Senaste nytt

SAS vill öppna upp 180 direktlinjer i sommar

Osten

Medlem
Jag har själv börjat fundera på möjligheten att resa till t.ex. Medelhavet i sommar eller strax efter sommaren.

EU avråder inte från resor dit, munskydd på flyget kan jag leva med, även vissa restriktioner av t.ex. restauranger och folksamlingar.

Det som gör att jag tvekar är att i princip alla (eller kanske alla?) länder verkar kräva negativa PCR-test vid inresa. Om resandet ska ta fart i sommar krävs det nog att PCR-test-kraven slopas. Många tycker att det är för dyrt, många tycker det verkar krångligt, etc.

Tycker det är en lysande strategi av SAS!
Som nämnts ovan, så är det nog värt för SAS att ta smällen med eventuella återbetalningar etc, om det betyder att de är först att erbjuda solsugna nordbor en väg till solen.

Lite OT,
Länderna i Europa kräver endast PCR-test sålänge situationen från avreselandet anses som "röd". Som jag har uppfattat det, så om ett land/region får tillräckligt låg smittspridning (grön) så är den gemensamma strategin i EU att inga restriktoner skall gälla. Se nedan länk och mer diskussion i tråden gällande "Corona-viruset och hur det påverkar resande".
Resor under coronapandemin | Europeiska kommissionen
 

tidyverse

Medlem
Tycker det är en lysande strategi av SAS!
Som nämnts ovan, så är det nog värt för SAS att ta smällen med eventuella återbetalningar etc, om det betyder att de är först att erbjuda solsugna nordbor en väg till solen.

Lite OT,
Länderna i Europa kräver endast PCR-test sålänge situationen från avreselandet anses som "röd". Som jag har uppfattat det, så om ett land/region får tillräckligt låg smittspridning (grön) så är den gemensamma strategin i EU att inga restriktoner skall gälla. Se nedan länk och mer diskussion i tråden gällande "Corona-viruset och hur det påverkar resande".
Resor under coronapandemin | Europeiska kommissionen

Ok, bra om EU håller en gemensam strategi i detta. Det blir väldigt svårt för "charterresenärer" att ta reda på vad som gäller om länder som Spanien, Grekland, Italien, etc. har egna regler.

Som det ser ut nu så är nästan hela Europa rött, vilket innebär att PCR-test i praktiken är ett krav för resor inom EU. Vi får hoppas att bilden ser annorlunda ut i sommar.

Personligen välkomna jag att SAS öppnar flera linjer, men kommer nog som många andra vänta att boka till kort innan avgång.
 

Jönsson

Medlem
Lansera och "öppna" linjer kan de ju göra bäst de vill. Dock finns det ju inte ens chans i "valfritt tillhåll" att det kommer att gå att genomföra. Om man bortser från eventuella restriktioner vad gäller resor in i andra länger så är obefintlig testkapacitet i Sverige, mycket långsam och okoordinerad utrullning av vaccinationsprogrammet i Sverige, utmaningar med vaccinationsprogram i andra länder osv. faktorer som talar emot att det går att genomföra. Enligt dagens siffror har i Sverige enbart ca 300 000 fått dos 1, och endast 76 000 dos 2 (för att ge lite perspektiv har man på ungefär samma tid i UK lyckats vaccinera mer än 12 miljoner människor).

Mycket osannolikt att Norge och Danmark skulle ta lättare på detta och förenkla resande i närtid - vilket ju kommer att påverka bokningssituationen för påsken osv.

Längtan efter att resa är nog hög hos de flesta. Faktisk demand är nog, i princip, 0. Räkna med ett förlorat 2021.
Liten tankevurpa nu va? Med risk för att jag har inaktuella siffror i huvudet... Sverige har 10,2 miljoner innevånare och har vaccinerat 300000. UK har 66,6 miljoner innevånare och har vaccinerat 2 miljoner. Det får jag till ungefär tre procent av befolkningen i båda ”länderna”.
 

Moco

Medlem
Det var det där med soff-epidemiologi och -virologi då. Kan vi lägga ner pandemi-strategi diskussionerna och återgå till praktiska konsekvenser för resande tack?

Mvh,
Moderator

Inget soffaktigt i detta. Ren fakta och direkt relaterat till resande i mina tidigare inlägg. Nog för att man inte behöver ha sista ordet i allt, men när det blir direkta felaktigheter att bemöta så.
 

Scanwing

Medlem
Kul det (förhoppningsvis) kommer igång! Får man se om Chicago och/eller New York kommer igång då från Stockholm vilket hemsidan visar. Även lite märkligt att Tokyo verkar vara helt borta över sommaren från Köpenhamn. Har iallafall bokat både Malaga och Paris med SAS i sommar så är det bara till att hålla tummarna :cool: Känns overkligt bra att faktiskt ha något bokat och kunna börja spana på hotell mm.
 
Har bokat AGP i sommar med poäng ... blir det av så blir det trevligt .. blir det inte av så får jag mina poäng retur ... kan även bli en flaskhals i kapacitet ifall det öppnar upp snart , så därför säkrade jag denna bokning. ... Hotel oxå avbokningsbart... så kul o se att även SAS tror på resor i sommar .. sen kanske det är ett sätt att få in likviditet oxå ....
 

JacobGBG

Medlem
Det här ju något så sällsynt som ett väldigt offensivt pressmeddelande som samtidigt är riskfritt. SAS kan alltid backa bandet här genom att skylla på restriktioner/världsläget.
 
Toppen