SK989
Medlem
Nu har det ju hänt förut. SAS flög Bromma - Köpenhamn under flera år i början av 2000-talet. Det upphörde när SAS beslutade att inte längre flyga med Dash Q400.Jag säger att det inte kommer hända pga att det gör transfers omöjliga.
Nu har det ju hänt förut. SAS flög Bromma - Köpenhamn under flera år i början av 2000-talet. Det upphörde när SAS beslutade att inte längre flyga med Dash Q400.Jag säger att det inte kommer hända pga att det gör transfers omöjliga.
Konkurs var nog enda alternativet till avtalet och det är ju inget som behöver annonseras i förväg.Jag har inget underlag för att bedöma det men BRA var inte i rekonstruktion eller under konkursskydd när de slöt avtalet med SAS. Inte heller hade de varslat om nedskärningar.
BRA har inte genererat vinst sedan 2018 och verksamheten har finansierats huvudsakligen av aktieägartillskott och nyemissioner. BRA genomgick en första rekonstruktion 2020 och ytterligare en rekonstruktion under perioden november 2023 –mars 2024. BRA har angett att en stor del av bakgrunden till att bolaget ingått Avtalen har varit dels behovet av att strukturera om bolagets verksamhet mot kapacitetsleverans, dels behovet av kapitaltillskott från andra än de befintliga ägarna
Konkurrensverket har tagit del av en mängd underlag från BRA avseende bolagets finansiella ställning. Sammantaget finns det stöd i utredningen för bolagets uppgifter om behovet av kapitaltillskott och att bolaget annars riskerar konkurs.
Nja, man kan nog inte kalla det vad man vill, det blir lätt osakligt då. Bromma flygplats är inte nedlagd. Det är fakta. En flygplats är nedlagd om man inte kan använda den. De facto kan en flygplats vara nedlagd om ingen använder den även om det vore möjligt. Inget av det stämmer in på Bromma.Man kan kalla det vad man vill. Men med i princip all trafik borta från Bromma (det går fyra flyg därifrån imorgon, ett av dem är kommersiellt) så är flygplatsen nedlagd. De stackars flygrörelser som är kvar skulle med lätthet kunna flyttas till Arlanda.
Men nu pratar vi inte längre om abstrakt, vad Eurocontrol förutsäger kanske händer etc utan trafiken har flyttat. Det gick utmärkt. Inga nya terminaler. Inga nya rullbanor. Och det kommer inte bli några nya banor eller banor det närmaste decenniet heller. Trafiken är borta från Bromma och den kommer med hög sannolikhet inte att komma tillbaka. Trots att vissa av någon anledning har som högsta önskan om att det inte är så.
Sen kan man ha kvar Bromma som beredskapsflygplats om man nu tycker man behöver det. Men som kommersiell flygplats är det game over.
Huruvida ägarna var villiga att ge tillskott vet vi inget om. När det gäller vad BRA sagt till Konkurrensverket fanns det ett intresse från BRA att ge en så dålig bild som möjligt av ekonomin för att minimera risken att Konkurrensverket skulle komma till slutsatsen att avtalet med SAS var otillåtet enligt konkurrensregelverket (vilket Norwegian hävdade att det var i sin anmälan till Konkurrensverket).Konkurs var nog enda alternativet till avtalet och det är ju inget som behöver annonseras i förväg.
.
Hade de ens fått göra sådana avtal under rekonstruktion/konkursskydd? Hade SAS gått med på att göra det med ett bolag i sådan situation?Jag har inget underlag för att bedöma det men BRA var inte i rekonstruktion eller under konkursskydd när de slöt avtalet med SAS. Inte heller hade de varslat om nedskärningar.
