Senaste nytt

SAS Webshopping

Om man köper sverigechecken, hur mycket % i "cashback" kan man säga att det är värt?
Jag räknar så här.

Sverigecheck för 10000 sek ger 1000 eurobonus.
Använder på ICA så får jag 20000 extra Amex poäng (10000*4 istället för *2)
20000/29 = 690 eurobonus.
1690 eurobonus = 422 kronor (jag räknar en eurobonus poäng till 25 öre. Your mileage may vary.
422/10000 = 4,2%
Om du har AMEX points plus och använda hos ICA, Willys, Coop.
Annars är cashback för endast Sverigecheck endast 250 kronor (1000*,25) eller 2,5%

Jag räknar så här.

1690 eurobonus = 422 kronor (jag räknar en eurobonus poäng till 25 öre. Your mileage may vary.
422/10000 = 4,2%
Annars är cashback för endast Sverigecheck endast 250 kronor (1000*,25) eller 2,5%
Tack för ett fint svar.

Men som i mitt fall då endast har Amex Blue, och samlar inte på poäng för att resa utan endast pengar då ger ett köp av Sverigechecken 2.5% + 1.25% för köpet görs med Amex blue? Är det korrekt?

Jag räknar så här.

422/10000 = 4,2%

Ursäkta, dum fråga från mig. Men hur får du mer poäng genom att handla på Ica? Betalar man inte med Sverige checken?

Ursäkta, dum fråga från mig. Men hur får du mer poäng genom att handla på Ica? Betalar man inte med Sverige checken?
du får mer Amex poäng (om du har points plus) om du betalar med Sverige checken på ICA än om du betalar direkt med dit AMEX. Inköp av Sverige check ger 4 gånger poäng. Inköp hos ICA, Willys, Coop ger endast 2 gånger Amex poäng.

Kostar inte ett EB-poäng 0,2 krona om du köper direkt av SAS?
Det stämmer. Värderar man med 0,25 poäng per krona borde man alltså i teorin köpa på sig så många poäng som möjligt. En glädjekalkyl enligt mig, även om var och en såklart får göra sin egen bedömning. Visst kan man ibland få ut högre värden för vissa specifika bokningar men man får då också ta hänsyn till de begränsningar som finns (tillgänglighet, risker för devalveringar etc.).

Kostar inte ett EB-poäng 0,2 krona om du köper direkt av SAS?

edit: Och om han inte samlar EB-poäng så får han inget mervärde alls iofs. då värdet för honom är 0.
Jag räknar med värdet av en EB poäng till mig. Jag får det till 25 öre om jag bokar en Business Class till USA för poängen. Andra räknar ett högre värde, andra lägre. Andra byter AMEX till Avios och räknar med ännu högre värde för sina Amex Points. Som jag skrev. Your mileage may vary.

Jag räknar med värdet av en EB poäng till mig. Jag får det till 25 öre om jag bokar en Business Class till USA för poängen. Andra räknar ett högre värde, andra lägre. Andra byter AMEX till Avios och räknar med ännu högre värde för sina Amex Points. Som jag skrev. Your mileage may vary.
Då borde du ju köpa så många poäng som möjligt direkt av SAS och göra en arbitragevinst.

Toppen