Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

De har ju numera avbokningsbara ekonomibiljetter, economy flex. Så det går alltid att få avbokningsbart, men inte utan extra kostnad!
Tror du totalt missförstår syftet med 24h avbokning? Eller menar du att folk som kanske inte kollat upp datum eller annat med fru/chef ska boka economy flex?

För egen del har det varit värdefullt i första hand när jag har råkat stava fel på ett namn eller misstagit ett datum. En 2-4-timmars gratis ändring hade väl på det sättet varit okej för mig, men visst är det en klar försämring.

Jag tror att alla flygbolag jag regelbundet flyger med har 24-timmars fri avbokning men SAS kanske är det enda som marknadsfört det aktivt. Ironiskt. Har använt det några gånger på SAS och Swiss. Tycker det är ett väldigt smidigt upplägg då det påtagligt minskar stressen för att göra fel val eller rena misstag och underlättar för spontanbokningar. TAP återbetalar dock i vouchers tror jag, men bättre det än inte alls. Att betala för att frysa priset innan allt är avstämt och färdigplanerat tar emot om det inte är väldigt små belopp och hjälper inte alls för att kunna korrigera misstag i efterhand. Så det lär blir en del svordomar i stället. Avslutar inte med en sådan men beklagar att möjligheten försvinner.

Precis, "hold my fare" eller motsvarande är inte alls samma sak.

24h avbokning tar bort en massa stress och tveksamhet i köpögonblicket och eftersom den är inbyggd är man van och litar på systemet. Jag köper en hel del biljetter och har väldigt sällan använt avbokningen. Det har dels hänt enstaka gånger att jag bokat fel dag (lätt hänt när man haft två alternativa datum för resan i research-fasen). Dels när jag missat (eller flygbolaget mörkat) att resan bokats i olika klasser - typexempel Finnair som säljer resor from Business och först när man får e-ticket så ser man att alla ben utom ett är i ekonomi.

Hold my fare har jag aldrig använt (och jag fattar inte vem som egentligen gör det). Konceptet minskar ju inte stressen utan ökar den, eftersom det är ytterligare ett beslut som måste tas, med en prislapp som ska betalas och man måste väga om det är värt pengarna.
AF/KLM verkar ju dessutom ha en dynamisk prissättning, vilket är ännu mer avtändande. Det blir för mig iaf väldigt tydligt att det är en modell som främst är till för att lura av kunderna mer pengar, ungefär som utbudet av reseförsäkringar mitt i köpflödet där det är nästan omöjligt att värdera om "erbjudandet" är värt pengarna.

Precis, "hold my fare" eller motsvarande är inte alls samma sak.

24h avbokning tar bort en massa stress och tveksamhet i köpögonblicket och eftersom den är inbyggd är man van och litar på systemet. Jag köper en hel del biljetter och har väldigt sällan använt avbokningen. Det har dels hänt enstaka gånger att jag bokat fel dag (lätt hänt när man haft två alternativa datum för resan i research-fasen). Dels när jag missat (eller flygbolaget mörkat) att resan bokats i olika klasser - typexempel Finnair som säljer resor from Business och först när man får e-ticket så ser man att alla ben utom ett är i ekonomi.

Hold my fare har jag aldrig använt (och jag fattar inte vem som egentligen gör det). Konceptet minskar ju inte stressen utan ökar den, eftersom det är ytterligare ett beslut som måste tas, med en prislapp som ska betalas och man måste väga om det är värt pengarna.
AF/KLM verkar ju dessutom ha en dynamisk prissättning, vilket är ännu mer avtändande. Det blir för mig iaf väldigt tydligt att det är en modell som främst är till för att lura av kunderna mer pengar, ungefär som utbudet av reseförsäkringar mitt i köpflödet där det är nästan omöjligt att värdera om "erbjudandet" är värt pengarna.

Med företagsavtal hos Bluebiz är det möjligt att hålla priserna gratis långa perioder typ månader. Har varit toppen när man planerar eventuella resor för jobb etc som man inte är säker på kommer bli av. När man vet de ska bli av betalar man.

Får hoppas ni har rätt ni som tror att det kanske kommer något annat istället. Själv funderat på varför inte europeiska bolag kan/behövt plocka upp att i praktiken nästan allt är minst flexibelt (kan ändra destination) ”ombokningsbart” som i USA, dvs att man får voucherbelopp vid ändring/avbokning (förutom basic economy). Ofta också human skillnad mellan de olika alternativen. Nedsidan är att vouchern är personlig.

Tycker det är riktigt tråkigt, har flitigt bokat pga av det men sällan använt det.

Kan dock förstå då det i majoriteten av fallen kostar transaktionsavgifter även om det är en reservation kortbolaget släpper. 2-3% om folk tex kör Amex blir en del i långa loppet om många avbokar.

Toppen