Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Berglund

Medlem
Längst bak i planet är inte orimligt. Finns ju amerikanska bolag som reserverar denna del till dem som reser go light. Jag hade även sneglat på handbagagereglerna för dessa resenärer om jag hade varit SAS.
Strålande idé!
Man får gärna åka med, grattis till de som hittar billiga biljetter på flighter som man ändå behöver åka på men denna grupp bör boarda sist och alla handbagage större än en normal ryggsäck borde gate checkas med tvång och av princip.
 
Last edited:

squeezen

Medlem
Undrar vad som händer med aktieägarabatten?
Gäller ju idag endast billigaste GO biljetterna. (inte light dock)
Kan man hoppas att rabatten ändras att gälla även plus och/ellerombokningbara go biljetter som ger hyfsat med poäng?
Annars ser jag själv ingen större anledning behålla aktierna
Jag kommer sälja ut nu.
Kan inte riktigt stå bakom allt detta samt jag tror de kommer gräva sin egen grop...
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag hade även sneglat på handbagagereglerna för dessa resenärer om jag hade varit SAS.

Det hoppas jag, även som snart helt statuslös, att alla andra bolag börjar göra också. Det enskilt största irritationsmomentet jämte säkerhetskontrollen för mig på en genomsnittlig flygresa. Har hört en del passagerare gnälla när de inte fått knöla in sin jätteväska i hyllan utan måste checka in den. Jag lovar att checka in den är ett trevligare alternativ än vad jag i de lägena skulle vilja göra med bagaget ifråga.

Däremot tror jag vissa här är för optimistiska om hur detta förbättrar för de "lönsamma" resenärerna - SAS har tagit steg efter steg för att avveckla förmåner för de som reser på billiga biljetter, men när kommer förmånerna för lönsamma resenärer då? Kommer de alls? OM ombyggnaden av loungen i CPH är något att gå på känns det inte som jag missar något alls när jag tappar status.
 

palmen

Moderator
Nja, du har skrivit att massvis med klasser inom norden ger 0 poäng, Insideflyer har lämnat fältet blankt
vilket inte behöver betyda 0.
Provbokar man så ser de ut som även de klasserna ger 100 poäng.
Har ändart bilden nu, de har dessutom massa överlappande bokningsklasser så vet inte riktigt vad som stämmer i dagsläget.
 

palmen

Moderator
Helt ok och en förändring jag föreslagit tidigare gällande Go-light produkten. Den ska konkurrera på marknaden mot lågservice bolagen och då ska allt extra bort. Dessa snål-kunder räknar ändå bara kronor och bryr sig inte om poäng. Inte bra med försämring för Go dock på Long haul, men ändå nöjd som aktieägare.
Jag är en av dessa "snål-kunder" och jag kan garrantera dig att mitt resande styrs utifrån hur jag tjänar mina poäng.
Nu blir det till att lägga om strategin, återstår att se om jag fortsätter med EBG/D hos SAS med annat resmönster eller om jag flyttar mitt poängsamlande från flyg och vilka bolag jag reser med.

Att ha kvar eurobonus och kreditkorten är ju dock fortfarande en bra affär så EBG lär jag ju hålla kvar vid med hjälp av kreditkort samt en longhaul i plus.
 
Toppen