Det verkar vara många nu som uttrycker förvåning av att SAS ej har slutit ett fast-pris avtal för detta scenario. Jag upplever såna åsikter som något bleka så här i efterhand. Var var ni för 3 månader sedan när Brent stod <$60 och trendade nedåt?
I början av 2022 så jobbade jag fortfarande i Olja/gasindustrin (tror jag nämnt detta X antal ggr på detta forum). Under denna tid så toppade Brent på $119. De fanns flera bolag då som började hedga och som följd fick betala signifikanta priser över marknadens över hela 2023. Cathay förklarade mycket av sin sena post-covid recovery med detta. AF/KLM fick också pröjsa överpris genom 2023.
Om Trump förklarar mission accomplished i Iran imorgon och linkar hem med svansen mellan benen och ett oljepris som direkt dyker <$80, då vill jag se samma personer säga att "nu måste SAS förhandla fastpris på bränsle" så att vi har det som en referenspunkt i en värld med allt mindre oljeberoende och en stabilisering kring $60/fat i fredstid. Att hedgea mot oljepriser är likt att binda räntan på bolånet. Fantastiskt om man lyckas pricka den faktiska botten, men sett över längre tid så har marknadspriset varit mer fördelaktigt.
Det enda sättet man på allvar kan ta toppen av bränslepriser är extremåtgärder, som för Delta som äger ett eget raffinaderi (Monroe).
Gästlänk till relaterad artikel i The Economist (funkar endast för första fem besökare).