och komma ihåg den den gamla storhetstiden när Benin hette Dahomey, och mer specifikt Dahomey Amazons, en militär gren på cirka 6000 människor, som bestod av 100% kvinnor. Det är även dessa som har använts som inspo i delar av Wakanda och Black Panther.

Jag är stor - men liten i sammanhanget
IMG_0997.jpeg

Vi promenerade på och tappade säkert en liter kroppsvätska av all svett - så till slut hamnade vi på juicehaket som skulle haft öppet under gårdagen. En kall smoothie slår aldrig fel!

Smarr i värmen!
IMG_0999.jpeg

Därefter började vi promenera tillbaka till hotellet - och råkade stöta på en Lockheed L-1011 TriStar på beachen, som man gör. Flygplanet i fråga har tidigare flugit för ANA och slutligen Air Rum (från Sierra Leone). Flygbolaget gick i konkurs och planet övergavs i Cotonou. En lokal affärsman köpte planet 2015 med planer på att göra om det till en restaurang, men projektet slutfördes aldrig, utan nu står detta economy only-flygplan och åldras på en av Benins vackra stränder.

Beach-flygplan!
IMG_1002.jpeg

”vakten” ville ha 2000 XOF för att låta oss gå in
IMG_1003.jpeg

Alltid vänstersväng in på flyget, eller hur?
IMG_1004.jpeg

Bra utsikt
IMG_1005.jpeg

Och ännu bättre utrymme på jumpseat
IMG_1006.jpeg

Economy 2-4-3 tillhör inte vanligheterna
IMG_1009.jpeg

Inga overhead bins, men ändock faller grejer ned från taket.
IMG_1010.jpeg

”ur funktion”
IMG_1011.jpeg

Air Rum!
IMG_1012.jpeg

Resten av dagen spenderade vi därefter vid poolen för att relaxa lite - då vi redan i förväg visste att resterande delen av semestern inte kommer att vara lika slapp. Skönt med 33 grader i poolen! Det var nästan lite för varmt för att svalka.

IMG_1001.jpeg

Nu blir det ut och utforska Benin utanför Cotonou - häng med!

Attachments

• IMG_0993.jpeg
    IMG_0993.jpeg
    312,3 KB · Visningar: 33
  • IMG_0994.jpeg
    IMG_0994.jpeg
    471,6 KB · Visningar: 30
  • IMG_0996.jpeg
    IMG_0996.jpeg
    412,4 KB · Visningar: 25
  • IMG_0997.jpeg
    IMG_0997.jpeg