Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Jönsson

Medlem
Någon som har fått 100% klarhet i om resor efter 1/12, som är bokade innan 1/10, ger de poäng som angavs vid bokningstillfället?

Edit:ändrat till korrekt datum.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Någon som har fått 100% klarhet i om resor efter 1/11, som är bokade innan 1/10, ger de poäng som angavs vid bokningstillfället?
Allt annat vore ju avtalsbrott. Det står tydligt i bokningsbekräftelsen, "när du kommit hem har du tjänat X Eurobonuspoäng". Klart man kan behöva påpeka det men jag kan inte tänka mig att SAS skulle försöka smita undan i det här fallet. Man har skapat Europas bästa EU 261/2004 hantering, att skicka ut ett par miljoner Eurobonuspoäng till under en övergångsperiod påverkar ytterst litet.
 

palmen

Moderator
Att denna tråd engagerar är inte så konstigt.
Vi har fått in rätt mycket anmälningar där man antingen svävar iväg off topic eller uttrycker sig onödigt "hårt" mot varandra. Alla har rätt till sin åsikt, men man behöver inte hålla med.

Flera sidospår har också diskuterats, är det inget som direkt rör den sänkta intjäningen och dess påverkan, ta det gärna i en separat tråd.

Har valt att inte ta bort inlägg i tråden, utan hoppas att vi håller en god ton framöver.

/Moderator
 

Agö

Medlem
Allt annat vore ju avtalsbrott. Det står tydligt i bokningsbekräftelsen, "när du kommit hem har du tjänat X Eurobonuspoäng". Klart man kan behöva påpeka det men jag kan inte tänka mig att SAS skulle försöka smita undan i det här fallet. Man har skapat Europas bästa EU 261/2004 hantering, att skicka ut ett par miljoner Eurobonuspoäng till under en övergångsperiod påverkar ytterst litet.
Nej du, det friskriver sig SAS ifrån i Eurobonus Terms and Conditions (alltid viktigt att läsa villkoren, sedan kan man förstås göra gällande att villkoren är oskäliga i sig). Däremot har SAS även tidigare hanterat det på detta sätt (t.ex. vid försämringarna intra-Europa för några år sedan).

2.2 SAS reserves the right to determine if a member earns points or not for prices and activities offered by SAS or SAS' business partners. Irrespective of when the activity was booked, the number of points earned depends on the earning scheme applicable on the date of the activity. The number of points earned varies depending on SAS’ business partner and offer.

EuroBonus membership terms and conditions | SAS
 

Berglund

Medlem
@Agö jag tror inte att jag kommer kunna argumentera juridik med dig på ett sätt som jag vinner. Du har förstås rätt i att det står så i de allmänna villkoren.

Jag skulle dock hävda att när avtalet slöts, så har jag/köparen/passageraren fått en bokningsbekräftelse som säger att jag kommer att tjäna X poäng, säljaren gör här en utfästelse om varan/produkten/tjänsten. Om villkoren eller egenskaperna för en vara/produkt/tjänst förändras från det som vi överenskommit vid köpetillfället, då föreligger det möjlighet för mig att låta köpet gå tillbaka. Det skulle innebära att alla SAS Go (Light) biljetter som nu påverkas, skulle bli möjliga att återlösa och få alla pengarna tillbaka på. Det känns inte så troligt att SAS skulle föredra det alternativet framför att skicka ut ett gäng Eurobonuspoäng.
 

Agö

Medlem
@Agö jag tror inte att jag kommer kunna argumentera juridik med dig på ett sätt som jag vinner. Du har förstås rätt i att det står så i de allmänna villkoren.

Jag skulle dock hävda att när avtalet slöts, så har jag/köparen/passageraren fått en bokningsbekräftelse som säger att jag kommer att tjäna X poäng, säljaren gör här en utfästelse om varan/produkten/tjänsten. Om villkoren eller egenskaperna för en vara/produkt/tjänst förändras från det som vi överenskommit vid köpetillfället, då föreligger det möjlighet för mig att låta köpet gå tillbaka. Det skulle innebära att alla SAS Go (Light) biljetter som nu påverkas, skulle bli möjliga att återlösa och få alla pengarna tillbaka på. Det känns inte så troligt att SAS skulle föredra det alternativet framför att skicka ut ett gäng Eurobonuspoäng.
I hear you. Men villkoren gäller, och du har accepterat dessa som medlem i Eurobonus. Vore dock intressant att dra det till tinget och få villkoret i sig prövat även om jag inte är säker på att man skulle ha framgång med det, jfr. ARNs bedömning i Dreamlinerärendet.

Jag antar att det har större bäring i fall då partners till SAS ändrar poängintjäning till Eurobonus. Där har jag för mig att SAS är stenhårda i just detta villkor (det var något med United för något år sedan om jag minns rätt).
 
Toppen