Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

3. När SAS byggde upp EuroBonus till de det är idag (partnerintjäningsprogram) så sneglade de mycket på United Mileage Plus och Miles & More som var duktiga på skapa intäkter. Det är i mitt tycke, ingen tvekan om att SAS satsning på intäkter från EuroBonus har lyckats. Jag tror samarbeten som t.ex. AMEX är otroligt viktiga, kanske viktigare än Go Light
En väldigt skarpsynt och klartänkt observation!

På SAS Diamond Event i förra vecka nämndes ett resultat på 2 miljarder i vinst (på årsbasis utgår jag ifrån).
Enligt uppgift från insidan skall Amex-samarbetet ha bidragit med ca 1 miljard i reda pengar in till SAS!
Även om siffrorna är fel i sak, förstår man ändå lätt hur stor del av de reda vinsterna som kommer genom produkter som egentligen inte är ens egna.

Bara tänk hur många resenärer man haft i SAS Go Light på alla sina flighter förra året och jämför med Amex-samarbetet, vilka ha genererat störst intäkt rakt ner till sista raden för aktieägarna? I dagsläget ser det klart ut som att det är den generella Amexkunden framför den generella SAS Go Light kunden.

Men detta gäller väl bara om man har tänkt kreditera till Eurobonus? Det är väl hopplöst att kräva att få sina 100% till Aegean (som alldeles säkert kommer att revidera sina SAS-tabeller snart)?
Vad Aegean gör är inte relevant här, SAS lovar att intjäningen till Eurobonus kommer att vara som den var vid bokningstillfället.
Vad Aegean lovar eller inte kan inte SAS stå för. De är ju dock kända för att göra ändringar utan någon förvarning och inte kreditera efter hur det varit tidigare (precis som SAS gjort när intjäning sänkts hos partners).

Ojojoj, där ser man. DÅLIGA nyheter för mig, även om jag på sätt och vis kan förstå beslutet. Lite väl drastisk ändring kan man tycka...
För mig känns det som att detta kommer att göra att jag antingen får uppgradera mitt Amex Premium till Elite för att lyckas behålla guld, eller till att jag helt slutar med statusjagandet hos Eurobonus och behåller programmet främst för att boka bonusresor där poängen kommer från kreditkort.
Det första känns som det roligare alternativet, men det andra känns som det skulle kunna vara det mer ekonomiska beslutet.

Jag är en av dessa "snål-kunder" och jag kan garrantera dig att mitt resande styrs utifrån hur jag tjänar mina poäng.
Nu blir det till att lägga om strategin, återstår att se om jag fortsätter med EBG/D hos SAS med annat resmönster eller om jag flyttar mitt poängsamlande från flyg och vilka bolag jag reser med.

Att ha kvar eurobonus och kreditkorten är ju dock fortfarande en bra affär så EBG lär jag ju hålla kvar vid med hjälp av kreditkort samt en longhaul i plus.
+1

Från SAS

Vi på Businessclass.se har varit i kontakt med SAS. Mariam Skovfoged, Head of Media Relations, som svarar oss följande på frågan om dessa ändringar:

”Biljettpriserna har fallit en del på senare åren, medan poängintjäningen har varit den samma. Därför anser vi att det är korrekt att justera de billigaste biljetterna så poängintjäningen följer priserna.

De biljetter som är redan köpta, gäller intjäning vid bokningstillfälle”.

Var inte den siffran vinsten för Q3 och inte för ett år? Att Q1 gör några hundra miljoner back är ju standard hos alla bolag
Jag kan absolut ha fel på perioden, fullt möjligt.
Poängen var att Amex-samarbetet som helhet kan ha eller rent av har - bidragit till lika stor del eller mer än vad alla Go Light kunder som suttit i kabinen gjort som helhet.

Jämför Go Light passagerarna i kabinen med Peter Tillbergs målning från 1972: Blir du lönsam, lille vän?
nm6424b.png

Är det någon som vet om de biljetter som i framtiden kommer ge 0 poäng ändå kommer ge segment, eller nollas den delen också?

Nästa steg blir att höga priset på bonusresor, så att den stora massan börjar köpa muffins istället.

På eventet förra veckan skröt man om att awardbokningarna hade gått upp 40% under 2018. Det är ju en ökad kostnad för SAS, och nu när dom tillgängliggör en enklare bokning enorm onlineverktyg så skulle jag tippa på en höjning av awardpriset innan årsskiftet.

Från SAS

Vi på Businessclass.se har varit i kontakt med SAS. Mariam Skovfoged, Head of Media Relations, som svarar oss följande på frågan om dessa ändringar:

”Biljettpriserna har fallit en del på senare åren, medan poängintjäningen har varit den samma. Därför anser vi att det är korrekt att justera de billigaste biljetterna så poängintjäningen följer priserna.

De biljetter som är redan köpta, gäller intjäning vid bokningstillfälle”.
Om ändå biljettpriserna också sjunkit med 96% :rolleyes:

Toppen