Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Fast nu är ju Bromma flygplats inte de facto nedlagd... Visst är trafiken för stunden blygsam och består mest av privatflyg och ambulansflyg men flygplatsen är högst operativ. SAS fick BRA att lägga ned sin trafik i egen regi genom att ge dem ett par miljarder för att bli deras underleverantör i stället och det var säkerligen en win-win för de två flygbolagen som gav BRA en säker intäkt samtidigt som SAS blev av med en av sina större konkurrenter men nån ska ju betala och det lär bli passagerarna genom högre biljettpriser.

Skulle man på riktigt lägga ned Bromma utan att bygga en ny rullbana på Arlanda lär det slå tillbaka på kapaciteten för flygtrafiken i Stockholm om man ska tro på Eurocontrols progons för ökningen i flygtrafik för Sverige under de kommande 5-10 åren - kapaciteten på Arlanda skulle då slå i taket under peaktid morgon och eftermiddag redan om ca 5 år.

Precis. Man har inte flyttat BRA:s trafik till Arlanda. SAS har tagit in BRA som underleverantör och de flyger från Arlanda. Skillnaden är betydande.

Det är samma antal flygplan som flyger, men tidtabellerna är justerade så att peakarna smetas ut.
 
De som bor tillräckligt långt bort flyger fortfarande i ungefär samma takt (Kiruna, Luleå), men de kortare distanserna ser en större minskning. Från statistiken tycker jag att det ser ut som att den stora nedgången kommer från Göteborg och Malmö som tidigare var stora på inrikesflyg, men numera är mindre än Umeå.
Jag kan också tycka att man ibland lite ologiskt jämför inrikes med utrikes i statistiken (alltså inte att du gör så, utan det är ju Swedavia som gör det). D.v.s. att Sverige utgör ena kategorin och alla andra länder i hela världen i den andra. Ett annat sätt att se på det statistiskt sett är att faktiskt jämföra per land, d.v.s. vilket land som flyget har som destination och då blir det så här om man ser på de länder som hade mer än 1 miljoner passagerare per år till/från Arlanda:

Flygets destinationsland och antalet passagerare
Sverige 3,56 miljoner
Spanien 2,07 miljoner
Tyskland 1,71 miljoner
Storbritannien 1,61 miljoner
Norge 1,27 miljoner
Danmark 1,23 miljoner
Finland 1,12 miljoner

Siffrorna är från Swedavias destinationsstatik för 2023, som är sista helåret med publicerad statistik.
 
Last edited:
Fast nu är ju Bromma flygplats inte de facto nedlagd... Visst är trafiken för stunden blygsam och består mest av privatflyg och ambulansflyg men flygplatsen är högst operativ. SAS fick BRA att lägga ned sin trafik i egen regi genom att ge dem ett par miljarder för att bli deras underleverantör i stället och det var säkerligen en win-win för de två flygbolagen som gav BRA en säker intäkt samtidigt som SAS blev av med en av sina större konkurrenter men nån ska ju betala och det lär bli passagerarna genom högre biljettpriser.

Skulle man på riktigt lägga ned Bromma utan att bygga en ny rullbana på Arlanda lär det slå tillbaka på kapaciteten för flygtrafiken i Stockholm om man ska tro på Eurocontrols progons för ökningen i flygtrafik för Sverige under de kommande 5-10 åren - kapaciteten på Arlanda skulle då slå i taket under peaktid morgon och eftermiddag redan om ca 5 år.
Hade BRA överlevt i egen regi flera år till menar du?
 
Fast nu är ju Bromma flygplats inte de facto nedlagd... Visst är trafiken för stunden blygsam och består mest av privatflyg och ambulansflyg men flygplatsen är högst operativ. SAS fick BRA att lägga ned sin trafik i egen regi genom att ge dem ett par miljarder för att bli deras underleverantör i stället och det var säkerligen en win-win för de två flygbolagen som gav BRA en säker intäkt samtidigt som SAS blev av med en av sina större konkurrenter men nån ska ju betala och det lär bli passagerarna genom högre biljettpriser.

Skulle man på riktigt lägga ned Bromma utan att bygga en ny rullbana på Arlanda lär det slå tillbaka på kapaciteten för flygtrafiken i Stockholm om man ska tro på Eurocontrols progons för ökningen i flygtrafik för Sverige under de kommande 5-10 åren - kapaciteten på Arlanda skulle då slå i taket under peaktid morgon och eftermiddag redan om ca 5 år.

Man kan kalla det vad man vill. Men med i princip all trafik borta från Bromma (det går fyra flyg därifrån imorgon, ett av dem är kommersiellt) så är flygplatsen nedlagd. De stackars flygrörelser som är kvar skulle med lätthet kunna flyttas till Arlanda.

Men nu pratar vi inte längre om abstrakt, vad Eurocontrol förutsäger kanske händer etc utan trafiken har flyttat. Det gick utmärkt. Inga nya terminaler. Inga nya rullbanor. Och det kommer inte bli några nya banor eller banor det närmaste decenniet heller. Trafiken är borta från Bromma och den kommer med hög sannolikhet inte att komma tillbaka. Trots att vissa av någon anledning har som högsta önskan om att det inte är så.

Sen kan man ha kvar Bromma som beredskapsflygplats om man nu tycker man behöver det. Men som kommersiell flygplats är det game over.
 
Vem säger att SAS inte flyttar några peak avgångar till Bromma om det blir ont om kapacitet på Arlanda. Vore inget konstigt i min värld att det sker om två-tre år och de bedömer att efterfrågan finns.
 
Inte ens på Arlanda är 100% transfer-trafik. SAS kanske inte vill det, men säkerligen finns det ett businesscase för trafik som har Stockholm som start eller slutdestination och som kan drivas framgångsrikt utan transfer.
Eller säger ni att Stockholm helt saknar O/D? Då kanske man kan lägga ner ARN också.
 
Vad tänker du är businesscaset för det?
Fylla och använda plan på populära tider istället för att låta dem gå på rutter där mindre efterfrågan finns när kapacitet saknas på ARN. SAS får snart insyn nästan all efterfrågan på inrikesflyg. Om det råkar finnas stor efterfrågan på t.ex Skellefteå-Göteborg på tisdagmorgon, kan man köra med stopp i Bromma och fånga två strömmar. Planet vänder tillbaka till Arlanda från Göteborg i exemplet. Jag har noll insyn i efterfrågan. Jag ponerar bara att vi inte ska utesluta att intresse för Bromma kan uppstå inom överskådlig framtid.
 
Hade BRA överlevt i egen regi flera år till menar du?
emoji6.png
Jag har inget underlag för att bedöma det men BRA var inte i rekonstruktion eller under konkursskydd när de slöt avtalet med SAS. Inte heller hade de varslat om nedskärningar.
 
  • Gilla
Reactions: X2K
Toppen