En väldigt skarpsynt och klartänkt observation!3. När SAS byggde upp EuroBonus till de det är idag (partnerintjäningsprogram) så sneglade de mycket på United Mileage Plus och Miles & More som var duktiga på skapa intäkter. Det är i mitt tycke, ingen tvekan om att SAS satsning på intäkter från EuroBonus har lyckats. Jag tror samarbeten som t.ex. AMEX är otroligt viktiga, kanske viktigare än Go Light
På SAS Diamond Event i förra vecka nämndes ett resultat på 2 miljarder i vinst (på årsbasis utgår jag ifrån).
Enligt uppgift från insidan skall Amex-samarbetet ha bidragit med ca 1 miljard i reda pengar in till SAS!
Även om siffrorna är fel i sak, förstår man ändå lätt hur stor del av de reda vinsterna som kommer genom produkter som egentligen inte är ens egna.
Bara tänk hur många resenärer man haft i SAS Go Light på alla sina flighter förra året och jämför med Amex-samarbetet, vilka ha genererat störst intäkt rakt ner till sista raden för aktieägarna? I dagsläget ser det klart ut som att det är den generella Amexkunden framför den generella SAS Go Light kunden.