Håller med i viss mån men samtidigt inte. Själv haft guld+ i flera år.Äntligen!
Tänk om detta ändå kunde vara sant?! Det hade varit ett första steg mot att faktiskt just ta hand om sina mest trogna och samtidigt lönsamma kunder. Sluta ge förolämpande många poäng på de billigast biljetterna, såsom lägsta SAS Go och ungdomsbiljetterna. Det är en ren skymf mot de som verkligen är trogna, flyger mycket och faktiskt jobbar för sin status att det samtidigt finns exempelvis ungdomar som studerar och samtidigt flyger in ett Diamondkort för några knappa tusenlappar. Nu kanske det äntligen kan bli lite ordentliga förmåner för både Guld och Diamond istället om man faktiskt gör det en smula svårt att uppnå. Idag är det alldeles för lätt för alldeles för många!
Lägg till att man utöver själva statusintjäningen även fått tillräckligt med poäng för att kunna köpa exempelvis en inrikesbiljett med SAS. Då blir priset på de billigaste Go och ungdomsbiljettenra, som ofta kan hittas runt 3-4000 kr helt enkelt för billigt. Det här är en förändring jag har hoppats på länge och som jag verkligen ser fram emot.
Har dock company policy som säger ”lowest logical fare”. Vilket dessvärre innebär icke flexibla biljetter. Om jag de senaste 5 åren gjort 100-120 alet flighter med SAS kanske jag anses vara icke-trogen hos vissa och att det är ”för lite” men jag kan tycka att även de som flyger med SAS fast billigare biljetter är värda något för SAS.
Vill de ha färre guld/diamond kan de ju istället börja titta in på andra saker såsom skänkta guldkort från diamonds, 32.000 årliga statuspoäng via kreditkort.
Nog kan väl nån som åker 6-8 longhaul med SAS även i eco (non flexibel) per år vara värd mer än någon som har två kreditkort och sedan gör en longhaul i plus?
Kan förstå att nuvarande intjäning sticker i ögonen på de som köper dyrare biljetter och kan tycka en större skillnad borde göras på diamond mot guld. Vilket på så vis hade premierat diamonds.
Detta är väl dock det bästa som kan hända för amex och mastercard, intressant se hur många som kommer teckna elite nu.
Sedan så kommer det ju definitivt göra att till och med lufthansas 25% blir worthwhile. Så SAS riskerar tappa resenärer som mig. Jag anser mig lönsam för SAS men uppenbarligen inte SAS eller du i ditt resonemang.
Kan de lika gärna vara utan mig kan jag vara utan dem. Ser nu ingen anledning flyga SAS över andra bolag i alliansen. Får väl se över bonusprogram med bara. Väljer man bort SAS missar man ju de 25%