Senaste nytt

SAS service mot Eurobonus Guld medlemmar

Är det bara jag som uppfattar regeln att ge EBG efter 40 segment som en sorts kompensation till frekventa resenärer som har extremt låg intjäning (25% ) trots relativt dyra biljetter.

Ponera att Martin reser ARN-GOT tor 100 dagar per år. Skulle detta generera 2 x 100 x 150 = 30' poäng skulle detta räcka till en bonusresa till London. SAS konkurrerar ju med både Norwegian, Malmö Aviation och X2000 på denna sträcka. När jag lyssnade på Gustafsons strategigenomgång lät det som om 1:a prioritet var att erbjuda det mest konkurrenskraftiga erbjudandet på regionala sträckor som denna. I sammanhanget ter sig ett guldkort som ett ganska billigt sätt att köpa lojalitet.
 
Är det bara jag som uppfattar regeln att ge EBG efter 40 segment som en sorts kompensation till frekventa resenärer som har extremt låg intjäning (25% ) trots relativt dyra biljetter.

Ponera att Martin reser ARN-GOT tor 100 dagar per år. Skulle detta generera 2 x 100 x 150 = 30' poäng skulle detta räcka till en bonusresa till London. SAS konkurrerar ju med både Norwegian, Malmö Aviation och X2000 på denna sträcka. När jag lyssnade på Gustafsons strategigenomgång lät det som om 1:a prioritet var att erbjuda det mest konkurrenskraftiga erbjudandet på regionala sträckor som denna. I sammanhanget ter sig ett guldkort som ett ganska billigt sätt att köpa lojalitet.

Min poäng här är att det är många relativt dyra biljettklasser som genererar endast 25% poäng!
För resa till t ex LHR som bokas i god tid med BA kan jag resa i Business för mindre pengar. För att inte tala om värdet med LX Business Saver...
Jag som reser KRN-ARN har ca 1.200 kr för enkelresa som gräns för 100% ekonomi (Q-klass). Inga 399 kr där som oftast, om man inte bokar i väldigt god tid... Okej, det är en något längre resa än från LLA, men ändå.
 
Last edited:
Jag tycker den här tråden börjar urarta med det ena motivet efter det andra om det skall ge mer att resa ett fåtal långa sträckor eller massor av korta. En stor del av detta forum går ut på att jaga så mycket poäng som möjligt och då kan det ske på massor av konstiga sätt som t ex att köpa bläckpatroner. Visserligen höjer det inte min status som väl är.

Acceptera de regler som finns för inget av det ni tar upp är bättre.

Håller med ucce om att det är flygbolagen som skall väders vad man är värd och inte kunden.


Jag håller faktiskt inte med. För mig är dessa forum delvis om de du beskriver, men lika mycket är det att kunna påverka SAS (och de andra representerade bolagen) genom samla åsikterna av en stor mängd av deras lojala kunder. Det, för mig, är styrkan med siter som Business Class, FlyerTalk, Milespoint, etc...
 
Min poäng här är att det är många relativt dyra biljettklasser som genererar endast 25% poäng!
För resa till t ex LHR som bokas i god tid med BA kan jag resa i Business för mindre pengar. För att inte tala om värdet med LX Business Saver...
Jag som reser KRN-ARN har ca 1.200 kr för enkelresa som gräns för 100% ekonomi (Q-klass). Inga 399 kr där som oftast, om man inte bokar i väldigt god tid... Okej, det är en något längre resa än från LLA, men ändå.

Norwegian har väl lagt ner den rutten så SK sätter vilka priser de känner för...
 
Är det något som man kan klaga på så är det väl ändå EBP, där P borde stå för Patetiskt .
Kraven motsvarar uppenbarligen Lufthansa HON circle eller BA Concorde Room Card, men förmånerna över EBG är nästan obefintliga, dessutom skulle SAS kunna ge Upgrade Vouchers till EBGs vid olika nivåer över kvalificerings nivån.
 
