Senaste nytt

SAS - Sommarprogram 2024!

Intressant satsning på Estland. SAS ökar antalet frekvenser och stolar rejält till Tallinn. I slutet av juni finns ibland sex avgångar per dag från Stockholm och ATR är vissa dagar helt borta och alla avgångar körs då med CRJ. Det finns dagar då har SAS fler avgångar och stolar mellan Stockholm och Tallinn än mellan Stockholm och Helsingfors. Det är ofta utsålt till Tallinn så det är nog en klok satsning och konkurrensen är liten, endast Ryanair men de flyger inte ens dagligen och Tallink har bara färjor varannan dag mellan Stockholm och Tallinn.

Linjen till estniska staden Pärnu som gick sommaren 2022 återkommer förmodligen inte i år heller. Den nämns inte alls i pressmeddelandet om nya sommardestinationer men det gjorde man inte heller 2022 utan Pärnu dök upp senare under våren och gick åtta veckor på sommaren med dålig beläggning då den inte marknadsfördes alls egentligen, inte ens bland estniska kretsar i Sverige var linjen särskilt känd. På SAS bokningssida finns Pärnu dock kvar som en destination man kan välja.
Mycket av trafiken på Tallinn senaste tiden har varit "dolda" positioneringsflyg. En maskin flyger till Tallinn, och sedan är det en annan maskin som tar returen. Det är också oproportionerligt mycket crew som flyger passivt ombord. Utökad trafik kan vara ett sätt att hålla omloppet av plan och personal igång, samtidigt som man kan sälja överblivna säten ombord, när man går in i en mer intensiv sommar?

Utöver det så är Tallinn en trevlig och underskattad stad (speciellt på sommaren), och det är alltid bra med bra förbindelser dit.
 
Intressant satsning på Estland. SAS ökar antalet frekvenser och stolar rejält till Tallinn. I slutet av juni finns ibland sex avgångar per dag från Stockholm och ATR är vissa dagar helt borta och alla avgångar körs då med CRJ. Det finns dagar då har SAS fler avgångar och stolar mellan Stockholm och Tallinn än mellan Stockholm och Helsingfors. Det är ofta utsålt till Tallinn så det är nog en klok satsning och konkurrensen är liten, endast Ryanair men de flyger inte ens dagligen och Tallink har bara färjor varannan dag mellan Stockholm och Tallinn.

Linjen till estniska staden Pärnu som gick sommaren 2022 återkommer förmodligen inte i år heller. Den nämns inte alls i pressmeddelandet om nya sommardestinationer men det gjorde man inte heller 2022 utan Pärnu dök upp senare under våren och gick åtta veckor på sommaren med dålig beläggning då den inte marknadsfördes alls egentligen, inte ens bland estniska kretsar i Sverige var linjen särskilt känd. På SAS bokningssida finns Pärnu dock kvar som en destination man kan välja.

Har inte just Tallinn mycket att göra med att X-fly har sin bas där?
Jag vet att kvällsavgången till TLL har att göra med att få hem personal och flygplan till bas på kvällen.
 
Har inte just Tallinn mycket att göra med att X-fly har sin bas där?
Jag vet att kvällsavgången till TLL har att göra med att få hem personal och flygplan till bas på kvällen.
Det är långt ifrån alla hos X-Fly som har sin bas i Tallinn utan det finns mycket skandinavisk besättning med bas någon annanstans. Jag tror inte att det är operationella orsaker som är huvudorsaken till de ökade antalet avgångar utan snarare hög efterfrågan. Även på den tiden SAS fög allt i egen regi hade de en sen kvällsavgång till Talllinn, besättningen övernattade i Tallinn och maskinen användes för tidiga flyget från Tallinn (med en annan besättning än den som flög in med sista flyget dagem före). Men visst, jag har också noterat att det kan vara 5-6 passivt flygande ombord ibland.

Sist jag flög X-Fly (från Hannover till Köpenhamn) frågade jag kabinpersonalen, som båda var danskar, om det var sista flyget för kvällen men de hade en flygning kvar från Köpenhamn, som var till Göteborg. Där skulle de ha night stop men de var baserade i Danmark.
 
Last edited:
Det är långt ifrån alla hos X-Fly som har sin bas i Tallinn utan det finns mycket skandinavisk besättning med bas någon annanstans. Jag tror inte att det är operationella orsaker som är huvudorsaken till de ökade antalet avgångar utan snarare hög efterfrågan. Även på den tiden SAS fög allt i egen regi hade de en sen kvällsavgång till Talllinn, besättningen övernattade i Tallinn och maskinen användes för tidiga flyget från Tallinn (med en annan besättning än den som flög in med sista flyget dagem före). Men visst, jag har också noterat att det kan vara 5-6 passivt flygande ombord ibland.

Sist jag flög X-Fly (från Hannover till Köpenhamn) frågade jag kabinpersonalen, som båda var danskar, om det var sista flyget för kvällen men de hade en flygning kvar från Köpenhamn, som var till Göteborg. Där skulle de ha night stop men de var baserade i Danmark.
Stämmer med min bild att det finns flexibilitet från Xfly kring var personalen har sin bas.
Har samtalat med personal vid flygningar från Ängelholm. De är anställda i Danmark men får scheman som möjliggör boende i nordvästra Skåne och ofta start och slut på dagen i Ängelholm.
 
Det är långt ifrån alla hos X-Fly som har sin bas i Tallinn utan det finns mycket skandinavisk besättning med bas någon annanstans. Jag tror inte att det är operationella orsaker som är huvudorsaken till de ökade antalet avgångar utan snarare hög efterfrågan. Även på den tiden SAS fög allt i egen regi hade de en sen kvällsavgång till Talllinn, besättningen övernattade i Tallinn och maskinen användes för tidiga flyget från Tallinn (med en annan besättning än den som flög in med sista flyget dagem före). Men visst, jag har också noterat att det kan vara 5-6 passivt flygande ombord ibland.

Sist jag flög X-Fly (från Hannover till Köpenhamn) frågade jag kabinpersonalen, som båda var danskar, om det var sista flyget för kvällen men de hade en flygning kvar från Köpenhamn, som var till Göteborg. Där skulle de ha night stop men de var baserade i Danmark.

Olika baser för crew ja. Men maskinernas hemmabas är huvudsakligen Tallinn. Även om de har linjestationer för underhåll. Men visst min teori om antalet rotationer kanske inte stämmer.
 
Fick detta i mejl idag, kanske redan står i tråden…

Har du semesterplaner på gång? Ta del av SAS soliga sommarnyheter. Om du längtar efter en resa söderut erbjuder vi utökade avgångar till livliga Pristina samt solsäkra Rhodos och Heraklion i Grekland
 
Toppen