Senaste nytt

[Semi-Live] Flykten från Hans (samt ett försök att få lite tips kring Sapporo och Tokyo)

mano81

Medlem
Nu har jag mellanlandat på TPE och sitter i EVAs Infinioty Loung. Inte jättehet kanske men jag fick i alla fall tag i en kall öl. En mycket bra flygning hit med bra crew. Sätet är precis som SAS vilket jag gillar mestadels men det finns några tillkortakommanden. Det som jag ogillar mest är att sätet oerhört obekväm att ligga raklång i. Sov gjorde jag i några timmar dock men det var i något halvliggande/halvsittande läge. Bra mat överlag förutom kycklingen jag valde som main. Den var inte dålig men chicken nuggets på McDonalds behöver inte känna sig särskilt utmanade av denna friterade kyckling. Över Indien någonstans åker vi förbi ett riktigt blixtoväder. Kul att se i mörkret. Bifogar lite bilder nedan.

IMG_1563.jpg

IMG_1567.jpg

IMG_1591.jpg

IMG_1599 2.jpg
 

mano81

Medlem
Vilken timing du har! Du kommer precis i tid för tyfonen som slår mot Tokyo på måndag kväll. Det kan hända du vill revidera dina resplaner! Vi hoppas mest kunna ta oss hem den dagen…

Jag vill ju inte beskylla dig för att ta med det dåliga vädret hit eller så…
Underbart! Finväder vart jag än åker! Men jag får hålla tummarna då att den har bedarrats när jag kommer på tisdag. Flyger ut på fredag nästa vecka så förhoppningsvis går flygen som de ska då.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Underbart! Finväder vart jag än åker! Men jag får hålla tummarna då att den har bedarrats när jag kommer på tisdag. Flyger ut på fredag nästa vecka så förhoppningsvis går flygen som de ska då.

Håll koll på Japans meteorologiska sida https://www.jma.go.jp/bosai/map.htm...lem=root&typhoon=all&contents=typhoon&lang=en . I nuläget är den klassad som strong typhoon och på väg rakt mot Tokyo.

Tisdag-onsdag 15-16 ser inte så roliga ut. Till på fredag har den säkert dragit över, men förstod det på dig som att du skulle ta till Tokyo. Nu vet jag inte hur du planerar att göra det men samtliga tågbolag och flygbolag varnar för inställda förbindelser. Så håll lite koll bara.
 

mano81

Medlem
Håll koll på Japans meteorologiska sida https://www.jma.go.jp/bosai/map.htm...lem=root&typhoon=all&contents=typhoon&lang=en . I nuläget är den klassad som strong typhoon och på väg rakt mot Tokyo.

Tisdag-onsdag 15-16 ser inte så roliga ut. Till på fredag har den säkert dragit över, men förstod det på dig som att du skulle ta till Tokyo. Nu vet jag inte hur du planerar att göra det men samtliga tågbolag och flygbolag varnar för inställda förbindelser. Så håll lite koll bara.
Tack! Jag ska hålla koll. Tänkte ta tåget ner till Tokyo.
 

mano81

Medlem
På plats i Sapporo efter att ha tagit ett Hello Kitty-flyg från Taipei hit. En mycket trivsam flygning i en äldre kabin (2-2-2 config). Valde att äta av den japanska menyn som var mycket bra. Som vanligt med japansk mat vet en inte vad hälften är för något men det var som sagt gott. Till det dracks det japansk öl. Vid boarding så serverades det bubblor men det var inte champagne. Champagne fick jag dock efter take-off, även om jag inte kan ta gift på det då jag aldrig fick se en meny eller flaska. Sätet var väldigt bekvämt och jag var trött så direkt efter maten slocknade jag.

Vid ankomst var jag snabbt av och igenom passkontrollen. Vid tullen var jag dock tvungen att öppna väskan som en trevlig tjänsteman gick igenom. Han hittade inget av lönnfacken som tur var... Nu behövde jag fixa med ett JR rail pass då jag tänkte åka tåg minst två gånger. Jag hade räknat på att passet skulle vara billigare att köpa än separata biljetter. Dessutom mycket mer flexibelt ifall en annalkande tyfon skulle ställa in avgångar. Nåväl, en mycket hjälpsam tjej hjälpte mig med passet och bokade även mina resor ner till Hakodate och sen Tokyo. Håller tummarna att det inte blir några förseningar.

JR-passet användes direkt med tågresa till stan. Därifrån gick jag till hotellet. Ett enkelt hotell nära nattlivet. Men jag var för trött för något nattliv. En dusch på hotellet, sen en promenad i kvarteret, mat på Donken (ja, jag vet, jag är i Japan men jag orkade inte fixa något annat) och sen i säng hyfsat tidigt. Nu har jag sovit gott och ätit frukost. Frukosten var helt japansk, ingen pratar engelska i restaurangen och alla skyltar som beskrev maten var på japanska också. Så jag vet inte vad jag åt men det slank ner :) Idag blir det att göra stan i 30+ värme och sol.

IMG_1633 2.jpg

IMG_1638 2.jpg

IMG_1640 2.jpg

IMG_1648 2.jpg

IMG_1655.jpg
 
Toppen