Å jag får då upprepa min åsikt som jag skrev tidigare i tråden: För mig får SAS gärna sänka tröskeln för guld till 10 000 poäng eller varför inte 5 flyg per år! Det spelar mig ingen roll hur många andra guldkortsinnehavare det finns så länge som guld är en nivå flygbolaget klarar av att ta hand om. Så länge som jag som kund känner att SAS visar uppskattning över att jag väljer dem om och om igen är jag nöjd med mitt guldkort. Visst är det kul om jag är den enda med guldkort på flyget för att öka chanserna för uppgradering etc. men det är bara en bonus.

Tröskeln för guldkort och antalet medlemmar med guldkort är irrelevant; vad som gäller är att det finns sittplats i loungen, slipper köa på flygplatsen & telefonen, får in mitt extra bagage etc. Den nivån uppehålls just nu av SAS och således behöver enligt mitt tycke tröskeln verkligen inte höjas.
 
Å jag får då upprepa min åsikt som jag skrev tidigare i tråden: För mig får SAS gärna sänka tröskeln för guld till 10 000 poäng eller varför inte 5 flyg per år! Det spelar mig ingen roll hur många andra guldkortsinnehavare det finns så länge som guld är en nivå flygbolaget klarar av att ta hand om. Så länge som jag som kund känner att SAS visar uppskattning över att jag väljer dem om och om igen är jag nöjd med mitt guldkort. Visst är det kul om jag är den enda med guldkort på flyget för att öka chanserna för uppgradering etc. men det är bara en bonus.

Tröskeln för guldkort och antalet medlemmar med guldkort är irrelevant; vad som gäller är att det finns sittplats i loungen, slipper köa på flygplatsen & telefonen, får in mitt extra bagage etc. Den nivån uppehålls just nu av SAS och således behöver enligt mitt tycke tröskeln verkligen inte höjas.

Precis, och diskussioner om att SAS inte belönar sina riktigt goda kunderna hör ju hemma i dessa trådar
http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/1169-nya-sas-pandion-med-foerslag-till-foeraendringar.html
http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/336-sas-pandion.html
 
Last edited:
Å jag får då upprepa min åsikt som jag skrev tidigare i tråden: För mig får SAS gärna sänka tröskeln för guld till 10 000 poäng eller varför inte 5 flyg per år! Det spelar mig ingen roll hur många andra guldkortsinnehavare det finns så länge som guld är en nivå flygbolaget klarar av att ta hand om. Så länge som jag som kund känner att SAS visar uppskattning över att jag väljer dem om och om igen är jag nöjd med mitt guldkort. Visst är det kul om jag är den enda med guldkort på flyget för att öka chanserna för uppgradering etc. men det är bara en bonus.

Tröskeln för guldkort och antalet medlemmar med guldkort är irrelevant; vad som gäller är att det finns sittplats i loungen, slipper köa på flygplatsen & telefonen, får in mitt extra bagage etc. Den nivån uppehålls just nu av SAS och således behöver enligt mitt tycke tröskeln verkligen inte höjas.

Klart det spelar roll hur många de är, det vart smått roligt på ett United flyg häromdagen, United bordar enligt ordningen att Elite går först ombord och säkert 80% av alla på flygningen var Elite, vad är då meningen?
 
IdeaWorks Library of Free Reports Archive - IdeaWorks är ett företag som specialiserats sig på att analysera lojalitets program, och hur dessa tjänar pengar på annat sätt än sin egentliga verksamhet, t.ex kreditkort osv, samt trixar för att få konsumenter att vara lojala trots att konkurrenter erbjuder bättre priser.

I den här rapporten, som är ganska lång, har de bla tittat på hur mycket SAS tjänat på att införa segments kvalificering, dvs. folk gör extra resor bara för att uppnå en viss nivå
http://www.ideaworkscompany.com/press/2011/2011LoyaltybytheBillions-report.pdf

IdeaWorks estimates SAS Scandinavian might realize a $34.7 million incremental revenue benefit from the threshold effect of its elite program
 
Klart det spelar roll hur många de är, det vart smått roligt på ett United flyg häromdagen, United bordar enligt ordningen att Elite går först ombord och säkert 80% av alla på flygningen var Elite, vad är då meningen?
Att höja elitenivån skulle inte vara en vattentät lösning för att få färre statuspassagerare på flyget. Lufthansas HON är svåruppnåelig men Frankfurt-München är det inte helt ovanligt att se 15-20 HON i en Airbus för 150 passagerare.
 
Toppen