Jag tror tyvärr att Eurocontrols prognoser inte tagit i beaktande SAS strategiändring med CPH som huvudhubb, som kommer öka behovet och intresset för direkta feederlinjer dit istället för ARN. Och att SAS har så gott som monopol på många inrikesrutter innebär att man kan sprida ut dem jämnare än när man tävlar med 1-2 andra bolag som vill åt de mest lukrativa tiderna.Det är nog ingen som säger emot dig att all flygtrafik till/från Stockholm idag får plats på Arlanda. Men om t.ex. Eurocontrols prognoser stämmer blir det väldigt trångt på Arlanda redan om ca 5 år och sannolikt fullt i peaktider. I det läget lär Bromma användas igen - om den inte är nedlagd då, för det är den inte idag.
Men du insinuerar väl knappast att BRA ljugit i sina ekonomiska siffror, eller att Konkurrensverket inte kan analysera ekonomiska underlag? Konkurrensverkets uppgift är att bekräfta det BRA sagt, genom att faktiskt utreda situationen i hård data. Inte bara lite på snyfthistorier.När det gäller vad BRA sagt till Konkurrensverket fanns det intresse att ge en så dålig bild som möjligt av ekonomin för att minimera risken att Konkurrensverket skulle komma till slutsatsen att avtalet med SAS var otillåtet enligt konkurrensregelverket (vilket Norwegian hävdade att det var i sin anmälan till Konkurrensverket).
Hittills har ju Västerås och Skavsta varit de givna alternativen för fritid och Bromma för affärer. Affärsresenärerna kommer inte tillbaka och därmed inte heller Bromma. Och är det fullt i peak-tider så kan man flyga utanför peak.Nja, man kan nog inte kalla det vad man vill, det blir lätt osakligt då. Bromma flygplats är inte nedlagd. Det är fakta. En flygplats är nedlagd om man inte kan använda den. De facto kan en flygplats vara nedlagd om ingen använder den även om det vore möjligt. Inget av det stämmer in på Bromma.
Det är nog ingen som säger emot dig att all flygtrafik till/från Stockholm idag får plats på Arlanda. Men om t.ex. Eurocontrols prognoser stämmer blir det väldigt trångt på Arlanda redan om ca 5 år och sannolikt fullt i peaktider. I det läget lär Bromma användas igen - om den inte är nedlagd då, för det är den inte idag.
Skälet till att BRA slöt avtalet med SAS är väl rimligen för att det var en säkrare intäkt än att flyga i egen regi. Min poäng är bara den att det väl inte är säkert att BRA hade gått i konkurs om avtalet med SAS inte blivit av.Hade de ens fått göra sådana avtal under rekonstruktion/konkursskydd? Hade SAS gått med på att göra det med ett bolag i sådan situation?
Att BRA efter två nära-döden situationer väljer att bli wet-leasee indikerar att det själva räknade med bättra odds att bolaget överlever så än att fortsätta som förut.
Jag tror tyvärr att Eurocontrols prognoser inte tagit i beaktande SAS strategiändring med CPH som huvudhubb, som kommer öka behovet och intresset för direkta feederlinjer dit istället för ARN. Och att SAS har så gott som monopol på många inrikesrutter innebär att man kan sprida ut dem jämnare än när man tävlar med 1-2 andra bolag som vill åt de mest lukrativa tiderna.
Men du insinuerar väl knappast att BRA ljugit i sina ekonomiska siffror, eller att Konkurrensverket inte kan analysera ekonomiska underlag? Konkurrensverkets uppgift är att bekräfta det BRA sagt, genom att faktiskt utreda situationen i hård data. Inte bara lite på snyfthistorier.
Visst kan man flyga utanför peak men flygbolag vill helst flyga när efterfrågan är som störst. Det är i regel en dålig affär att flyga på tider som få resenärer vill ha.Hittills har ju Västerås och Skavsta varit de givna alternativen för fritid och Bromma för affärer. Affärsresenärerna kommer inte tillbaka och därmed inte heller Bromma. Och är det fullt i peak-tider så kan man flyga utanför peak.
Fast det räcker väl att stryka ett ord för att få den förväntade rubriken idag: "SAS utökar på Köpenhamn"?![]()
SAS utökar på Bromma - Köpenhamn
www.flygtorget.se
Jag hittade den här gamla artikeln. Det är 20 år sedan. Det var nog lika oväntat då som det skulle vara idag.