Senaste nytt

SAS ställer in flight 1 mån innan avgång

Update:
Ringde igår kundtjänst igen för att försöka på nytt och fick då prata med en tjej som efter att jag påpekat att det går SAS-kärror med biz platser från både Boston och NYC informerade mig om att hon tyvärr inte har behörigheten att boka om poängresa till cash-resa. Ombads därför ringa tillbaka idag mellan 8-17 för att prata med någon på eurobonus-avdelningen då de skulle ha de rätta behörigheterna.

Sagt och gjort ringde jag tillbaka idag och efter 2 omkopplingar fick jag prata med en tjej som skulle ha de rätta behörigheterna för att kunna hjälpa mig med mitt case. Men tji fick jag. Hon började så klart med att försöka hitta andra poängresor vilket i sig är fine.
Blir än en gång erbjuden att boka om till en flight från Toronto -> NYC -> London -> CPH i economy.

Mitt svar blir så klart blankt nej då jag vet om att dom har andra alternativ (dock ej bonusplatser) som dom rimligen kan boka om till.
Påpekar detta och får då till svar "Ja hade du bara bokat med SAS hade jag kunnat boka om dig till dom, men nu har du bokat med star alliance awards och då betraktas hela resan som star alliance awards och då gäller inte de reglerna från SAS utan då är det andra regler".

Påpekar att den inställda flighten i fråga är SAS all the way, från Toronto till ARN till CPH men hon menar att nä helheten på resan betraktas som star alliance och då gäller inte de reglerna att jag ska kunna ombokas till en vanlig biljett.

Informerar henne om att jag är väl införstådd med mina rättigheter enligt EU förordningen som länkats här tidigare och får än en gång till svar "Ja men det gäller bara om du bara bokat med SAS, eftersom du flyger dit med Air Brussels så gäller inte det för denna resan då helheten betraktas som star alliance resa".

Hon menar alltså att SAS kan sätta egna regler som står över EU förordning... låter rimligt...
Informerar henne om att det inte låter trovärdigt då EU förordningar gäller direkt för samtliga medlemstater inom EU och att det inte är något dom kan avtala bort med egna regler. Ber om att få tala med någon med mer befogenheter men får till svara att jag kan få prata med hennes kolega men hon kommer ge samma svar...

Detta börjar kännas aningen absurt.
Känns ju konstigt att inga bonusresor finns.
Hur många personer gäller det?
När ska du åka hem?
Kan du ändra +- någon dag?

Finns mycket kompetens här som kan ge dig alternativa vägar att åka.

Känns ju konstigt att inga bonusresor finns.
Hur många personer gäller det?
När ska du åka hem?
Kan du ändra +- någon dag?

Finns mycket kompetens här som kan ge dig alternativa vägar att åka.
Resan som blivit cancelled är från Toronto till CPH via Sthlm 22 April.

Är flexibel +-2 dagar skulle jag säga.
Gäller 2 pers i biz

Update:
Ringde igår kundtjänst igen för att försöka på nytt och fick då prata med en tjej som efter att jag påpekat att det går SAS-kärror med biz platser från både Boston och NYC informerade mig om att hon tyvärr inte har behörigheten att boka om poängresa till cash-resa. Ombads därför ringa tillbaka idag mellan 8-17 för att prata med någon på eurobonus-avdelningen då de skulle ha de rätta behörigheterna.

Sagt och gjort ringde jag tillbaka idag och efter 2 omkopplingar fick jag prata med en tjej som skulle ha de rätta behörigheterna för att kunna hjälpa mig med mitt case. Men tji fick jag. Hon började så klart med att försöka hitta andra poängresor vilket i sig är fine.
Blir än en gång erbjuden att boka om till en flight från Toronto -> NYC -> London -> CPH i economy.

Mitt svar blir så klart blankt nej då jag vet om att dom har andra alternativ (dock ej bonusplatser) som dom rimligen kan boka om till.
Påpekar detta och får då till svar "Ja hade du bara bokat med SAS hade jag kunnat boka om dig till dom, men nu har du bokat med star alliance awards och då betraktas hela resan som star alliance awards och då gäller inte de reglerna från SAS utan då är det andra regler".

