Senaste nytt

Semi-live mileage run till Chicago

Tamas

Medlem
Det är mycket första till mig med den här rapporten. Första reserapport att börja med.

Det är första resa till staden Chicago, om jag inte räknar en mellanlandning för ett antal år sedan.
Första resa i SAS Plus longhaul.
Första resa med svensk pass, mitt ungerska gick ut efter 10 år trogen service. Får se om det uppmärksammas vid immigration i USA.
Första möjlighet att träffa några forummedlemmar i lounge, luften eller kanske på andra sidan pölen. Det är någorlunda tröst att jag inte är ensam med galenskapet av mileage run.

Resan börjar kl 4:00 hemifrån, aldrig kört på en såppas tomt R40 mot Landvetter, det var en bra start.

På flygplatsen är det mest folk som ska åka på skidresor, men inte många av dem. Swishar igenom security förutom sedvanliga "random kontrollen". Förra gången jag var här gav maskinerna (flera alltså) utslag på sprängämne när de kollade min förskolebarns ryggsäck, vem vet vad de hittar på denna gången.

Det är typ 5 pers i SAS lounge och en slingande kö till Vinga, nice. Efter en snabb frukost är det dags för promenaden till gate 24A. Längst bort i nya delen av flygplatsen. Första gången jag ser denna delen, opersonlig, vitt och öde. Jag gillar när det är lugnt men tycker att en del av resandet är att titta på folk och känna lite liv, det kan man absolut inte göra här.

Nu sitter vi i bussen i väntan att den tar oss till kaffekvarnen som ska flyga oss ner till CPH.

I CPH blir det drygt 8 timmar väntetid, lagom att fixa boarding kort till Chicago och ta en bra promenad på stan.
 

Tamas

Medlem
I väntan på att ATR:n rulla iväg skriver jag ut lite tankar.

Gårdagens spänning med en stillastående Harald Viking (SE-RSD) i Chicago verkar inte ha någon påverkan på resan, i alla fall inget som jag vet om nu.

Det är fördel att resa själv när det kommer till irregularity och att vara flexibel men ändå blir jag spänd och ritar upp 100 alternativ i huvudet. Hoppas att allt var i onödan.

SK944 är nu på väg mot CPH och hoppas Vikingen tar oss till Chicago på eftermiddagen.

Efter att hela släkten tycker att jag är dum i huvudet att gör MR det skulle vara en riktig haveri om resan strulade till :)
 

Tamas

Medlem
Andra frukost, eller bättre sagt morgenmad, förtärnas i Gold Lounge på CPH. Appelsinjuicen är en lyft efter diskvattnet som serverades som appelsinjuce på GOT.

Det är klart mer liv här, fick vad jag önskade mig och lite till.
75c8807852673133c197627646730939.jpg
8ffec0c3edc10c486d204b578e0d0d9f.jpg
 

Tamas

Medlem
Väntan är lång och flygplatsen är tråkig. Jag har bott några månader i Köpenhamn när jag var yngre och dum i huvudet på ett annat sätt, så det är alltid trevligt att ta en promenad down the memory lane.

Första stopp är The Dubliner, people watching på Strøget och en American Pale Ale.
944b01e48b730fedd11a7d2d8448d272.jpg
 
Last edited:

Tamas

Medlem
Tassar vidare i Köpenhamn. Tänkte smaka på ölen på Christiania Bryggeriet men hade ingen lust att vänta där. Vilken sunkigt ställe Christiania blev, eller åren har färgat minnen. Kanske trevligare när det är inte kl 11 på söndag morgon, vet inte.

Jag chansade på Bootleggers på Islands Brygge istället, klunkar en Åben Snow Business red ale. Lite bitter men helt OK.

Fascinerande att engelska verkar vara de facto språket i Köpenhamn barscenen.
 

Tamas

Medlem
Tidiga morgonen börjar kännas, inte minst efter några öl. Skönt att kunna ha en tupplur i CPH gold lounge.

Fast track genom säkerhetskontrollen var helt tomt på vägen in. Loungen är glest också.

Lite plockmat, en Carlsberg och mycket goda kärleksmums som uppladdning inför flyget.
 
Toppen