Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Till viss del självförstärkande också, när jag har möjlighet undviker jag resor som slutar för sent på fredagar pga hur tunnt det är med flyg hem om jag inte hinner hela vägen på fredagskvällen, men det är inte alltid jag har ett val och fortfarande göra det jag borde på jobbet.

Men sedan är det väl nog som ni säger, att lördagstrafiken inrikes nästan uteslutande är anslutningar på långväga resande och därmed inte nog många för att fylla ut fler plan.

Upprampningen fortsätter! :)

Ängelholm får nu ytterligare en tidig kvälls avgång som flygs med CRJ900 :)

Ängelholm - Stockholm:
Screenshot_20250202_101604_Flightradar24.jpg

Från imorgon ökar även Malmö och Göteborg! :)

Stockholm - Malmö:
Screenshot_20250202_101023.jpg

Stockholm - Göteborg:
Screenshot_20250202_101054.jpg

Primärt är väl att CPH är närmare Malmö än MMX. Med ditt argument borde ju inte GOT-CPH heller få finnas. Men alla är inte så sugna på ståplats i 3h+

Man behöver inte ha ståplats. Det går utmärkt att reservera sittplats om man vill. Och man kan åka Öresundståg på tre timmar, SJ snabbtåg tar 2,5 timme och snart kan du åka norska BM73 med Vy om du vill.

Men ja, som @maswan sa så är CPH-GOT mer relevant för förbindelser vidare. Marknaden för MMX-GOT är nog försumbar. Jag är i ärlighetens namn inte säker på vem som skulle vilja vänta på den avgången när de antingen kan ta tåget direkt från centrala Malmö till Göteborg, eller åka från CPH om man vill flyga. Och andelen resenärer från Ystad, Svedala eller andra sydliga skånska orter som har nära till Sturup till Göteborg är nog inte så många.

Man behöver inte ha ståplats. Det går utmärkt att reservera sittplats om man vill. Och man kan åka Öresundståg på tre timmar, SJ snabbtåg tar 2,5 timme och snart kan du åka norska BM73 med Vy om du vill.

Men ja, som @maswan sa så är CPH-GOT mer relevant för förbindelser vidare. Marknaden för MMX-GOT är nog försumbar. Jag är i ärlighetens namn inte säker på vem som skulle vilja vänta på den avgången när de antingen kan ta tåget direkt från centrala Malmö till Göteborg, eller åka från CPH om man vill flyga. Och andelen resenärer från Ystad, Svedala eller andra sydliga skånska orter som har nära till Sturup till Göteborg är nog inte så många.
Att resa Göteborg-Stockholm med tåg har ungefär samma restid som Göteborg-Malmö. Ändå flygs det som f-n. :)

Att resa Göteborg-Stockholm med tåg har ungefär samma restid som Göteborg-Malmö. Ändå flygs det som f-n. :)

Jo, men återigen har du mycket flyganslutningar vidare från Stockholm, samt att det är närmare och lättare från Uppsala och Norra Stockholm att ta sig till/från Göteborg med flyget, och framförallt är tidsvinsten stor. Bor man i Uppsala så sparar man närmare 2-3 timmar på att ta flyget jämfört med tåget - en dålig dag.
Jag spekulerar i att många som åker från centrala Göteborg till Centrala Stockholm och vice versa inte bryr sig så mycket om flyget förutsatt att prisnivåerna är desamma.

Toppen