Senaste nytt

Semesterdagar i lönesamtal

jumbooze

Medlem
Hej,

Har ett stundande lönesamtal och fick höra av en bekant att ett ökat antal semesterdagar påverkar lönen negativt?

Erkänner att jag inte har full koll på löneadm frågor.

Tänkte fråga här då jag vet att här finns ju folk som ”kan allt”.

Kan det varit löneväxling mot semester som min bekant menat, han var lite luddig.

Förutom ”ledigheten” och möjlighet att resa mera ;) hur räknar ni på vad en dag är värd?

Hej,

Har ett stundande lönesamtal och fick höra av en bekant att ett ökat antal semesterdagar påverkar lönen negativt?

Kan det varit löneväxling mot semester som min bekant menat, han var lite luddig.

Förutom ”ledigheten” och möjlighet att resa mera ;) hur räknar ni på vad en dag är värd?

Hmm. Ledighet är aldrig något jag förhandlar om.
Jag jobbar extra och tar ut mina timmar som jag har i ”banken” då och då.
10 veckor ledigt hittills i år och nu blir det 3v till.
Har fortfarande 3v semester att plocka ut och typ 7v i komp.
Det gäller att jobba när man jobbar.

Inom vissa avtalsområden kan man byta rätt till övertidsersättning mot 1 vecka extra semester. Det kan tyckas ett bra byte, men eftersom man ofta har typ 1,6x eller 2x pengarna på övertid, räcker det med 20-30 timmar om året för att att det ska vara en förlust.

Jag har förhandlat ledighet vid byte av jobb, men aldrig som "löne-ökning". Sedan vet jag en kille på jobbet som bad att få årets löneöknig i ledig tid. (3% löneökning motsvarade typ 5h i månaden). Eftersom vi har mer ont om pengar än mannskap så fick han igenom det utan problem!

Att byta semesterersättningen mot en extra semestervecka kan vara bra om man prioriterar ”ledig tid”. Att begära extra semesterdagar om man kommer i det läget att den nya lönen man blir föreslagen från arbetsgivaren inte riktigt känns ok, men man vet att det nog inte finns ”mer att få”, då kan det vara ett sätt för arbetsgivaren som inte ”kostar” i lönebudgeten, men kan vara värdefullt för den enskilde individen.

... Att begära extra semesterdagar om man kommer i det läget att den nya lönen man blir föreslagen från arbetsgivaren inte riktigt känns ok, men man vet att det nog inte finns ”mer att få”, då kan det vara ett sätt för arbetsgivaren som inte ”kostar” i lönebudgeten, men kan vara värdefullt för den enskilde individen.
Exakt så!
De flesta jobb sätter inte in några vikarier på semestern och det uppfattas som "gratis", iaf någon enstaka dag hit eller dit.

Helt gratis är semester dock inte för arbetsgivaren. Beroende på avtal har man några extra kronor utöver daglönen på en semesterdag.

En annan sak som talar för semesterdag (och mot kompensationsledigt) är att semester har man rätt att få ut. Visst ska det fungera schemamässigt, men arbetsgivaren är ofta mer villiga till att bevilja semestern. Detta eftersom semestern redan finns i semesterlöneskulden och om den inte kan tas ut i ledighet måste den betalas ut som pengar. Det tycker chefen ofta är typ obra.

En fördel med att jobba statligt är att man själv kan växla lön mot semesterdagar utanför löneförhandlingen om man nu anser sig behöva fler. Har även varit med om kollegor (privat) som frågat om semesterdagar istället för löneförhöjning och fått igenom deg

Jag har i min nya tjänst fått en vecka extra semester, tot 6v men vi får ingen övertidsbetalt. Men jag får självklart minska min arb under veckan om jag jobbar mer än mina ord timmar.
Så jag antar och räknar med att min extra sem v är istället för övertids påslaget på varje övertids timme.
Jag har inga problem att lägga lite mer timmar någon dag och lite minder någon annan. Så har jag jobbat större delen av mitt liv. Jag tycker det är ett värde för mig att kunna göra så.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan, men min tanke är att
* Jag först försöker få en monetär kompensation som korrekt belönar det arbete jag utför
* Om arbetsgivaren inte anser att jag är värd den lön jag själv anser mig vara värd så kan jag börja deala med tex "ok jag får inte mina sista ***-lappar som jag är värd, men jag kan ta ditt bud om jag får yyy extra semesterdagar". Dvs antingen högre lön för ett visst antal arbetstimmar per år, eller inte fullt lika hög lön för färre antal arbetstimmar per år.

Så visst, mer semester kan sänka din inkomst, men du jobbar färre timmar för den inkomst du får. Dock skulle jag som sagt i första läget försöka bli korrekt kompenserad för det arbete jag utför, och om detta inte funkar så försöka med "konstruktiva alternativ" rädda så mycket som går. Alternativt byta jobb...

Hej,

För mig är ledighet värt väldigt mycket. Men jag ser det sim extra utöver lönen.

Senaste anställningarna har jag först förhandlat lönen, därefter kommer kraven på semestertid
Funkat bra de gångerna. Och då har extra ledighet inte bundits upp mot ingen rätt till övertid. Dock sista dealen slutade med att övertid får tas som ledighet om inte den uppkom i kundprojekt

Här beror det nog också på vad för typ av jobb man har.

Toppen