Senaste nytt

SAS Webshopping

Jag räknar med värdet av en EB poäng till mig. Jag får det till 25 öre om jag bokar en Business Class till USA för poängen. Andra räknar ett högre värde, andra lägre. Andra byter AMEX till Avios och räknar med ännu högre värde för sina Amex Points. Som jag skrev. Your mileage may vary.
Så om du är i en situation där du hos handlare X kan köpa en produkt för 10 000 kronor och få 4 000 EB-poäng så hade du hellre gjort det än köpt samma produkt hos en annan handlare för 9 100 och köpt 4 000 EB poäng av SAS för 800 kronor?

Så om du är i en situation där du hos handlare X kan köpa en produkt för 10 000 kronor och få 4 000 EB-poäng så hade du hellre gjort det än köpt samma produkt hos en annan handlare för 9 100 och köpt 4 000 EB poäng av SAS för 800 kronor?
Nej. Men vi pratar om värdet av EuroBonus poäng när man använder de inte när man köper dem. Jag handlar mat hos ICA, Willys och Coop. Och då betalar jag hellre med Sverigecheck än kontanter.

Då borde du ju köpa så många poäng som möjligt direkt av SAS och göra en arbitragevinst.
Om jag ska köpa en enkel business till NYC imorgon och det kostar 38453 kontant eller 50000 bonus (plus avgifter) och jag har noll bonus då köpa jag 50000 poäng för 10000 sek.
Det är faktiskta priser/poäng just nu.

Om jag ska köpa en enkel business till NYC imorgon och det kostar 38453 kontant eller 50000 bonus (plus avgifter) och jag har noll bonus då köpa jag 50000 poäng för 10000 sek.
Det är faktiskta priser/poäng just nu.
Med den logiken, varför värderar du inte poängen till 77 öre/poäng? Jo för att det finns stora begränsningar vid nyttjande av poäng i form av tillgänglighet, flexibilitet, användningsområden, risker för devalvering mm. Visst kan man välja att värdera poängen utifrån bästa scenario men att påstå att värdet är 25 öre per poäng blir lite oseriöst enligt mig när man kan köpa poängen rakt av för 20 öre/st.

Och varför väljer du att jämföra med en enkelresa till USA med kort varsel (som ofta är lika dyr eller tom dyrare än en tur och retur)? Bland de sämre jämförelser man kan göra, om nu ens syfte inte är att övervärdera poängen.

Ska jag påstå att värdet per poäng är 46 öre/st bara för att jag igår bokade en resa för 120k poäng + 1100 kr i avgifter medan det hade kostat ca 57 tkr att köpa samma biljetter för cash?

Last edited:
Nej. Men vi pratar om värdet av EuroBonus poäng när man använder de inte när man köper dem. Jag handlar mat hos ICA, Willys och Coop. Och då betalar jag hellre med Sverigecheck än kontanter.
Om någon erbjuder dig att köpa något för 200 som är värt 250 när du använder det då skulle du nog köpa en hel del.

Jag gör det då och då med Hiltonpoäng men har aldrig köpt ett SAS-poäng. Standardvärderingen för EB-poäng är definitivt under 20 öre.

Om du läser noga det jag har skrivit ett par gånger är det värdet till mig. Till exempel när jag tänker på värdet att gå igenom besväret att betala med Sverigecheck. Hypotetiskt värde. Troligen får jag ut mer men risken finns att jag få mindre. Och jag skulle absolut köpa EuroBonus poäng om jag saknade lite för en Business class resa till USA för 50000 poäng.

"Jag räknar med värdet av en EB poäng till mig. Jag får det till 25 öre om jag bokar en Business Class till USA för poängen. Andra räknar ett högre värde, andra lägre. Andra byter AMEX till Avios och räknar med ännu högre värde för sina Amex Points. Som jag skrev. Your mileage may vary."

Hänger inte riktigt med. Så lurigt med poängen, att dom har olika värden... Vad ger mest valuta för poängen, utöver resor?

Generellt(?) brukar en Eurobonuspoäng värderas till ca 10 öre. Det är ett riktmärke du kan använda när du utvärderar ett erbjudande på webshop-portalen. Exempelvis kan man just nu få 2000 poäng om du signar upp ett mobilabonnemang hos Comviq. Du behöver ha abonnemanget 30 dagar, så kostnaden för detta blir 60kr då billigast månads-abonnemanget kostar det.
Det blir alltså som att du köper poäng, 2000p för 60kr dvs 3 öre/poäng. Vilket är otroligt bra.

Skulle istället abonnemanget kosta ex 300kr dvs 15öre/poäng är det inte en speciellt bra deal.

Om du läser noga det jag har skrivit ett par gånger är det värdet till mig. Till exempel när jag tänker på värdet att gå igenom besväret att betala med Sverigecheck. Hypotetiskt värde. Troligen får jag ut mer men risken finns att jag få mindre. Och jag skulle absolut köpa EuroBonus poäng om jag saknade lite för en Business class resa till USA för 50000 poäng.

"Jag räknar med värdet av en EB poäng till mig. Jag får det till 25 öre om jag bokar en Business Class till USA för poängen. Andra räknar ett högre värde, andra lägre. Andra byter AMEX till Avios och räknar med ännu högre värde för sina Amex Points. Som jag skrev. Your mileage may vary."
Har läst allt du skriver. Får inte ihop logiken bara.

edit: Bara som exempel. en ToR partneraward till USA i business kostar 130k poäng + skatter och avgifter. 130 000 * 0,25 (din värdering av poäng) = 32 500. Låt oss säga 35 000 inklusive skatter.

Last edited:
Toppen