Senaste nytt

SAS vill öppna upp 180 direktlinjer i sommar

D

Deleted member 30163

Guest
SAS öppnar upp 180 direktlinjer från Skandinavien till Europa i vår och sommar, förutsatt att restriktionerna har lättats upp. Det skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
di.se
 

ZZZebra

Medlem
SAS verkar optimistiska om hur flygandet skall komma igång igen.

I Dagens Industri finns denna artikel (är abonnent, kan vara betalvägg): SAS vill öppna upp 180 direktlinjer till Europa – ser ökad efterfrågan

Klipp från artikeln:

Dessutom lanserar bolaget nya rutter som Stockholm-Barcelona, Oslo-Faro och Köpenhamn-Larnaca.

”Efterfrågan på flygresor lite längre fram ökar, särskilt till varmare destinationer. SAS inför därför fler avgångar till en rad populära resmål runt Medelhavet”, skriver flygbolaget.

Edit: Man skall ju alltid kolla källan. Här är länken till SAS pressmeddelande:
Where SAS will fly to in spring and summer - SAS

Där nämns följande linjer:

Facts
SAS to open 180 direct routes from Scandinavia to Europe. SAS increases the number of departures to Alicante, Malaga, Mallorca, Alanya, Nice, Rome and Athens. SAS also opens new routes with departures starting at Easter to:

  • Barcelona from Stockholm, Copenhagen and Oslo
  • Larnaca (Cyprus) from Stockholm and Copenhagen
  • Chania (Crete) from Copenhagen and Oslo
  • Faro (Algarve coast) from Oslo
 

Moco

Medlem
Lansera och "öppna" linjer kan de ju göra bäst de vill. Dock finns det ju inte ens chans i "valfritt tillhåll" att det kommer att gå att genomföra. Om man bortser från eventuella restriktioner vad gäller resor in i andra länger så är obefintlig testkapacitet i Sverige, mycket långsam och okoordinerad utrullning av vaccinationsprogrammet i Sverige, utmaningar med vaccinationsprogram i andra länder osv. faktorer som talar emot att det går att genomföra. Enligt dagens siffror har i Sverige enbart ca 300 000 fått dos 1, och endast 76 000 dos 2 (för att ge lite perspektiv har man på ungefär samma tid i UK lyckats vaccinera mer än 12 miljoner människor).

Mycket osannolikt att Norge och Danmark skulle ta lättare på detta och förenkla resande i närtid - vilket ju kommer att påverka bokningssituationen för påsken osv.

Längtan efter att resa är nog hög hos de flesta. Faktisk demand är nog, i princip, 0. Räkna med ett förlorat 2021.
 
Last edited:
Lansera och "öppna" linjer kan de ju göra bäst de vill. Dock finns det ju inte ens chans i "valfritt tillhåll" att det kommer att gå att genomföra. Om man bortser från eventuella restriktioner vad gäller resor in i andra länger så är obefintlig testkapacitet i Sverige, mycket långsam och okoordinerad utrullning av vaccinationsprogrammet i Sverige, utmaningar med vaccinationsprogram i andra länder osv. faktorer som talar emot att det går att genomföra. Enligt dagens siffror har i Sverige enbart ca 300 000 fått dos 1, och endast 76 000 dos 2.

Mycket osannolikt att Norge och Danmark skulle ta lättare på detta och förenkla resande i närtid - vilket ju kommer att påverka bokningssituationen för påsken osv.

Längtan efter att resa är nog hög hos de flesta. Faktisk demand är nog, i princip, 0. Räkna med ett förlorat 2021.

Är glaset halvtomt?:)
 

Moco

Medlem
Är glaset halvtomt?:)

Hahah. Det är det alltid. Skämt åsido, men helt meningslöst att släppa pressmeddelanden om detta när situationen är vad den är.

Riskerar att bli samma situation igen med avbokningskaos och halvårslånga väntetider för återbetalningar för de stackare som köper biljetter.
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Idag finns det ju ingen som (trovärdigt) kan fastslå när man kan börja resa igen.

Alternativen för SAS är:
  1. Avvakta tills allt är klart för resande och titta på när Norwegian och andra försöker locka till sig sommarens semesterbokningar
  2. Själv försöka ta en så stor del som möjligt av solsugna resenärer, även om det innebär att man måste hantera återbetalningar om man tvingas genomföra ändringar/neddragningar.
Jag tycker att alternativ 2 är helt rätt val. Det man får hoppas är ju att rutinerna för återbetalning kommer att fungera med mer automatik så att återbetalning kan ske snabbare. Och när det gäller Europa-biljetter (och semesterresor) brukar flertalet ju vara ganska enkla point-to-point så borde inte vara supersvårt att få till logik som hanterar detta automatiskt.

Jag tror även att det finns en ganska stor förståelse bland resenärer för att det kan bli ändringar och kombinerat med avbokningsmöjlighet (till voucher) fram till 72 timmar innan avgång så är det förmodligen någon som räknat på att det kan stärka kassaflödet

Man är lika optimistiska i Sverige, är bara titta på hur det ser ut i februari jämfört med maj .
 

Attachments

  • ARN-UME Feb.png
    ARN-UME Feb.png
    189 KB · Visningar: 226
  • ARN-UME Maj.png
    ARN-UME Maj.png
    184,6 KB · Visningar: 231

tidyverse

Medlem
Jag har själv börjat fundera på möjligheten att resa till t.ex. Medelhavet i sommar eller strax efter sommaren.

EU avråder inte från resor dit, munskydd på flyget kan jag leva med, även vissa restriktioner av t.ex. restauranger och folksamlingar.

Det som gör att jag tvekar är att i princip alla (eller kanske alla?) länder verkar kräva negativa PCR-test vid inresa. Om resandet ska ta fart i sommar krävs det nog att PCR-test-kraven slopas. Många tycker att det är för dyrt, många tycker det verkar krångligt, etc.
 

Moco

Medlem
Jag tror även att det finns en ganska stor förståelse bland resenärer för att det kan bli ändringar och kombinerat med avbokningsmöjlighet (till voucher) fram till 72 timmar innan avgång så är det förmodligen någon som räknat på att det kan stärka kassaflödet

Det tror inte jag. Säkert få som vill spendera en sommar till med vouchers och inte komma iväg. Då är det ju bättre att stanna hemma och ha degen disponibel.

Att det (enbart) handlar om att stärka kassaflödet håller jag dock med om.
 

fly4fun

Medlem
När det går att resa är ingen som vet. Vi kan bara gissa och spekulera. Jag personligen har tillbringat vintern i Spanien och gör liknande kalkyl som SAS och tror att det blir fullt möjligt att resa inom EU i sommar. Förra året hade dom flesta länder väldigt liten smittspridning i juni-augusti. Samtidigt säger dom flesta EU länder att vuxna befolkningen är vaccinerad till midsommar. Turistorterna runt medelhavet vill inget annat än få ner turister igen. Generellt är folk mycket räddare för brist på turister och arbetslöshet än corona. Många Europer som suttit inlåsta i 12-18 månader vill inget annat än resa, även om en del säkert är rädda. Slår man ihop alla faktorer så finns det utrymme för EU turism i sommar, dock säkert med en hel del restriktioner.
 
Toppen