Senaste nytt

[SEMI LIVE]Nu skall guldet bärgas - min första milagerun

Själva anledningen till att jag missade flyget var till största delen att min taxi fastnade i trafik, det var en trafikolycka och långa köer som följd, det är väl möjligt att jag lämnade hotellet lite sent men vi borde ha hunnit med god marginal.

När jag kom in till incheckningen så hade dom precis stängt, då var det ändå ca 45 min innan planet skulle lyfta men när jag frågade i servicedisken som i sin tur ringde gaten så sa dem att det redan var för sent, lite märkligt kan man tycka när jag inte hade något incheckat baggage.

Summeringen blir väl att jag har ett hyfsat case mot försäkringsbolaget.

Vi får se vad som händer, jag måste invänta svenska öppettider.

Jag får se det positivt, jag har en dag till Hong Kong.
Nu vet jag inte hur tidigt/sent du lämnade hotellet för flygplatsen, men ifall du inte har planerat så att du skulle ha kommit till flygplatsen ca 2 timmar före avgång (utan någon olycka), kan det bli svårt att hävda att du åkte till flygplatsen i god tid (vilket det står i försäkringsvillkor).

När jag kom in till incheckningen så hade dom precis stängt, då var det ändå ca 45 min innan planet skulle lyfta men när jag frågade i servicedisken som i sin tur ringde gaten så sa dem att det redan var för sent, lite märkligt kan man tycka när jag inte hade något incheckat baggage.
En annan sak.

Om du reser endast med handbagaget (ej incheckad väska), kan du checka in på SAS appen och gå till säkerhetskontrollen direkt utan att checka in på disken. Det kan @palmen bekräfta när det gäller avgång från Hong Kong.

Du behövde alltså inte att gå till check in disk. Du hade kanske kunnat att åka med planet idag.

Nu behöver jag verkligen er hjälp, jag missade mitt flyg hem och jag försöker ringa till SAS men ingen svarar på grund av EB uppgraderingen.

Jag sitter just nu på flygplatsen, där sa dom bara i gaten att jag var ombokad till morgondagens flight men dom kunde inte säga något mer.

Finns det någon annanstans man kan ringa ?

Har de bokat om dig till nästa dag tycker jag du bör vara glad för det.

Har de bokat om dig till nästa dag tycker jag du bör vara glad för det.
Om det var en riktig stor trafikolycka så att många inte kunde komma till flygplatsen i tid, brukar flygbolaget att ha överseende och bokar om passagerarna till nästa flight utan extra kostnad. I alla fall så de flesta flygbolag gör i Japan.

En annan sak.

Om du reser endast med handbagaget (ej incheckad väska), kan du checka in på SAS appen och gå till säkerhetskontrollen direkt utan att checka in på disken. Det kan @palmen bekräfta när det gäller avgång från Hong Kong.

Du behövde alltså inte att gå till check in disk. Du hade kanske kunnat att åka med planet idag.

Såvitt jag minns checkade jag utan problem in via SAS appen när jag var där för drygt 1 år sedan och använde det som boardingpass utan problem i säkerhetskontrollen.

Såvitt jag minns checkade jag utan problem in via SAS appen när jag var där för drygt 1 år sedan och använde det som boardingpass utan problem i säkerhetskontrollen.
Kan bekräfta detsamma att det gick utmärkt att checka-in samt få boardingkort via appen. Flög både i februari och mars detta året.

Om det var en riktig stor trafikolycka så att många inte kunde komma till flygplatsen i tid, brukar flygbolaget att ha överseende och bokar om passagerarna till nästa flight utan extra kostnad. I alla fall så de flesta flygbolag gör i Japan.
Jag har ingen direkt uppfattning om hur stor själva olyckan var och hur många andra den drabbade.
Än så länge ser det ju ut som att dom har bokat om mig utan extra kostnad, men det återstår ju att se.

/A

• Gilla
Reactions: Gus
Ta tåget imorgon!
Ja så kommer det att bli, även om det innefattar 2 byten på vägen så är nog tåget säkrare, om jag går från hotellet kl 06:15 imorgon så borde jag vara på flygplatsen kl 07:00 och det är ju mer än 2 timmar innan.

Idag åkte jag ungefär kl 07:00 från hotellet lite väl optimistiskt av mig.

/Andreas

Toppen