Precis, "hold my fare" eller motsvarande är inte alls samma sak.
24h avbokning tar bort en massa stress och tveksamhet i köpögonblicket och eftersom den är inbyggd är man van och litar på systemet. Jag köper en hel del biljetter och har väldigt sällan använt avbokningen. Det har dels hänt enstaka gånger att jag bokat fel dag (lätt hänt när man haft två alternativa datum för resan i research-fasen). Dels när jag missat (eller flygbolaget mörkat) att resan bokats i olika klasser - typexempel Finnair som säljer resor from Business och först när man får e-ticket så ser man att alla ben utom ett är i ekonomi.
Hold my fare har jag aldrig använt (och jag fattar inte vem som egentligen gör det). Konceptet minskar ju inte stressen utan ökar den, eftersom det är ytterligare ett beslut som måste tas, med en prislapp som ska betalas och man måste väga om det är värt pengarna.
AF/KLM verkar ju dessutom ha en dynamisk prissättning, vilket är ännu mer avtändande. Det blir för mig iaf väldigt tydligt att det är en modell som främst är till för att lura av kunderna mer pengar, ungefär som utbudet av reseförsäkringar mitt i köpflödet där det är nästan omöjligt att värdera om "erbjudandet" är värt pengarna.