Senaste nytt

[Semi-Live] Flykten från Hans (samt ett försök att få lite tips kring Sapporo och Tokyo)

mano81

Medlem
Sorry alla, det blev inte så mycket semi-live tyvärr. Känns som att det gått ett i ett hela tiden så har inte haft tid att skriva. Men jag ska försöka samanfatta mina dagar nedan nu när jag sitter i loungen för att invänta resan hem.

Första dagen i Sapporo bjöd på pangväder. Över 30 grader och strålande sol gjorde ju att man svettades en del. Jag gick runt en hel del. Bland annat tog jag mig till Sapporos ölmuseum där man dels kunde gå en självguidad visning, dels kunde göra en liten ölprovning. Intressant fakta kring Sapporos öl är att de bara använder spannmål från Hokkaido (regionen där Sapporo ligger). I alla fall, ölen smakade bra och det blev även en lunch på en av museets restauranger. På kvällen tog jag mig upp på berget Moiwa med en linbana. Jag kom upp precis när solen gick ner och fick se en fantastisk utsikt över hela Sapporo.

En sak jag lärde mig under mitt besök i Sapporo är hur man uttalar namnet. I min enfald har jag alltid sagt Sapp-po-ro men tydligen ska det uttalas i stil med Sa-på-rå. Alltid lär man sig något nytt!

IMG_1683.jpg
IMG_1678.jpg
IMG_1674.jpg
IMG_1705.jpg
IMG_1713.jpg
IMG_1724.jpg
 

mano81

Medlem
Andra dagen i Sa-på-rå så blev det en utflykt mot mitten av ön. Här besöktes det en blå lagun och en del blomsterfält. Mycket vackert. Fick även prova på lavendelglass och vit majs. Båda över förväntan! Vid en lunchpaus började jag snacka med en kille från Taiwan och en tjej från Hongkong. Vi gick sen och käkade waguimiddag och drack några öl tillsammans. En bra dag helt enkelt.

IMG_1735.jpg
IMG_1756.jpg
IMG_1772.jpg
IMG_1809.jpg
IMG_1815.jpg
 

mano81

Medlem
Tredje dagen tog jag mig till Hakodate söder om Sapporo. Tyvärr går inte snabbtåget från Sapporo ännu. Ska tydligen vara färdigbyggt 2030. Så det blev ett långsammare tåg. Tog fyra timmar att ta sig de ca 311 km tågräls som sträckan är. Dock är fågelvägen kanske bara hälften så långt men berg och vatten hindrar tåget att ta den rakaste vägen. Det var ändå trivsamt. Väl på plats i Hakodate tänkte jag ta mig upp på ett berg för att se utsikten över stan. Tydligen är det den tredje bästa nattutsikten i hela Japan (vem bestämmer sånt här???). Tyvärr regnade det och blåste en del så de stängde av linbanan upp. Även om jag hade kommit upp så hade jag antagligen inte sett så mycket heller.

I alla fall, jag gick lite på stan istället. Det intressanta med Hakodate är att det en gång var en viktig hamnstad för handel med utlandet. Därför hade många länder folk stationerade här. Det kan man se på byggnaderna där byggstilar blandas med japansk arkitektur.

IMG_1855.jpg
IMG_1859.jpg
IMG_1828.jpg
IMG_1829.jpg
 

mano81

Medlem
Fjärde dagen i Japan och nu blev det Shinkansen till Tokyo. Snabbtåget är verkligen snabbt! De 85 milen som det är (på ett ungefär) tar bara 4h 20m! Jämför det med min resa från Sapporo till Hakodate. Jag hade resan bokat en avgång men vaknade tidigt och bestämde mig för att försöka ta ett tidigare tåg. Inga problem, 10 min innan tåget skulle avgå kunde jag få en ny biljett. Mycket flexibelt med railpass. Dock har jag hört att de ska höja priserna rejält på dessa senare i år.

Vid boarding så kom jag in i kabinen och möttes av en 3-2 config. Rätt smala säten men gott om benutrymme. Tyvärr ingen pre-departure drink men jag åkte ju i ekonomiklass så det var väl förväntat. Tåget gick som det skulle då den attraktionen/tyfonen som Hachans tipsade om/varnat för drog längre västerut än prognosen.

Väl i Tokyo så tog jag mig en sväng i Akihabara för att sen checka in på hotellet. På kvällen besöktes Teamlab Planets. Fantastiskt ställe även om jag kan hålla med om att Garden-delen inte är alls lika bra som vattendelen.

IMG_1860.jpg
IMG_1864.jpg
IMG_1863.jpg
IMG_1869.jpg
 

mano81

Medlem
Femte dagen på plats i samurajernas land valde jag att köra all-in på Disney. Jag älskar temaparker och ville därför testa DisneySea som bara finns i sin form i Tokyo. Om ni har varit på ett Disneyland/eorld så vet ni grejen. Det var kul och bra men lite litet kan jag tycka. Började dagen fantastiskt med att en snäll parkvärd släppte in mig genom fast track (ja det hette ju Disney Premier Access eller liknande men för att underlätta för klientelet här så är det lättare med fast track) Indiana Jones. Det hade tydligen redan blivit över en timme i kö så det var väldigt tacksamt. Bra attraktion också! Sen flöt det på med köerna helt ok men på eftermiddagen blev det plötsligt värre. De två sista attraktionerna jag körde tog det lite drygt 1,5 timme var att köa till. Jag försökte flörta mig in genom flera fast tracks men det gick inte så bra. Jag hann i alla fall med allt jag ville.

En sak att tänka på om man ska hit är att det inte finns någon wifi mer än vid entrén. Så har man inte köpte ett japanskt sim-kort eller internetpuck så är man lite lost då appen annars är bra där man kan se väntetider och lite annat. Köp av fast track kan också göras via appen.

