Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Ändras intjäningen i hela programmet? Tolkade det endast gäller go light på longhaul: "Points earning will be adjusted on Go Light tickets and on non-flexible tickets to USA and Asia in Go class. "?

Vanlig Go verkar ha halverats eller liknande.
Edit: fast det var hyfsat dyra biljetter till Miami jag tittade på. En t&r i GO till Los Angeles ger nu 600... go light 480

Last edited:
Då blir det till att flyga in status på antal leg istället då. Grattis alla miljövänner, jag dubblade precis mitt resande för 2019. :)
Jag halverar nog mitt flygande men flyger plus/businss istället som har ännu större miljöpåverkan om man ska tro de senaste debatterna ;)

Vanlig Go verkar ha halverats.
Ja det stämmer, kanske inte exakt 50% men där omkring i alla fall

Principiellt kan jag tycka att detta är rätt väg att gå. Men i klassisk SAS anda så svänger det så himla mycket mellan högt och lågt, och allt är så himla "konsekvent inkonsekvent" ;)

"Rätt väg" att gå hade varit någon form av:
25-50-75-100% på alla Go biljetter, inklusive Go Light
100-125-150% på alla Plus biljetter (bokningsklasser A, P, S, Y)
150-200% på alla Plus/Business (Z, J, D, C)

Några andra reflektioner:
1. @Homer har nämnt det flera gånger: det svänger så mycket att det som är bra en sekund, är dåligt nästa. Så sitt lugnt
2. Det måste komma någon form av harmonisering mellan bolagen eftersom dessa ändringar driver kunder till andra bolag (läs Lufthansa för EuroBonusmedlemmar)
3. När SAS byggde upp EuroBonus till det vi ser idag (partnerintjäningsprogram) så sneglade de mycket på United Mileage Plus och Miles & More som var duktiga på skapa intäkter. Det är i mitt tycke, ingen tvekan om att SAS satsning på intäkter från EuroBonus har lyckats. Jag tror samarbeten som t.ex. AMEX är otroligt viktiga, kanske viktigare än Go Light
4. Jag tror de av våra medlemmar som tror att detta ändrar beteende bland den stora massan, är fel ute. Vi är inte representativa då vår grupp är för liten :)

Det kommer storma några veckor runt detta, sedan har vi en "new normal"

Redan bokade biljetter (innan 1 oktober) kommer att tjäna poäng enligt tidigare intjäningstabell enligt SAS. Kommer dock vara manuell hantering så antar att man måste vara på dom om detta ett antal ggr.
Men detta gäller väl bara om man har tänkt kreditera till Eurobonus? Det är väl hopplöst att kräva att få sina 100% till Aegean (som alldeles säkert kommer att revidera sina SAS-tabeller snart)?

Toppen