Senaste nytt

SAS ställer in flight 1 mån innan avgång

Testat prata med 3 olika agenter på SAS. Den första var totalt inkapabel att förstå problemet. Den andra likaså. Den tredje försökte sätta sig in i problemet men hänvisade bara till att deras system inte kan ersätta en Eurobonus Business med en vanlig biljett för då "går biljetten sönder".
Efter att ha efterfrågat att prata med någon annan som har mer mandat blev jag hänvisad till SAS Corporate... så det är väl nästa steg att försöka antar jag...
Gav agenten i fråga 3 alternativ som han kan omboka till:

1. SAS Toronto - Boston - CPH
2. SAS Toronto - NYC - CPH
3. Air Canada (Awardbiljett som syns på bla awardfares) Toronto - CPH

Inget av alternativen var ett alternativ enligt dom...
Vilken cirkus.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Testat prata med 3 olika agenter på SAS. Den första var totalt inkapabel att förstå problemet. Den andra likaså. Den tredje försökte sätta sig in i problemet men hänvisade bara till att deras system inte kan ersätta en Eurobonus Business med en vanlig biljett för då "går biljetten sönder".
Efter att ha efterfrågat att prata med någon annan som har mer mandat blev jag hänvisad till SAS Corporate... så det är väl nästa steg att försöka antar jag...
Gav agenten i fråga 3 alternativ som han kan omboka till:

1. SAS Toronto - Boston - CPH
2. SAS Toronto - NYC - CPH
3. Air Canada (Awardbiljett som syns på bla awardfares) Toronto - CPH

Inget av alternativen var ett alternativ enligt dom...
Vilken cirkus.
Tyvärr är SAS kundtjänst inte särskilt kompetenta. De har dålig utbildning och hittar löpande på saker samt förstår ibland inte ens grundläggande saker inom biljettbokning och klasser. En gång när jag var i Kroatien ställdes min returresa in med kort varsel, det var bokat som en award med SAS. Jag blev ombokad till något konstigt med väntetider på 8 timmar här och där. Det fanns dock ett direktflyg med SAS som hade platser kvar till försäljning, men inga lediga awardplatser. Efter några samtal till olika agenter som först sagt ungefär det du fått höra så sa en ny agent helt plötsligt att "Visst inga problem att du får åka hem med direktflyget" och vips blev min awardbiljett omvandlad till en revenuebiljett på direktflyget hem. D.v.s. biljetten gick inte sönder, vad det nu ska betyda.
 
Nä jag tycker det låter helt absurt också... Får väl fortsätta kämpa på o beta av "agent-listan" i värsta fall. Trist att inkompetent personal ska dra ner dom så ordentligt...
 
Fråga till er som har lite koll på de europeiska flyglagarna. Det är inte så att SAS kan friskriva sig från att följa dessa för Eurobonusbiljetter?
 
Fråga till er som har lite koll på de europeiska flyglagarna. Det är inte så att SAS kan friskriva sig från att följa dessa för Eurobonusbiljetter?
Nej
Article 15

Exclusion of waiver

1. Obligations vis-à-vis passengers pursuant to this Regulation may not be limited or waived, notably by a derogation or restrictive clause in the contract of carriage
 
Fråga till er som har lite koll på de europeiska flyglagarna. Det är inte så att SAS kan friskriva sig från att följa dessa för Eurobonusbiljetter?
Som framgår av tidigare inlägg är svaret nej och det är t.o.m. så att om man inte fått korrekt information om sina rättigheter och kanske accepterat en lägre ersättning kan man ändå kräva full kompensation enligt förordningen:

Artikel 15

Ansvarsbegränsning

1. Förpliktelserna gentemot passagerarna enligt denna förordning får inte begränsas eller åsidosättas, exempelvis genom undantag eller en begränsande klausul i transportavtalet.

2. Om ett sådant undantag eller en begränsande klausul trots det tillämpas på en passagerare, eller om passageraren inte informeras på ett korrekt sätt om sina rättigheter och därför har godtagit en lägre kompensation än vad som föreskrivs i denna förordning, skall passageraren fortfarande ha rätt att vidta nödvändiga rättsliga åtgärder i behörig domstol eller behörigt organ för att få ytterligare kompensation.
 
Tyvärr är SAS kundtjänst inte särskilt kompetenta. De har dålig utbildning och hittar löpande på saker samt förstår ibland inte ens grundläggande saker inom biljettbokning och klasser. En gång när jag var i Kroatien ställdes min returresa in med kort varsel, det var bokat som en award med SAS. Jag blev ombokad till något konstigt med väntetider på 8 timmar här och där. Det fanns dock ett direktflyg med SAS som hade platser kvar till försäljning, men inga lediga awardplatser. Efter några samtal till olika agenter som först sagt ungefär det du fått höra så sa en ny agent helt plötsligt att "Visst inga problem att du får åka hem med direktflyget" och vips blev min awardbiljett omvandlad till en revenuebiljett på direktflyget hem. D.v.s. biljetten gick inte sönder, vad det nu ska betyda.

