Senaste nytt

SAS slutar att flyga till Hong Kong, stängs permanent!

En SAS GO till HKG bokades om ARN-CPH-PVG-HKG där jag fick välja sista benet fritt, CX, KA eller HX.
Det blev CX, och på bokningsbekräftelsen framgår det att det blir i Q-klass (snikbiljett dvs), om det är någon hjälp.
De var även vänliga nog att flytta fram resan 3 dagar från ursprungsbokningen (längre än så fick de inte flytta).
Tvärnej på förslag till ombokning ARN-PEK-HKG med CA. :-D

Med alla oroligheter, och en post-corona värld där det redan finns omfattande diskussioner att minska Kina-beroendet så känns beslutet fullt rimligt.
Det här tror jag kommer få stora effekter. Plötsligt inser nog ganska många att det finns ett antal nackdelar med produktion i en annan världsdel, långt bort och särskilt med de inneboende problemen som Kina har. Det här är ju inte direkt det första viruset därifrån utan snarare en tidsfråga innan nästa epidemi uppstår där. Jag hoppas och tror att vi kommer få ett uppsving i vår nationella industri samt i vårt närområde. Då känns det synnerligen rimligt att, tyvärr, se en del av de långväga flyglinjerna också anpassas därefter.

SAS skriver:

Passengers that still want to fly to/from Hong Kong can be rebooked through SAS flights to Beijing (PEK) and Shanghai (PVG), and then onward to/from HKG through the reprotection agreement signed with Cathay Pacific, Hong Kong Dragon Airlines (CX/KA) and Hong Kong Airlines (HX).
Aha, så inget hopp att få ombokad till *A på PEK-HKG :( Konstigt att SAS ombokar man till ett ej-*A bolag när ett *A bolag flyger samma routen (och när man också säljer CPH-PEK-HKG med CA på PEK-HKG), men allianser lär ju inte vara så viktigt för flygbolagen än förr...

Aha, så inget hopp att få ombokad till *A på PEK-HKG :( Konstigt att SAS ombokar man till ett ej-*A bolag när ett *A bolag flyger samma routen (och när man också säljer CPH-PEK-HKG med CA på PEK-HKG), men allianser lär ju inte vara så viktigt för flygbolagen än förr...
I USA har SAS haft många flygningar med AA fast UA flyger på samma destinationer.

Detta är förstås väldigt tråkigt, men handen på hjärtat är någon förvånad? Lönsamheten var redan skrall från ARN. Med alla oroligheter, och en post-corona värld där det redan finns omfattande diskussioner att minska Kina-beroendet så känns beslutet fullt rimligt.
För mig är det lite förvånad med tanke på att HKG inte är en Star Alliance-bas, som till skillnad från t.ex. SIN och BKK kan inte lämnas till andra *A bolag (SQ respektive TG). Men det politiska läget i Hongkong har ju blivit mycket värre just förra helgen (googla på nyheter) så det känns "writing on the wall" eller helt olycklig tajming att SAS lägger ner HKG nu...

För mig är det lite förvånad med tanke på att HKG inte är en Star Alliance-bas, som till skillnad från t.ex. SIN och BKK kan inte lämnas till andra *A bolag (SQ respektive TG). Men det politiska läget i Hongkong har ju blivit mycket värre just förra helgen (googla på nyheter) så det känns "writing on the wall" eller helt olycklig tajming att SAS lägger ner HKG nu...
I bland kan man lägga ner destinationer för att ge säkerhet för personalen vid stopp. Det var väl vissa som hade 72 timmars stopp i HKG, kan inte vara roligt att sitta inne på hotellet hela tiden.

Det här tror jag kommer få stora effekter. Plötsligt inser nog ganska många att det finns ett antal nackdelar med produktion i en annan världsdel, långt bort och särskilt med de inneboende problemen som Kina har. Det här är ju inte direkt det första viruset därifrån utan snarare en tidsfråga innan nästa epidemi uppstår där. Jag hoppas och tror att vi kommer få ett uppsving i vår nationella industri samt i vårt närområde. Då känns det synnerligen rimligt att, tyvärr, se en del av de långväga flyglinjerna också anpassas därefter.

Finns inget som tyder på det dock. Majoriteten av de svenska storbolagen har verksamhet i Kina. Och då inte bara tillverkning utan utveckling, försäljning och allt mera även ledning. Nu när bolagen under en tid får mindre verksamhet och lönsamhet samt ska återinvestera och bygga upp verksamheterna igen så lär det snarare tvärtom påskynda den utvecklingen.

Jag har en SAS award i businessclass Köpenhamn - Hong Kong tur-och-retur som har blivit ombokad till Peking istället. Ska jag behöva ringa SAS för att få anslutningsflyg vidare till Hong Kong tillagda eller ska jag bara luta mig tillbaka så fixar SAS det automatiskt så småningom (det är inte avresa förrän oktober)?

Jag har en SAS award i businessclass Köpenhamn - Hong Kong tur-och-retur som har blivit ombokad till Peking istället. Ska jag behöva ringa SAS för att få anslutningsflyg vidare till Hong Kong tillagda eller ska jag bara luta mig tillbaka så fixar SAS det automatiskt så småningom (det är inte avresa förrän oktober)?
Med tanke på att dessa ändringar gjordes denna veckan så kan du nog luta dig tillbaka i soffan åtminstone i 10 dagar till så kommer nog läget klarna lite om du behöver göra något eller inte.
Har du däremot fått ett mail som säger att det är din nya resa och att om du inte hör av dig inom 10 dagar så kommer du acceptera detta så är det väl läge att höra av sig innan dessa 10 dagar är över.

Toppen