fcx
Medlem
Fast nu är ju Bromma flygplats inte de facto nedlagd... Visst är trafiken för stunden blygsam och består mest av privatflyg och ambulansflyg men flygplatsen är högst operativ. SAS fick BRA att lägga ned sin trafik i egen regi genom att ge dem ett par miljarder för att bli deras underleverantör i stället och det var säkerligen en win-win för de två flygbolagen som gav BRA en säker intäkt samtidigt som SAS blev av med en av sina större konkurrenter men nån ska ju betala och det lär bli passagerarna genom högre biljettpriser.
Skulle man på riktigt lägga ned Bromma utan att bygga en ny rullbana på Arlanda lär det slå tillbaka på kapaciteten för flygtrafiken i Stockholm om man ska tro på Eurocontrols progons för ökningen i flygtrafik för Sverige under de kommande 5-10 åren - kapaciteten på Arlanda skulle då slå i taket under peaktid morgon och eftermiddag redan om ca 5 år.
Precis. Man har inte flyttat BRA:s trafik till Arlanda. SAS har tagit in BRA som underleverantör och de flyger från Arlanda. Skillnaden är betydande.
Det är samma antal flygplan som flyger, men tidtabellerna är justerade så att peakarna smetas ut.