Jag hade frun och två av hennes kompisar bokat i SAS Plus Bonus från Köpenhamn til Amsterdam retur - kvällen inför utresan ställdes utresan inn. Jag ringde direkt kundservice och förste förslag var et plan 6 timmar senere (med award platsar kvar) på dagen vilket inte var bra efter det bara var en helg de skulle iväg. Tydligen fanns 3 platsar på et plan 1 timma tidigare än det som var ställt in med exakt 3 platsar kvar att boka. Förste svar var "ingen award platsar" - men jag efter jag sagde att det borde gå att lösa pratade kundservice med en kollega - och så - blev de ombokat till den önskade avgång.
 
Update:
Ringde igår kundtjänst igen för att försöka på nytt och fick då prata med en tjej som efter att jag påpekat att det går SAS-kärror med biz platser från både Boston och NYC informerade mig om att hon tyvärr inte har behörigheten att boka om poängresa till cash-resa. Ombads därför ringa tillbaka idag mellan 8-17 för att prata med någon på eurobonus-avdelningen då de skulle ha de rätta behörigheterna.

Sagt och gjort ringde jag tillbaka idag och efter 2 omkopplingar fick jag prata med en tjej som skulle ha de rätta behörigheterna för att kunna hjälpa mig med mitt case. Men tji fick jag. Hon började så klart med att försöka hitta andra poängresor vilket i sig är fine.
Blir än en gång erbjuden att boka om till en flight från Toronto -> NYC -> London -> CPH i economy.

Mitt svar blir så klart blankt nej då jag vet om att dom har andra alternativ (dock ej bonusplatser) som dom rimligen kan boka om till.
Påpekar detta och får då till svar "Ja hade du bara bokat med SAS hade jag kunnat boka om dig till dom, men nu har du bokat med star alliance awards och då betraktas hela resan som star alliance awards och då gäller inte de reglerna från SAS utan då är det andra regler".

Påpekar att den inställda flighten i fråga är SAS all the way, från Toronto till ARN till CPH men hon menar att nä helheten på resan betraktas som star alliance och då gäller inte de reglerna att jag ska kunna ombokas till en vanlig biljett.

Informerar henne om att jag är väl införstådd med mina rättigheter enligt EU förordningen som länkats här tidigare och får än en gång till svar "Ja men det gäller bara om du bara bokat med SAS, eftersom du flyger dit med Air Brussels så gäller inte det för denna resan då helheten betraktas som star alliance resa".

Hon menar alltså att SAS kan sätta egna regler som står över EU förordning... låter rimligt...
Informerar henne om att det inte låter trovärdigt då EU förordningar gäller direkt för samtliga medlemstater inom EU och att det inte är något dom kan avtala bort med egna regler. Ber om att få tala med någon med mer befogenheter men får till svara att jag kan få prata med hennes kolega men hon kommer ge samma svar...

Detta börjar kännas aningen absurt.
 
Update:
Ringde igår kundtjänst igen för att försöka på nytt och fick då prata med en tjej som efter att jag påpekat att det går SAS-kärror med biz platser från både Boston och NYC informerade mig om att hon tyvärr inte har behörigheten att boka om poängresa till cash-resa. Ombads därför ringa tillbaka idag mellan 8-17 för att prata med någon på eurobonus-avdelningen då de skulle ha de rätta behörigheterna.

Sagt och gjort ringde jag tillbaka idag och efter 2 omkopplingar fick jag prata med en tjej som skulle ha de rätta behörigheterna för att kunna hjälpa mig med mitt case. Men tji fick jag. Hon började så klart med att försöka hitta andra poängresor vilket i sig är fine.
Blir än en gång erbjuden att boka om till en flight från Toronto -> NYC -> London -> CPH i economy.

Mitt svar blir så klart blankt nej då jag vet om att dom har andra alternativ (dock ej bonusplatser) som dom rimligen kan boka om till.
Påpekar detta och får då till svar "Ja hade du bara bokat med SAS hade jag kunnat boka om dig till dom, men nu har du bokat med star alliance awards och då betraktas hela resan som star alliance awards och då gäller inte de reglerna från SAS utan då är det andra regler".

Påpekar att den inställda flighten i fråga är SAS all the way, från Toronto till ARN till CPH men hon menar att nä helheten på resan betraktas som star alliance och då gäller inte de reglerna att jag ska kunna ombokas till en vanlig biljett.

Informerar henne om att jag är väl införstådd med mina rättigheter enligt EU förordningen som länkats här tidigare och får än en gång till svar "Ja men det gäller bara om du bara bokat med SAS, eftersom du flyger dit med Air Brussels så gäller inte det för denna resan då helheten betraktas som star alliance resa".

Hon menar alltså att SAS kan sätta egna regler som står över EU förordning... låter rimligt...
Informerar henne om att det inte låter trovärdigt då EU förordningar gäller direkt för samtliga medlemstater inom EU och att det inte är något dom kan avtala bort med egna regler. Ber om att få tala med någon med mer befogenheter men får till svara att jag kan få prata med hennes kolega men hon kommer ge samma svar...

Detta börjar kännas aningen absurt.
Ja, SAS är duktiga på att hitta på egna regler. Finns absolut inget i EU261/2004 som säger att det måste finnas awards bara för att andra flighter är star alliance flighter. Det är bara hittepå från SAS.
Fortsätt kämpa!
 
Toppen