Senaste nytt

[Semi-Live] Flykten från Hans (samt ett försök att få lite tips kring Sapporo och Tokyo)

mano81

Medlem
Nåväl, Hans har kanske inte drabbat mig värst av alla men det har ju kanske varit lite väl blött de senaste tiden. Så vad gör man åt det? Jo, man åker ut och reser så klart. Sen tidigare hade jag en resa bokad till Sydamerika i september men pga livet så behövde jag boka av denna. Men då fick jag den briljanta idén att boka om till något roligt som skulle funka istället. Så för en vecka sedan ungefär började jag kolla lite. Vad skulle vara kul? Kanske ANAs The Room? Men det borde ju vara omöjligt i närtid, eller? Först hittade jag inget men jag fortsatte och söka på de linjer som skulle ha denna omtalade business class. Så plötsligt dök det upp! Från Haneda (HND), Tokyo till Hetahrow (LHR), London. Jag slängde mig på telefonen och fick tag i en kompetent agent på första försöket. Tillsammans kunde vi även hitta anslutningar och en väg till Japan med Austrian. Ombokat och klart! Ursprungsplanen blev således ARN-VIE-NRT dit och HND-LHR-ARN på vägen hem. Men jag började fundera på om det fanns något bättre än Austrian.

Så sökandet fortsatte. Minuter blev timmar och dagar. Jag slutade att äta och började magra i allt snabbare takt. Så farligt var det givetvis inte men jag blev lite besatt av att hitta den bästa vägen till Japan. Först kikade jag på en first med Lufthansa via Bangalore men anslutningarna var inte bra alls. Sen tänkte jag kanske en first via USA men även där fick jag inte anslutningarna att lira. Men så plötsligt dök det upp business class med EVA! Perfekt! Jag har åkt EVA förut och det var top notch men i en äldre kabin. Nu fanns det platser i deras nyaste kabin så det här kan ju inte bara bli bättre. Dessutom hittade jag anslutning till Sapporo dit jag vill åka. Så nu slipper jag en inrikesresa också. Det var bara att ringa in igen och boka om ytterligare en gång. Återigen en kompetent agent som fixade snabbt. Med det sagt här är hela resplanen:

ARN-MUC: Airbus A320 - Lufthansa (Business)
MUC-TPE: Boeing 787-9 - EVA AIR (Business)
TPE-CTS: Airbus A330-300 - EVA AIR (Business)
-------------------------------------------------------------
HND-LHR: Boeing 777-300(ER) - ANA (The Room!)
LHR-ARN: Airbus A320neo - SAS (Plus)

Så i morse påbörjade resan i ett regnigt Stockholm. Första flyget gick redan kl 06:00. Tog SLs nattbuss nr 593 tillsammans med andra resglada och var på Arlanda vid kl 4:30. Behövde checka in vid Lufthansas disk men jag behövde inte vänta alls då en agent vinkade fram mig direkt. Hon började knappa löite och frågade om jag fyllt i webbformuläret för inresa i Japan. Fasen, har jag glömt något! Kommer jag inte få någon Okonomiaki nu, tänkte jag lite snabbt. Men hon gav mig adressen till hemsidan och jag fyllde i den snabbt under loungebesöket. Men i alla fall, nästa stopp var säkerhetskontrollen och fan vad bra den har blivit. Nu var det visserligen inget folk där men sjukt smidigt. Mestadels givetvis för att man inte behöver ta upp allt flytande och dator etc. Men också då de har flera stationer där man i lugn och ro kan fixa med sitt utan att nästa person bakom får stå och sucka alltför länge.

Ett snabbt loungbesök senare i SAS guldlounge (ni har alla varit där så jag behöver inte beskriva den närmare) så blev det boarding från F30. Kom lite sent så jag missade prioboarding men det gick snabbt och smidigt ändå. Härligt att flyga med Lufthansa i business intra-Europa med blockat mittensäte. Bra frukost också men den glömde jag ta bild på. Nu sitter jag i Lufthansas Senatorlounge mellan två skrikande barnfamiljer och njuter. Om tre timmar åker jag vidare mot Taipei.

Jag ska försöka ta så många bilder som möjligt och uppdatera dagligen här i tråden. Kommer kanske bli mest bilder. Mest för min egen skull egentligen men kul om någon vill följa :) Jag kommer att spendera fyra nätter i Sapporo/Hokkaido och sen tre nätter i Tokyo. Jag har lite planerat men om någon har några bra tips så vore det grymt att få dessa. Tokyo har jag varit i förut så jag har gjort en del där men alla tips tas tacksamt emot. Något som jag gärna vill göra är att hitta ett riktigt bra hak för Okonomiaki. Fantastiskt gott.

Tills nästa uppdatering, ha det gott!

Last edited:
IMG_1552.jpg
IMG_1553.jpg

Last edited:
Något som jag gärna vill göra är att hitta ett riktigt bra hak för Okonomiaki. Fantastiskt gott.

Tills nästa uppdatering, ha det gott!

Du åker till fel städer om du vill ha Okonomiyaki ;)

Vet inte vilken del av Tokyo du kommer röra dig i men om du vill ha en restaurang där du får göra dina egna (som man ska) och inte bara beställa så kan jag rekommendera https://goo.gl/maps/j74FZ2m4SiKJ4UJT7 i Asakusa. Det är sitta på golvet style med egna stekplattor vid borden.

Ett annat alternativ om du är mer på västra sidan är https://goo.gl/maps/MzdUH5VGfspH2fHJ7 här är det också laga själv som gäller men det är rätt turistvänligt med instruktioner på engelska bland annat.

Det finns säkert ställen som är godare men många jag sett kör bara beställningar och inte göra själv.

Last edited:
Du åker till fel städer om du vill ha Okonomiyaki ;)

Vet inte vilken del av Tokyo du kommer röra dig i men om du vill ha en restaurang där du får göra dina egna (som man ska) och inte bara beställa så kan jag rekommendera https://goo.gl/maps/j74FZ2m4SiKJ4UJT7 i Asakusa. Det är sitta på golvet style med egna stekplattor vid borden.

Ett annat alternativ om du är mer på västra sidan är https://goo.gl/maps/MzdUH5VGfspH2fHJ7 här är det också laga själv som gäller men det är rätt turistvänligt med instruktioner på engelska bland annat.

Det finns säkert ställen som är godare men många jag sett kör bara beställningar och inte göra själv.
Tack för tipsen! Jo, den bästa Okonomiakin jag har ätit var i Hiroshima. Men nu får det duga med Tokyo den här gången

Toppen