Senaste nytt

Se upp för ”no show”

men resonemanget om ekonomisk skada förutsätter att jag hade köpt den dyrare biljetten annars.
Det är ju inte du som behöver köpa den dyrare biljetten, utan vem som helst från Köpenhamn. Är det så att du tar en plats för det billigare priset och sen inte dyker upp så kommer ju SAS lida ekonomisk skada om de istället hade kunnat sälja den platsen som en direktplats från Köpenhamn, till dig eller till någon annan.
 

Taxman

Medlem
Det är ju inte du som behöver köpa den dyrare biljetten, utan vem som helst från Köpenhamn. Är det så att du tar en plats för det billigare priset och sen inte dyker upp så kommer ju SAS lida ekonomisk skada om de istället hade kunnat sälja den platsen som en direktplats från Köpenhamn, till dig eller till någon annan.

Kan ses som en rimlig invändning, men likafullt så är platsen såld. Om jag sen flyger med anslutningen till mellanlandningen eller på flygande matta så kan inte platsen säljas. Det faktum att jag inte flög med bolaget till mellanlandningen medför i sig således ingen skada.
 

Taxman

Medlem
Flyger du inte behöver nog inte flygbolaget betala dessa avgifter. Antar det då de kan betalas tillbaka till kund om man inte åker.
De kan ju dock få extra kostnader om du inte flyger första flighten och sedan går på andra flighten då skatter/avgifter skiljer beroende på var du startar.


Vad Svensson på gatan känner till är väl rätt irrelevant. Det står väl I T&C att man ska flyga flighterna i den ordningen de är köpta. Att Svensson inte läser detta är ju ingen godkänd ursäkt. Likväl som du är skyldig att följa Microsofts avtal som du bara scrollade förbi och tryckte ok på.

Därför jag blev nyfiken på om det fanns något avgörande från domstol någonstans. T&C är ingen allsmäktig skrift utan kan åsidosättas om villkoren är oskäliga, sen skiljer sig den bedömningen givetvis mellan olika jurisdiktioner. Enig i att vad Svensson tycker är irrelevant, men det är nog en sådan situation som kan leda till en rättslig prövning när familjen står där efter att ha krånglat sig till flygplatsen trots missad anslutning och sen inte får åka med.
 

palmen

Moderator
Därför jag blev nyfiken på om det fanns något avgörande från domstol någonstans. T&C är ingen allsmäktig skrift utan kan åsidosättas om villkoren är oskäliga, sen skiljer sig den bedömningen givetvis mellan olika jurisdiktioner. Enig i att vad Svensson tycker är irrelevant, men det är nog en sådan situation som kan leda till en rättslig prövning när familjen står där efter att ha krånglat sig till flygplatsen trots missad anslutning och sen inte får åka med.
Hur ofta krånglar sig en familj till en annan flygplats än den de bokat från? Jag skulle nog säga att detta är ett extremt ovanligt scenario. De gånger det inträffar är det för att man gör ett aktivt val, inte att man råkar missa att ta sig till sin flygplats och åker till en annan istället.

Det är ju lite som att köpa flyg A-B på sista avgången på dagen för den är billigast och sen försöka åka en tidigare flight. Man har ju köpt resa från A till B, spelar väl ingen roll vilket flyg man åker på från flygbolaget? De lider ju ingen ekonomisk skada om jag åker på ett annat flyg det finns plats på osv... Detta resonemang håller ju inte som sagt för det finns ju möjlighet att köpa en biljett du kunde ändra om du väljer att betala för det, likväl som du kan köpa CPH-EWR istället för ARN-CPH-EWR där det första alternativet i stort sätt alltid är dyrare.
 

Taxman

Medlem
Hade det varit vanligt hade det nog prövats vid det här laget så kan mkt väl vara en ickefråga om man inte skulle försöka medvetet. Jag hade tyckte det varit intressant att se hur det bedömts.
 

apknug

Medlem
Kan ses som en rimlig invändning, men likafullt så är platsen såld. Om jag sen flyger med anslutningen till mellanlandningen eller på flygande matta så kan inte platsen säljas. Det faktum att jag inte flög med bolaget till mellanlandningen medför i sig således ingen skada.
I Lufthansa caset så förlorade Lufthansa i underinstans för att rätten inte fattade/godtog Lufthansas beräkning av "skadan". Lufthansa överklagande men drog sig ur.

Kanske för att de till slut förstod att det är svårt att "beräkna" skadan?
 

igelkotten

Medlem
Hur ofta krånglar sig en familj till en annan flygplats än den de bokat från? Jag skulle nog säga att detta är ett extremt ovanligt scenario. De gånger det inträffar är det för att man gör ett aktivt val, inte att man råkar missa att ta sig till sin flygplats och åker till en annan istället.

Det är ju lite som att köpa flyg A-B på sista avgången på dagen för den är billigast och sen försöka åka en tidigare flight. Man har ju köpt resa från A till B, spelar väl ingen roll vilket flyg man åker på från flygbolaget? De lider ju ingen ekonomisk skada om jag åker på ett annat flyg det finns plats på osv... Detta resonemang håller ju inte som sagt för det finns ju möjlighet att köpa en biljett du kunde ändra om du väljer att betala för det, likväl som du kan köpa CPH-EWR istället för ARN-CPH-EWR där det första alternativet i stort sätt alltid är dyrare.

Det är verkligen inte omöjligt att någon bokar en resa A-B-C, sedan av valfri anledning befinner sig närmare flygplats B istället för A, och försöker hoppa på andra benet utan att ha flugit första? Flygbolaget nekar med hänvisning till reglerna, personen som nekats blir sur och drar det till rätten. Mycket fram och tillbaka om huruvida frågan skulle kunna hamna framför domstol - svaret är att det mycket väl kan hända. Vi vet ju inte heller om det är så att flygbolag går med på förlikning ifall någon stämmer flygbolaget, för att undvika en domstolsprövning.

1. Det är inte omöjligt att någon går till domstol med frågan. Diskussionen ovan om sannolikhet är lite onödig - så länge sannolikheten inte är 0 så kan det ske.
2. Regler är regler säger någon. Lagen är lagen, kan jag invända.
3. Flygbolagen bör vara kloka nog att förlika fall som uppstår. De har allt att förlora på en prövning i domstol.
 

Johan Hbg

Medlem
Vi planerar en resa till SFO från Skåne. Bokar man hemresan tex SFO-CPH-GOT så sparar man som alla vet flera tusen per person. Någon som har bokat liknande och sen helt enkelt bara hoppat av i CPH och inte flugit sista benet? Tack
 

JacobGBG

Medlem
Vi planerar en resa till SFO från Skåne. Bokar man hemresan tex SFO-CPH-GOT så sparar man som alla vet flera tusen per person. Någon som har bokat liknande och sen helt enkelt bara hoppat av i CPH och inte flugit sista benet? Tack

Det är inga som helst problem att utföra praktiskt. Utmaningen är i att få ut bagaget i CPH. Säger du åt personal att endast checka del av resa så kommer det nog dyka upp några röda flaggor.
 
Toppen