Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

Jag har använt det rätt ofta på resor med väldigt kort framförhållning där det är osäkert om jag kommer iväg eller inte. Förståligt om de vill komma åt de bokningarna och får folk att boka flex i stället. Även gjort det när jag fått flyg inställt. Brukar snabbt boka ett alternativ innan jag vet vad som händer med eventuell ombokning.

Tycker dock de kunde behållt något alternativ med 24 fri avbokning om du bokade typ minst 30-60 dagar innan avresa eller dylikt.

Kostnadsdrivande borde funktionen inte vara då ett IT-system lätt kunde avgöra om 1) Bokningsklass tillåter återbetalning 2) Att bokningen är gjord senast för 24h sedan. THEN återbetala :)
Håller med.

Jag har dessutom för mig att SAS inte slutför transaktionen förrän efter 24h. Dvs det blir inte de facto en återbetalning om kunden ångrar sig, utan att bara att köpet inte slutförs. I så fall är det väl svårt att hävda att det är kostnadsdrivande med 24h avbokningsrätt. Fast om det är så här, så kanske de förbättrar likviditeten genom att slutföra transkationen direkt och ha pengar på kontot 24 snabbare, typ.

Oavsett vilket, de har ju kvar exakt samma regelverk för USA-resor eftersom DOT-reglementet kräver det. Så vilken teknik de nu än använder för detta idag måste finnas kvar och underhållas, samtidigt som de ska implementera och underhålla nya affärsregler för resor som inte går från/till USA.

• Gilla
Reactions: obs
Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning, och man har ändå klarat sig som resenär.
Allmänt tycker jag att SAS har gjort en del bra grejer på sistone, så jag personligt kan leva med om denna positiva, men (för mig) inte avgörande produktaspekten försvinner.

Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning,...
Finnair har 24h fri avbokning.
Om du avbokar inom 24 timmar efter köpet för flyg som avgår om mer än 7 dagar har du rätt till en full återbetalning, inklusive resetillval.

Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning, och man har ändå klarat sig som resenär.
Allmänt tycker jag att SAS har gjort en del bra grejer på sistone, så jag personligt kan leva med om denna positiva, men (för mig) inte avgörande produktaspekten försvinner.
BA och Finnair har 24 timmars gratis avbokning. Även LH har haft det (vet inte säkert om de har kvar det).

Många flygbolag som erbjuder 24 timmars fri avbokning men inte marknadsför det aktivt. SAS har använt det ganska aggressivt i sin marknadsföring så det kan mycket väl ha gett upphov till en del missbruk, om det nu är skälet till varför man tar bort det.

Annat fall så får man hoppas att EU lagstadgar 24 timmars öppet köp på flygbiljetter likt DOT i USA.

Bedrövligt och märkligt kan jag tycka. Stort eget intresse eftersom jag utnyttjat det ofta men skulle säga att alla gånger skulle alternativet varit att jag inte bokat alls eller att jag korrigerat ett ärligt misstag. Mycket smidigt och tycker en fördel för SAS att man kan boka direkt och sen få bekräftat att det verkligen blir av. Hoppas EU kan få till något likt USA.

Jag utgår från att SAS kommer införa möjligheten att reservera ett pris mot en viss kostnad. Tråkigt för personlig del, använt detta många gånger.

De har ju numera avbokningsbara ekonomibiljetter, economy flex. Så det går alltid att få avbokningsbart, men inte utan extra kostnad!

Toppen