Påpekar att den inställda flighten i fråga är SAS all the way, från Toronto till ARN till CPH men hon menar att nä helheten på resan betraktas som star alliance och då gäller inte de reglerna att jag ska kunna ombokas till en vanlig biljett.

Informerar henne om att jag är väl införstådd med mina rättigheter enligt EU förordningen som länkats här tidigare och får än en gång till svar "Ja men det gäller bara om du bara bokat med SAS, eftersom du flyger dit med Air Brussels så gäller inte det för denna resan då helheten betraktas som star alliance resa".

Hon menar alltså att SAS kan sätta egna regler som står över EU förordning... låter rimligt...
Informerar henne om att det inte låter trovärdigt då EU förordningar gäller direkt för samtliga medlemstater inom EU och att det inte är något dom kan avtala bort med egna regler. Ber om att få tala med någon med mer befogenheter men får till svara att jag kan få prata med hennes kolega men hon kommer ge samma svar...

Detta börjar kännas aningen absurt.
Jag skulle säga att du har en extrem tur om du lyckas få SAS att ändra sig. Räkna med att alla du pratar med antingen inte förstår eller inte vill förstå att du har rätt och de har fel. Jag känner igen allt du skriver, man dunkar huvudet mot väggen för det går inte att komma vidare trots att man vet att man har rätt.

De enda realistiska möjligheterna du har är att ge upp eller gå vidare till ARN/Tingsrätten, men allt det medför.

Det är inte möjligt att komma i kontakt med någon som vet mer eller har mer mandat att boka något, och Diamond-supporten spelar ovetandes och som vatten rinner av en gås hävdar de att de inte kan hantera någonting som har med ombokningar att göra.

Testat prata med 3 olika agenter på SAS. Den första var totalt inkapabel att förstå problemet. Den andra likaså. Den tredje försökte sätta sig in i problemet men hänvisade bara till att deras system inte kan ersätta en Eurobonus Business med en vanlig biljett för då "går biljetten sönder".
Efter att ha efterfrågat att prata med någon annan som har mer mandat blev jag hänvisad till SAS Corporate... så det är väl nästa steg att försöka antar jag...
Gav agenten i fråga 3 alternativ som han kan omboka till:

1. SAS Toronto - Boston - CPH
2. SAS Toronto - NYC - CPH
3. Air Canada (Awardbiljett som syns på bla awardfares) Toronto - CPH

Inget av alternativen var ett alternativ enligt dom...
Vilken cirkus.
Jag förstår din frustration, och kundtjänst är ofta verkligen usel, så är det tyvärr. Men, du uttrycker ju dig inte helt korrekt heller.
1. SAS Toronto - Boston - CPH --- SAS flyger inte Toronto till Boston
2. SAS Toronto - NYC - CPH --- SAS flyger inte Toronto till NYC
3. Air Canada (Awardbiljett som syns på bla awardfares) Toronto - CPH --- om du ser Air Canada awardbiljetter på Awardfares så det med största sannolikhet bokningsbara för medlemmar i Air Canadas bonusprogram, inte Eurobonus

Jag förstår din frustration, och kundtjänst är ofta verkligen usel, så är det tyvärr. Men, du uttrycker ju dig inte helt korrekt heller.
1. SAS Toronto - Boston - CPH --- SAS flyger inte Toronto till Boston
2. SAS Toronto - NYC - CPH --- SAS flyger inte Toronto till NYC
3. Air Canada (Awardbiljett som syns på bla awardfares) Toronto - CPH --- om du ser Air Canada awardbiljetter på Awardfares så det med största sannolikhet bokningsbara för medlemmar i Air Canadas bonusprogram, inte Eurobonus
Har sagt att jag kan tänka mig att ändra avreseort till Boston respektive NYC (då vi hade kunnat lägga om vår resplan) då precis som du skriver, det inte är sas som genomför flygningen från Toronto till Boston eller nyc.