IMG_1928.jpg
IMG_1940.jpg
IMG_1955.jpg
IMG_1964.jpg
IMG_1977.jpg
 

mano81

Medlem
Näst sista dagen i Japan blev det att gå runt lite i Shibya och Shinjuku. Jag kikade in i Nintendos egna butik och shoppade Pokemon till syskonbarn. Dessutom kikade jag på de 3D-reklamskyltar som finns i området. Slutligen fick också tag i en Okonomiyaki! Den var god men jag har haft godare. Nåväl, det blir säkert fler besök i Japan :)

IMG_1985.jpg
IMG_2010.jpg
IMG_2015.jpg
IMG_2033.jpg
 

mano81

Medlem
Då var man hemma igen efter en fantastisk vecka i Japan. Det avslutades med en spännande flygning till London med ANA och i deras business class The Room som finns på ett fåtal linjer (just nu HND-LHR/HNL/SFO/JFK vad jag läst mig till). Innan jag klev på planet tog jag mig till Haneda Airport i god tid för att uppleva lounge och bara lugn inför avfärd. Då mitt plan avgick kl 09:55 så var jag uppe tidigt. Väl på plats så var det inte mycket folk i terminalen. Incheckning / säkerhet / passkontroll gick således oerhört snabbt. Mitt plan gick från terminal 2 vilket inte är den internationella terminalen (terminal 3). Kan vara värt att hålla koll på detta. Jag hoppade av tunnelbanan på fel ställe så jag fick ta monorail till terminal 2 (som kostade 200 yen). Oavsett, ANAs buisness lounge är väldigt stor och då det inte var särskilt mycket folk på plats kändes den nästan öde. Skralt utbud i buffén kan jag tycka men man kunde i alla fall beställa nudlar via nätet eller i en lucka. Roligaste är den maskin som häller upp öl till dig.

Äntligen dags för boarding. Jag satt på plats 19K vilket är en fönsterplats i en mindre del längre bak i business class. Detta säte var bak och fram så det blev en ny upplevelse för mig. Jag satt precis över vingen och hade utsikt bakåt. Det var bra även om vingen dolde en del av utsikten. Sätet är väldigt brett. Du behöver egentligen inte bredden när du sitter upp men det skadar inte. I gengäld är det förvaringsutrymmena som har fått stryka på foten. Det finns en litet skåp bredvid tv:n men det rymmer inte mycket. På golvet finns det lite mer plats så jag la det mesta där. När jag sätter mig ner så är det första som slår mig att sätet faktiskt är ganska hårt. Det tog tyvärr inte länge innan jag började känna lite träsmak så större delen av flygningen satt jag på en av kuddarna man fick. Det var också bra att sitta på en kudde när man skulle äta då bordet är i högsta laget. En annan sak som irriterade mig lite var själva bältet som sitter över axeln. Då det är placerat i ryggstödet så hamnade metalldelen i bältet precis på mitt skulderblad. Jag fick justera mig själv och bältet flera gånger under flygningen för att det var oskönt.

Sätet har även avskärmningspaneler som gör att det blir mer privat. Panelerna är inte jättehöga så folk som går förbi kan dock se ner i din lilla hytt. Men trevligt ändå. Det är första gången för mig med sånt och jag kan ändå tycka att det blir lite klaustrofobiskt. Men det är jag :) En en annan sak som var intressant var att det fanns en ingång för HDMI bredvid tv:n. Min hade visserligen en liten klisterlapp över sig och då jag inte hade en HDMI-kabel med mig så kunde jag inte testa. Jag har googlat lite och vissa säger att det går bra att koppla in även om ANA säger att de inte är i funktion. Ifall någon åker The Room någon dag får ni gärna ta med en kabel och testa.

Serveringen tog vid och jag valde den japanska menyn. Det var lite blandad kompott. Mycket var bra medan vissa andra saker var lite torrt. Mätt blev jag i alla fall. Mitt i flygningen tog jag en kycklingmacka som var god och innan landning fick jag en ravioli som var jättebra. Crew var ok. Engelskan kunde ha varit bättre och ibland tog det tid för dem att plocka bort skräp och disk. När jag beställde mackan mitt i flygningen så kom de ytterligare en gång till med en macka efter att jag ätit upp den första och de hade plockat den disken.

Halvvägs in i flygningen testade jag sätet i lie-flat. Även här bra med bredd men längden, för mig och mina 189 cm, var för snålt. Jag kunde inte ligga raklång. Dock var det inga problem att ligga på sidan och lite i fosterställning (som jag ändå oftast brukar sova) så det är nog den bästa lie-flat jag har testat. Då det var ett dagflyg så var jag inte så trött men jag slumrade till i en halvtimme kanske.

IFE var responsivt och det fanns en del filmer att välja på. Dock var det få (engelsktalande) filmer som hade engelska undertexter. Jag tycker att det är skönt att ha det då jag annars måste skruva upp volymen högre för att jag ska höra vad som sägs och då tycker jag att musik och ljudeffekter blir alldeles för högt. Jag tittade på en film och sen glodde jag på min iPad istället som jag hade laddat fullt med serier.

Så slutligen, fantastiskt säte på många sätt och vis. Lite hårt säte och något kort lie-flat men ändå en fantastisk upplevelse. Crew kan vara bättre men det var inget som var dåligt egentligen. Skulle jag flyga igen? Absolut! Bifogar lite bilder nedan.

Skärmavbild 2023-08-19 kl. 08.22.31.jpg

IMG_2067.jpg
IMG_2068.jpg
IMG_2069.jpg
IMG_2070.jpg
IMG_2071.jpg
IMG_2077.jpg
IMG_2091.jpg
IMG_2108.jpg
 
Toppen