På vilket sätt oskäligt? De flesta bolag tillåter väl att du köper en biljett där detta är tillåtet. Men på rabatterade biljetter är det inte tillåtet.
Man kan ju säga att tex incheckningstjönsten bara finns vid den första flygplatsen. Du använder inte den, och tjänsten finns inte vid andra flyget. Därmed kan du inte använda det och alltså avbokas biljetten.
Jag har inget exempel men jag är helt övertygad om att det måste ha testats. Det är ju en central del i de flesta bolags conditions of carriage.
Skip lagging är såklart något helt annat. Där är det betydligt mer orimligt och regleras inte i conditions of carriage. Istället har man stämt folk baserat på att det är bedrägeri. Vilket inte gått jättebra för bolagen...
Lufthansa förlorade väl I första instans, överklagade och lade till slut ner stämningen. Så det är inte slutfört. Däremot har jag för mig att det finns exempel från USA där man visserligen inte har behövt betala för skip lag, men istället blivit bannad från att köpa biljetter från bolaget i framtiden.