@Filip Nilsson om du har möjlighet och verkligen vill åka hade jag nog köpt revenue-biljetter och sedan krävt SAS på ersättning. Fallet känns solklart men att få SAS att ändra sig genom att prata med kundtjänstmedarbetare kräver nog en oerhörd mängd tid och energi (plus turen att få prata med "rätt" person). Nackdelen är ju att du måste ligga ute med pengarna under processen.

@Filip Nilsson om du har möjlighet och verkligen vill åka hade jag nog köpt revenue-biljetter och sedan krävt SAS på ersättning. Fallet känns solklart men att få SAS att ändra sig genom att prata med kundtjänstmedarbetare kräver nog en oerhörd mängd tid och energi (plus turen att få prata med "rätt" person). Nackdelen är ju att du måste ligga ute med pengarna under processen.
Om vi pratar om revenue biljetter, är det då från vilket bolag som helst? Skulle jag t.ex. kunna köpa med air Canada direkt från Toronto till CPH? De biljetterna nämligen en bråkdel av vad sas tar för sina... + Bättre flight

Om vi pratar om revenue biljetter, är det då från vilket bolag som helst? Skulle jag t.ex. kunna köpa med air Canada direkt från Toronto till CPH? De biljetterna nämligen en bråkdel av vad sas tar för sina... + Bättre flight
Jag tror det men är inte nog insatt för att våga lova det. Riskerar ju dock att bli en relativt utdragen process via t.ex. ARN/domstol om inte SAS ger med sig men har svårt att se att du skulle förlora.

Likvärdiga tider, däremot skulle jag själv vara rädd personligen med att ha SAS som motpart då chansen finns att de går i konkurs innan du vinner.

Om flygbolaget som ställt in vägrar att boka om till ett alternativ med likvärdiga transportvillkor kan man som passagerare köpa biljetter själv och kräva ersättning för merkostnaden. Det finns flera rättsfall var detta konstaterats. Ett värt att nämnas är när Lufthansa ställde in en flygning från Norrköping via Tyskland till Belgrad tror jag det var. Lufthansa bokade om till något som krävde ytterligare ett byte i Tyskland med ankomsttid flera timmar senare på utresan och på hemresan krävdes en övernattning i Tyskland. Passageraren ville då bli ombokad från Arlanda, om Lufthansa tog kostnaderna för resa till/från Arlanda. Lufthansa sa sig villigt att boka om till/från Arlanda men inte ta merkostnaderna för resan mellan Norrköping och Arlanda. Passageraren ville då bli ombokad med KLM från Linköping via Amsterdam till Belgrad, det hade då blivit liknande tider som passageraren ursprungligen bokat med Lufthansa från Norrköping via Tyskland. Lufthansa sa nej då de inte har samarbete med KLM. Passageraren köpte då själv biljetter med KLM och krävde Lufthansa på ersättning för merkostnaden. Saken hamnade slutligen i hovrätten som gav passageraren rätt. Hovrätten konstaterade att ytterligare ett byte i Tyskland inte var likvärdiga transportvillkor, att en åtta timmar senare ankomsttid inte var likvärdiga transportvillkor och en extra övernattning inte var likvärdiga transportvillkor. Att Lufthansa och KLM inte ingår i samma flygallians saknade också betydelse enligt hovrätten.

Det finns flera liknande rättsfall. Huruvida flygbolaget ställt in p.g.a. extraordinära omständigheter är inte heller relevant i sammanhanget, eftersom ett flygbolag även i sådana fall har en skyldighet att boka om till likvärdiga transportvillkor. Om det i ditt fall finns en flygning från Toronto till Köpenhamn med liknande avgångs/ankomsttider som det inställda flyget och SAS vägrar boka om till det och inte erbjuder något annat alternativ som kan anses som likvärdiga transportvillkor kan du alltså själv köpa en ny biljett och kräva ersättning för det. Du måste ju dock ligga ute med ganska mycket pengar och driva en process i domstol för SAS lär inte betala frivilligt.

Toppen