Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Spiken i listan för plus det kanske. Det är ju flexibiliteten man betalar för. Och det torde ju bli enklare för dem att hantera om de har ett enda service(nåja) koncept i kabinen. Det har ju konkurrenterna....

Intressant att du nämner det med tanke på deras senaste menyjustering där Plus inte nämns alls.

Ska bli intressant att se hur länge det tar innan intjäning med partners hos SAS ändras. Fast redan idag får man ju bara 25% hos t.ex. TK för de flesta Go-biljetter. Plus har dock förblivit en sweet spot med 150% vilket är det som jag är mest rädd att de ändrar då det skulle komplicera mitt flygande som Elite Plus med TK rejält...

Nu försvinner lojaliteten efter intjänat GULD, hur bra är detta för SAS ?
Planeringen av privatresor lär ju gå efter plånboken framöver i stället för som nu efter poängintjäningen.
Jag håller med om att för dig och mig är det så. Samtidigt kommer inte majoriteten tänka på lojalitetsfrågor, utan bokar en blandning av bästa connections och pris. Och de kommer inte heller förlora de resenärer som de tjänat pengar på, dvs de som betalat för högre klasser. De resenärerna kommer ha fortsatt god intjäning.

Men jag som flyger i snitt 1-2 revenue Plus och Business per år och resten i Go, jag kommer göra precis som du skriver, eftersom EBD inte längre känns rimligt för mig.

Möjligen 199 personer. Jag hade nog applåderat.

Jag kan nästan se scenen framför mig när du reser dig på SAS-eventet och skriker "Äntligen" då SAS presenterade denna "fantastiska" nyhet. ;)

Själv är jag kluven och tycker nog att de tog i lite väl mycket. I gengäld har jag dock blivit van med Americans nya system som är allt annat än generöst mot billiga ekonomiklassbiljetter. :(

Jag håller med om att för dig och mig är det så. Samtidigt kommer inte majoriteten tänka på lojalitetsfrågor, utan bokar en blandning av bästa connections och pris. Och de kommer inte heller förlora de resenärer som de tjänat pengar på, dvs de som betalat för högre klasser. De resenärerna kommer ha fortsatt god intjäning.

Men jag som flyger i snitt 1-2 revenue Plus och Business per år och resten i Go, jag kommer göra precis som du skriver, eftersom EBD inte längre känns rimligt för mig.
Tror även att AMEX och SAS Mastercard kommer att förlora kunder som behöver dessa poäng för att som innan nå diamond.

Jag förstår att det blir tråkigt för vissa men samtidigt kanske inte kaffe kön i guldloungen blir mer än 4 minuter om ca 12-18 månader ....

Jag tycker detta är lite drastiskt men samtidigt så borde inte en biljett till Hongkong för ca 2900kr ge någon stor intjäning.

Mindre EBG/D ger inte automatiskt bättre fördelar men man kan ju alltid hoppas även om det inte troligt. Enda skillnaden blir nog ”bara” mindre folk ....

Sedan är väl detta som alltid ... det kommer mera ”nyheter” runt hörnet som är negativ för nästa kundgrupp!

Möjligen 199 personer. Jag hade nog applåderat.
Kul för dig, ta ett glas skumpa och fira.
Jag tror dock som du säger, att majoriteten (199/200) tycker det är trist att deras huvudprogram blir mindre förmånligt.

Precis som det var jag som började applåderna i salen när "nyheten" om den enhetliga flottan A320 presenterades av VD så hade jag applåderat även detta. För att det skall finnas ett värde i programmet bör det krävas en insats för att kunna nå de olika nivåerna. Att dela ut status alldeles för lättvindigt straffar sig i längden.

Att ett gäng hobbyflygare inte längre kan dra in ohemula mängder bonuspoäng under en partyresa till Austin eller att ett gäng ungdomar/studenter skulle bli av med sina diamondkort, det må i så fall vara hänt.

Till alla som oroar sig för intjäning till partnerprogram:
intjäningstabellerna förhandlas mellan bolagen inom alliansen på Star Alliance konferensen som hålls en eller två gånger per år. Nästa kommer hållas i Bogota i en inte alltför avlägsen framtid. Där sätts möten upp och man diskuterar mellan olika bolag angående justeringar av intjäningstabeller mellan just de bolagen och även tillgänglighet på awards mellan deras respektive bonusprogram.

Last edited:
Toppen