Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

taxvalp

Medlem
När man försöker hitta poängtabellerna för intjäning genom att klicka sig fram på sas.se går åtminstone jag bet. Kanske ett järtecken på att uppdatering pågår?
 

Jönsson

Medlem
Ja, det var in i tusan vad det devalveras om detta stämmer.

Kan ju kallas steg 2 i att tvinga guld-jagare köpa baggagebiljetter... först fick man inte ta med sig baggage som förmån och nu även om man packar lätt och bara har carry on så får man ändå betala för Go biljett.

Tyvärr kommer detta säkert inte betyda mindre carry on då gemene man fortfarande lär gå på pris och strunta i poängintjäng.
Samma gäller ju enligt texten även vanliga Go-biljetter. Dvs du måste köpa en återbetalningsbar biljett att få vettiga poäng.

”Ændringen i optjeningen sker med virkning fra 1. december 2018 og det gælder for alle SASGo billetter, som ikke er fleksible.”

Är dock ganska tveksam till om detta verkligen stämmer.
 

Abbs

Medlem
Vore korkat då enda anledningen att flyga SAS är just poängintjäningen, och att det ibland finns direktflyg.
 

palmen

Moderator
Skulle vara intressant att veta varför man INTE skulle presentera detta när man hade sitt Diamond Event? :eek:
Kan ju gissa på att det inte hade varit några positiva miner om det. Man gick ju enbart ut med info om hur bra saker och ting är och ska bli för oss resenärer.
 

squeezen

Medlem
Samma gäller ju enligt texten även vanliga Go-biljetter. Dvs du måste köpa en återbetalningsbar biljett att få vettiga poäng.

”Ændringen i optjeningen sker med virkning fra 1. december 2018 og det gælder for alle SASGo billetter, som ikke er fleksible.”

Är dock ganska tveksam till om detta verkligen stämmer.
Ah, noted.

Det betyder alltså dyraste eko. Då är väl ofta plus saver till och med billigare många gånger.

Ja det känns definitivt som att man kommer åka mer med alliansen än sas själva.

Också intressant timing ur två aspekter:
- ingen info på diamond events.
- de har ju nyss fått ordning på skutan SAS och levererar bra resultat och har kommit igenom lite sv stålbad. Varför vill man nu röra om i grytan på detta sätt mot sina trognaste kunder?
 

palmen

Moderator
Vore korkat då enda anledningen att flyga SAS är just poängintjäningen, och att det ibland finns direktflyg.
Håller med, nog för att intjäningen varit väldigt generös, men att dra ner den så mycket på longhaul måste vara någon som tänkt lite fel. Eller så ser de go light som något som ska vara precis som Norwegian, även fast man hos Norwegian då faktiskt tjänar bättre med poäng till deras reward-program.
 
  • Gilla
Reactions: obs

palmen

Moderator
Detta dödar ju lite konceptet med gratis dryck för EBD.
Ska man kunna bli EBD på poäng (vet att många tar det på legs) så "kan" man inte flyga GO längre utan måste flyga PLUS/Business, och där ingår ju redan drycken.

Är väl bara att vänta och se när detta blir officiellt så får man börja räkna på om det är värt att fortsätta med SAS som sitt primära program för att flyga in status inom Star Alliance. Har ju kvar mitt Aegean Gold som man kan förlänga för några tusenlappar varje år och har kvar bra intjäning från många bolag.
Har med nuvarande bokningar och gamla intjäningstabellen omkring 70k baspoäng efter resorna är utförda, räcker med att skaffa Amex Elite så har jag kvar Diamond i två år till från nu. Uppgraderar jag några betalda longhaul till business via plusgrade så kommer jag inte behöva skaffa Amex Elite och det lär tillkomma några resor under nästa år som "måste" göras, men om diamond redan är klart kommer de med största sannolikhet att göras med andra bolag än SAS.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har ju kvar mitt Aegean Gold som man kan förlänga för några tusenlappar varje år och har kvar bra intjäning från många bolag.

Kan ju bara vara en tidsfråga nu innan Aegean M&B börjar strypa intjäningen från SAS, de kan ju inte ge flera poäng än Eurobonus för SAS år efter år, känns helt orimligt.
Bra intjäning från många bolag vet jag inte, kanske gäller om man flyger business rätt över men i billig economy är intjäningen usel från i princip alla europeiska bolag utom just SAS. Hittills..
 
Toppen