Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

Detta är exakt min poäng!

De få som flyger longhaul business några gånger per år är INTE frekventa resenärer! Dessutom får de ju i princip alla fördelar som EBG har när de har en business biljett i alla fall, så varför mjölka ur systemet så vi nu är där vi är med 60-70'000 EBG?

För mig är en EBG kund, en som är viktigt för SAS "penga" mässigt , tex. åker 3 gånger tor till BKK i C = genererar en bra profit som få kunder gör = värd sitt guldkort.

Ganska trött på "Er" som åker 40-50 legs à 399kr i Sverige och tycker ni är värda Er vikt i guld för SAS. Ni har spenderat ca 20.000kr, personen som har åkt till BKK tre gånger i C har spenderat ca 100.000kr.

En guldkund är en bra kund, inte bara en frekvent kund - glöm inte det!

Last edited:
Det handlar om lojalitet. Båda typer av "frekventa" resenärer är lojala mot SAS. Den ena genererar mycket pengar men på få resor och den andra flyger billigare men väljer att lägga sina 40-60 resor med SAS. Båda typer bör premieras då de väljer att lägga sina pengar hos SAS när det finns väldigt många alternativ på marknaden som håller samma nivå eller är bättre.

Nu heter det ju för det mesta "Frequent Flier-program" och tillhör den bredare kategorin "lojalitetsprogram" - båda dessa ord associerar i all fall jag till upprepad, återkommande konsumtion, snarare än så stora täckningsbidrag som möjligt? Naturligtvis vill alla flygbolag tjäna så mycket pengar det bara går, men detta handlar om mycket mer än att bara premiera kunder som köper så dyra biljetter som möjligt vid ett givet tillfälle.

All flygbolagsmarknadsföring handlar ju någonstans om att fylla planen till så hög lönsamhet som möjligt. Att SAS har lagt nivån på 40 segment respektive 70k poäng innebär rimligen att de anser att detta skapar en så optimal mix mellan "segment-frequent fliers", C-kunder och vanliga dödliga som det bara går. C-kunderna får utöver guldstatus även den bättre servicen för den klass de flyger i, medan "segment-frequent fliers" som oftare flyger Y och bara får de förmåner som guldstatusen innebär. På så vis kan man argumentera att C-kunderna inte alls förtjänar bättre - de har redan fått vad de betalar för. SAS har däremot uppenbarligen gjort bedömningen, genom de gränser de har satt, att C-kunder och "segment-frequent fliers" i genomsnitt är lika mycket värda om man blickar bortanför täckningsbidraget för en given resa. En anledning, utöver att fylla en given kabin till så högt TB om möjligt till, varför någon som reser 40 segment i Y istället för 6 i C kan vara minst lika viktiga - är naturligtvis också word-of-mouth och ambassadörseffekter.

Avslutningsvis tycker jag generellt sätt att det är ganska märkligt att försöka sätta värde på sig själv som kund, eller bli "trött" på andra som tycker att de är värda något de minsann inte är. Det är bara SAS som kan värdera sin kunder.

Segmentregeln är bra! Men det gäller att se på saker objektivt också, jag har inte läst att några som åker 2-4 långa biz inte unnar det som reser 40 segment guldkortet! Men tvärt om är snacket "det är inte frekventa resenärer och inte värd kortet" igång var och varannan dag!

Jag trodde det hette "SAS eurobonus " men enligt vissa heter det "SAS eurobonus för frekventa resenärer".

Som sagt: en bra kund är en som genererar pengar till SAS, hur han/hon gör det är ointressant!

Jag trodde det hette "SAS eurobonus " men enligt vissa heter det "SAS eurobonus för frekventa resenärer".

Good point!

Min poäng är att båda - som jag tolkar segments/poänggränserna - är lika mycket värda. Frågan är: om jag skulle spendera exempelvis 1MSEK på SAS Amex varje år - vilket hypotetiskt skulle kunna innebära ett lika stort värde för SAS som 40 segment/70k. Borde jag då också få ett Guldkort?

Last edited:
Avslutningsvis tycker jag generellt sätt att det är ganska märkligt att försöka sätta värde på sig själv som kund, eller bli "trött" på andra som tycker att de är värda något de minsann inte är. Det är bara SAS som kan värdera sin kunder.

Hur skall man kunna ha en diskussion kring om vilka som är värda guldstatus utan att sätta värde på deras resande? Hur skall vi annars göra? Det som har flest barn är värd guldstatus?

Jag har inte sagt att jag inte tycker det som flyger 40 segment inte är värda guldkortet, dock tycker jag man skall vara lite mer objektiv/smart och inse att det finns flera olika typer av "bra kunder" som är värda sin EBG status.

Jag vidhåller att 40 segment är för lite. Även 70k poäng är ganska lite.

För alla som inte bor vid en av SAS hubbar eller bara flyger till en, så kan man ju enkelt få fyra flighter per resa. Tex LLA-ARN-FRA. Vill man vara ännu spexigare så kör man LLA-ARN-CPH-FRA. Sådant gör det löjligt enkelt att kvalificera på segment om man reser mycket till destinationer som SAS flyger till.

Jag säger inte att den ska tas bort helt, jag är väl medveten om att många flyger mycket inom skandinavien på biljetter som bara ger 25% intjäning, så 70k poäng är omöjligt att nå, men kom igen, 40 segment ÄR för lite.

Good point!

Min poäng är att båda - som jag tolkar segments/poänggränserna - är lika mycket värda. Frågan är: om jag skulle spendera exempelvis 1MSEK på SAS Amex varje år - vilket hypotetiskt skulle kunna innebära ett lika stort värde för SAS som 40 segment/70k. Borde jag då också få ett Guldkort?

Bra fråga, jag tycker inte det för då blandar man ihop 2 olika typer av tjänster. Dock kanske skulle vara värd att bli Amex Platinum. Trots allt Amex och inte Sas som är den som säljer tjänsten Amex/SAS....

Jag har inte sagt att jag inte tycker det som 40 segment inte är värda guldkortet, dock tycker jag man skall vara lite mer objektiv/smart och inse att det finns flera olika typer av "bra kunder" som är värda sin EBG status.

Här håller jag helt med dig

Hur skall man kunna ha en diskussion kring om vilka som är värda guldstatus utan att sätta värde på deras resande? Hur skall vi annars göra? Det som har flest barn är värd guldstatus?

Det går väl i princip inte att diskutera vilka som är värda vad annat än på ett väldigt hypotetiskt plan utan att känna till de bakomliggande kalkylerna? Dock hade nog diskussionen blivit lite livlös då så självklart måste man kunna diskutera nivåerna, men kanske utan de sedvanliga argumenten om varför just ens egen reseprofil är så mycket värd? (ingen kritik mot dig - gillar bara inte missunnsamheten som finns på många forum)

Intressantare är egentligen hur mycket mer/mindre pengar/värde man hade spenderat om gränsen eller förmånerna var andra. Om gränsen var 60 segment/70k hade jag inte haft en chans att nå upp till EBG och skull nog ha spenderat cirka hälften så mycket pengar som jag gör idag på SAS. Hade det däremot varit 60 segment/40k hade jag spederat mer än jag gör idag för då hade EBG ändå gått att nå...Om EBS hade gett loungeaccess hade jag också spenderat mindre än idag.

Last edited:
Toppen