Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

mha321

Medlem
Bra intjäning från många bolag vet jag inte, kanske gäller om man flyger business rätt över men i billig economy är intjäningen usel från i princip alla europeiska bolag utom just SAS. Hittills..
Ja, det pågår ju ett kliv mot att folk som flyger billig economy inte är riktigt välkomna i FF-programmet längre, hos i princip ala större carriers. SAS är en av de få som betalat bra hittills. Men med de här ändringarna går de från bäst i klassen till sämst typ.

Får hoppas att Gold for Life ramlar in snabbt så man inte behöver tänka lika mycket :) Eller så devalverar de den också.
 

Nikje

Medlem
Detaljerna finns inte men på Offers and news | SAS står följande:

upload_2018-10-1_10-9-22.png


2018-10-01

ADJUSTED POINTS EARNING ON GO LIGHT TICKETS
Points earning will be adjusted on Go Light tickets and on non-flexible tickets to USA and Asia in Go class. Tier qualifying flights* and tier level bonus** are not affected. The change will affect passengers booking from 1st October with departures from 1st December 2018.

* 10 one-way flights (on SAS and/or to selected destinations on Wideroe) to become a Silver member, 45 one-way flights to
become a Gold member and 90 one-way flights to become a Dimond member
** Gold & Diamond members earn 25% more Basic points on flights on SAS and Wideroe
 

Berglund

Medlem
Äntligen!
Tänk om detta ändå kunde vara sant?! Det hade varit ett första steg mot att faktiskt just ta hand om sina mest trogna och samtidigt lönsamma kunder. Sluta ge förolämpande många poäng på de billigaste biljetterna, såsom lägsta SAS Go och ungdomsbiljetterna. Det är en ren skymf mot de som verkligen är trogna, flyger mycket och faktiskt jobbar för sin status att det samtidigt finns exempelvis ungdomar som studerar och samtidigt flyger in ett Diamondkort för några knappa tusenlappar. Nu kanske det äntligen kan bli lite ordentliga förmåner för både Guld och Diamond istället om man faktiskt gör det en smula svårt att uppnå. Idag är det alldeles för lätt för alldeles för många!

Lägg till att man utöver själva statusintjäningen även fått tillräckligt med poäng för att kunna köpa exempelvis en inrikesbiljett med SAS. Då blir priset på de billigaste Go och ungdomsbiljettenra, som ofta kan hittas runt 3-4000 kr helt enkelt för billigt. Det här är en förändring jag har hoppats på länge och som jag verkligen ser fram emot!
 
Last edited:

hallgren

Medlem
En märklig bieffekt är ju att balansen mellan hur mycket (lite) poäng man tjänar på själva flygandet och hur mycket poäng man tjänar på annat, även om de andra poängen inte är statusgrundande.

Nu blir det ju i extremfallet så att man kan tjäna mer poäng på att beställa några glödlampor än på en long haul-flygning. Det kanske är så SAS vill ha det, men det känns lite märkligt.
 
En märklig bieffekt är ju att balansen mellan hur mycket (lite) poäng man tjänar på själva flygandet och hur mycket poäng man tjänar på annat, även om de andra poängen inte är statusgrundande.

Nu blir det ju i extremfallet så att man kan tjäna mer poäng på att beställa några glödlampor än på en long haul-flygning. Det kanske är så SAS vill ha det, men det känns lite märkligt.

Känns som att dem tog i lite väl med minskandet. Eller så är detta första steget mot att Eurobonus går mot ett lojalitetsprogram för glödlampor. ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
SAS är en av de få som betalat bra hittills. Men med de här ändringarna går de från bäst i klassen till sämst typ.

Ja, det var kul så länge det varade för min del (SAS->Miles&Bonus), men visst, FF-program är väl inte riktigt avsedda för hobbyflygare :)

Så länge hyrbilskampanjerna ser ut som de gör ska jag inte klaga, ger ju inga statuspoäng dock. Men jag har som flera andra märkt att om man hobbyflyger in status på skoj blir det i slutändan mycket dyrare än att strunta i status helt och istället köpa business eller liknande på kampanj vid behov.
 
Toppen