Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Jag ställer min fråga här eftersom min fundering har uppstått pga av detta.

I maj bokade jag & en väninna en resa till EWD i dec från ngn kampanj. Bokningsklass vip Go.
Våran plan har hela tiden varit att splittra på bokningen för att lägga in en uppgrade innan det är dax att åka.

Tror ni att om vi gör det så räknas det som en nybokning med dom nya reglerna från 1/10?

Känns si så där säkert att ringa och fråga. :confused:

Svårt att säga säkert men det känns inte så troligt att den ska räknas som en ny pga en split.

Precis. När jag läste Homers post var jag tvungen att kolla dagens datum både en och två gånger då jag har en flight till Chicago 4 oktober.
Jobbigt läge om det hade vart den 4’, men kan erkänna att jag oxå tog en snabbtitt, just in case. ;)
Men det kanske är den 4’ där han befinner sig. :cool:

Tänkte göra en egen reflektion kring förändringen.

Mitt resemönster ser ut blott följande:
Flyger ca 10-15 legs/år i jobbet, inom Skandinavien och bokas oftast på flexibla GO av min arbetsgivares resebyrå vi är tvungen att använda. Ganska dyra biljetter men flexibla och ger dåligt med poäng för mig för vad arbetsgivaren betalar.

Utöver detta flyger jag ca 2 ggr/år inom Europa vilket brukar resultera i ca 6-8 legs. Privat bokar jag alltid PLUS saver.
En gång om året gör jag en längre awardresa där jag använder insamlade poäng från främst partners och AmEx 2-4-1.

Jag har med detta resemönster genom åren oftast nått upp till silver och guld skulle kräva long-hauls vilket jag inte gör förutom award. Privat flyger jag plus så ärligt spelar statusen ingen större roll. Totalt sett blir dock mina biljetter en hel del pengar till SAS pga dyra flexibla GO som jag knappt tjänar poäng på inom norden.

Min slutsats är att jag i praktiken inte påverkas alls, och man kan anta att det med tiden blir något färre i loungen.

Jag tycker det är helt rimligt att rena lågprisprodukter som Go light faktiskt knappt ger poäng. Det har ju varit en felaktig sweet-spot att GO light long haul i praktiken är enklaste och billigaste sättet att nå guld vilket känns synnerligen knepigt. Bättre då att dra ned poängen och mer aktivt sälja lågprisprodukten billigt.

Poängjägare är enligt mig mest intresserad av poäng/krona och jag tror SAS förstår att många då kommer flytta fram i planet och betala lite mer. Hade SAS varit smarta och bättre klarat av”marknadsföringen” av denna förändring hade man samtidigt som sänkningen på billiga GO gjort en liten förändring uppåt på intjäning på dyrare biz/plus då skulle fler poängjägare öppna plånboken.

Just kreditkorten tjänar ju sas stora pengar på men om man då inte längre är intresserad av att få eurobonuspoäng så finns det ju inte heller någon anledning att ha kvar kreditkorten. Det känns ju också mer rimligt i att de som har ett kreditkort för att få poäng, också är mer intresserade av just poäng. Till skillnad från flyget när den stora massan köper en transport från A till B.
Bingo! Det var bla därför jag tidigare i tråden skrev att jag mu skulle säga upp mitt SAS Mastercard

Bingo! Det var bla därför jag tidigare i tråden skrev att jag mu skulle säga upp mitt SAS Mastercard
Fast varför då? Har jag missat något eller kommer man inte kunna resa för Eurobonuspoäng heller efter den här försämringen?
Om svaret är ja så är det väl bra att köra på alla varianter av SAS kreditkort och samla ihop de få poäng man kan (samt 2-4-1 vouchers).

Fast varför då? Har jag missat något eller kommer man inte kunna resa för Eurobonuspoäng heller efter den här försämringen?
Om svaret är ja så är det väl bra att köra på alla varianter av SAS kreditkort och samla ihop de få poäng man kan (samt 2-4-1 vouchers).
Om jag nu inte får poäng för jobbresorna i tillräcklig omfattning för att ha en chans att få guld, så är det väl ganska tomtigt att över huvud taget ha kvar Mastercard Premium? Nej, Amex för 4000 kr per för egna skattade pengar år är inte en option för att få behålla ett guldkort. Då blir det nog däremot att byta ut SAS Mastercard mot ett Norwegiankort, när man inte kan motivera varför man ska välja Sas framför BA på jonbbresorna, som ska bokas i billigaste ekonomi.
Privat flyger jag oftast affärsklass, och då blir det i framtiden då mindre SAS och mer direktflyg med andra bolag.

Alla delar i ett system hänger ihop, för min del har det varit en kombination av man kunnat styra flygandet med SAS framför Finnair/Norwegian på jobbresorna, SAS Mastercard och lägga privat resande till SAS som gjort att man blir trogen. Försvinner en av pusselbitarna så finns det ingen anledning att lägga pussel med övriga bitar.

Om jag nu inte får poäng för jobbresorna i tillräcklig omfattning för att ha en chans att få guld, så är det väl ganska tomtigt att över huvud taget ha kvar Mastercard Premium? Nej, Amex för 4000 kr per för egna skattade pengar år är inte en option för att få behålla ett guldkort. Då blir det nog däremot att byta ut SAS Mastercard mot ett Norwegiankort, när man inte kan motivera varför man ska välja Sas framför BA på jonbbresorna, som ska bokas i billigaste ekonomi.
Privat flyger jag oftast affärsklass, och då blir det i framtiden då mindre SAS och mer direktflyg med andra bolag.

Alla delar i ett system hänger ihop, för min del har det varit en kombination av man kunnat styra flygandet med SAS framför Finnair/Norwegian på jobbresorna, SAS Mastercard och lägga privat resande till SAS som gjort att man blir trogen. Försvinner en av pusselbitarna så finns det ingen anledning att lägga pussel med övriga bitar.
Hänger inte med ditt resonemang alls. Du skriver att du privat flyger SAS i C. Då finns det inget billigare sätt än ett SAS Mastercard Premium dit all poängintjäning räknas (inte bara den från flygen). Detta oavsett guldkort eller ej.

Fattar inte heller, hade valt SAS över Norwegian alla dagar i veckan även utan status. Inte kul med LCC när det strular. Verkar även som han bokar sina jobbresor själv, knappast svårt då att boka billigaste GO med SAS som faktiskt ger poäng ( min affärsresebyrå erbjuder inte ens Light) och samtidigt köra en plusgrade.

Det finns en kategori kunder SAS säkert förlorar till LCC pga detta dock. Tror ändå greppet lönar sig då många lightkunders status med poänguttag, loungebesök, fast track mm resulterade i röda siffror för dessa. Ohållbart med stigande oljepris.

Toppen