Senaste nytt

SAS ställer in flygningar p g a bränslepriserna som en konsekvens av kriget i Iran

Kommer de undan med Force Majeure i detta fall blir jag riktigt förbannad (oavsett om jag tänkt flyga med dem eller inte).
Samma, har en resa i helgen som jag sett fram emot. Har dock haft (o)tur och fått en del kompensationer på MR/bonusresor på sistone, så lucky streak kanske är över nu!

Har ett flyg om 5 veckor? Någon ide att kolla själv om det är inställd, eller kontakta SAS alla resenärer direkt så fort något flyg är inställt?

Det går inte att ”kolla själv”. SAS är sannolikt i fullt jobb med att bedöma det affärsmässiga i vad de tänker fullfölja och vad de väljer att ställa in. Du får ett meddelande av dem i anslutning till att beslutet tas (om de ställer in.)

Om SAS ställer in flyget och man har hotell bokningar som kan inte avbokas vad har man för rättigheter gentemot SAS?
Kollade just Amex Platinum försäkring och det verkar inte vara något där som 1. Ersätter kostnader för hotell man kan inte utnyttja pga inställda flyg. Eller 2. Ersätter extra kostnader att boka ny resa med SAS eller annat bolag?

Är det här en Moment 22 där varken reseförsäkringar och eller konsumentskydd kan hjälpa till?

Om SAS ställer in flyget och man har hotell bokningar som kan inte avbokas vad har man för rättigheter gentemot SAS?
Kollade just Amex Platinum försäkring och det verkar inte vara något där som 1. Ersätter kostnader för hotell man kan inte utnyttja pga inställda flyg. Eller 2. Ersätter extra kostnader att boka ny resa med SAS eller annat bolag?

Är det här en Moment 22 där varken reseförsäkringar och eller konsumentskydd kan hjälpa till?
SAS är skyldiga att boka om dig även om de ställer in ett flyg mer än 14 dagar i förväg. Jag tror inte SAS ställer in flyg som de inte kan boka om passagerarna till ett annat flyg samma dag. Skyldigheten att boka om gäller även till andra bolag, så det är inte bara till andra SAS-flyg som de bokar om till (även om de i första hand lär boka om till andra SAS-flyg).

Min gissning är att det lär bli mest inställda flyg inrikes och andra linjer med många avgångar per dag, typ Amsterdam och London.

Är det några andra flygbolag som ställer in flyg i stor skala (räknar inte flyg till och från Mellanöstern som av naturliga skäl inte flyger eller Qatar vars luftrum inte är öppet) och skyller på bränslepriserna?

Har skandinaver i större omfattning avvaktat med att boka och i så fall möjliggjort sammanslagningar av flygningar?

låst artikel ingen aning om vad källan är

Toppen