Senaste nytt

[SEMI LIVE]Nu skall guldet bärgas - min första milagerun

Ja så kommer det att bli, även om det innefattar 2 byten på vägen så är nog tåget säkrare, om jag går från hotellet kl 06:15 imorgon så borde jag vara på flygplatsen kl 07:00 och det är ju mer än 2 timmar innan.

Idag åkte jag ungefär kl 07:00 från hotellet lite väl optimistiskt av mig.

/Andreas
Det är en kort promme till Olympic City och då behöver du endast göra ett byte. Jag är tidspessimist men ute tidigare än så.

Någon som vet om flyget var överbokat, känns mycket hyggligt av SAS att boka om kostnads fritt när man kommer försent.
Försök att hitta något om trafikolyckan som gör att du kan visa försäkringsbolaget, så att du kan få ut ersättning för hotellet, men kanske självrisken är större än den kostnaden.

Ja så kommer det att bli, även om det innefattar 2 byten på vägen så är nog tåget säkrare, om jag går från hotellet kl 06:15 imorgon så borde jag vara på flygplatsen kl 07:00 och det är ju mer än 2 timmar innan.

Idag åkte jag ungefär kl 07:00 från hotellet lite väl optimistiskt av mig.

/Andreas
Problemet med landväg tll Hong Kong flygplatsen är att det finns bara en motorväg dit. Det finns också en sidoväg från Sunny Bay station men om olyckan händer mellan Tsing Yi och Sunny Bay då är det kört.

Hong Kong håller på att bygga en annan väg från Tuen Mun men den lär inte bli klar förrän 2020.

Hong Kong Gov skrev:
Delay in link project being tackled
(March 17, 2017)

The scheduled completion date for the Tuen Mun - Chek Lap Kok Link's Northern Connection has to be delayed to 2020 due to technical difficulties, the Highways Department announced today.

Originally scheduled to be finished by 2019, the construction of the Northern Connection involves the most difficult and complex works in the whole project.
news.gov.hk - Delay in link project being tackled

Försök att hitta något om trafikolyckan som gör att du kan visa försäkringsbolaget, så att du kan få ut ersättning för hotellet, men kanske självrisken är större än den kostnaden.
Jag försökte att hitta artikel om trafikolycka på bl a South China Morning Post, men jag har inte lyckats att hitta något sådant.

Försäkringsvillkor av SAS EuroBonus American Express Elite kort gällande missade avgång.
SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card skrev:
Förseningsskydd

FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
.
.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:
a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett,​

Reseförsäkring från SAS EuroBonus American Express Elite kort gäller utan självrisk.
SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card skrev:
6. Självrisk: Samtliga förmåner i denna reseförsäkring gäller utan självrisk.

https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf

Problemet med landväg tll Hong Kong flygplatsen är att det finns bara en motorväg dit. Det finns också en sidoväg från Sunny Bay station men om olyckan händer mellan Tsing Yi och Sunny Bay då är det kört.

Hong Kong håller på att bygga en annan väg från Tuen Mun men den lär inte bli klar förrän 2020.

news.gov.hk - Delay in link project being tackled

Jag försökte att hitta artikel om trafikolycka på bl a South China Morning Post, men jag har inte lyckats att hitta något sådant.
Jag har som sagt noll koll på vägar i Hong Kong men jag skulle tippa på att det var mellan Tsing Yi och Sunny Bay i och med att jag frågade taxichaffisen ifall han kunde ta en annan väg, och han sa att det inte gick.

Vet inte i vilken utsträckning sådana här saker rapporteras i media, det kanske beror på i fall någon skadade sig eller så, det enda jag vet var att det blev en tillräcklig bilkö för att jag skulle komma försent.

Hmm, mkt intressant att SAS bokade om resan kostnadsfritt. Det kan nog inte vara vanligt.

Läser man vissa inlägg här kan man tro att SAS precis lanserat möjligheten att checka in och få boardingkort i appen. Är det något speciellt med utresor från Hong Kong?

Toppen