fcx
Medlem
Mycket av trafiken på Tallinn senaste tiden har varit "dolda" positioneringsflyg. En maskin flyger till Tallinn, och sedan är det en annan maskin som tar returen. Det är också oproportionerligt mycket crew som flyger passivt ombord. Utökad trafik kan vara ett sätt att hålla omloppet av plan och personal igång, samtidigt som man kan sälja överblivna säten ombord, när man går in i en mer intensiv sommar?Intressant satsning på Estland. SAS ökar antalet frekvenser och stolar rejält till Tallinn. I slutet av juni finns ibland sex avgångar per dag från Stockholm och ATR är vissa dagar helt borta och alla avgångar körs då med CRJ. Det finns dagar då har SAS fler avgångar och stolar mellan Stockholm och Tallinn än mellan Stockholm och Helsingfors. Det är ofta utsålt till Tallinn så det är nog en klok satsning och konkurrensen är liten, endast Ryanair men de flyger inte ens dagligen och Tallink har bara färjor varannan dag mellan Stockholm och Tallinn.
Linjen till estniska staden Pärnu som gick sommaren 2022 återkommer förmodligen inte i år heller. Den nämns inte alls i pressmeddelandet om nya sommardestinationer men det gjorde man inte heller 2022 utan Pärnu dök upp senare under våren och gick åtta veckor på sommaren med dålig beläggning då den inte marknadsfördes alls egentligen, inte ens bland estniska kretsar i Sverige var linjen särskilt känd. På SAS bokningssida finns Pärnu dock kvar som en destination man kan välja.
Utöver det så är Tallinn en trevlig och underskattad stad (speciellt på sommaren), och det är alltid bra med bra förbindelser dit.