Principiellt kan jag tycka att detta är rätt väg att gå. Men i klassisk SAS anda så svänger det så himla mycket mellan högt och lågt, och allt är så himla "konsekvent inkonsekvent"
"Rätt väg" att gå hade varit någon form av:
25-50-75-100% på alla Go biljetter, inklusive Go Light
100-125-150% på alla Plus biljetter (bokningsklasser A, P, S, Y)
150-200% på alla Plus/Business (Z, J, D, C)
Några andra reflektioner:
1.
@Homer har nämnt det flera gånger: det svänger så mycket att det som är bra en sekund, är dåligt nästa. Så sitt lugnt
2. Det måste komma någon form av harmonisering mellan bolagen eftersom dessa ändringar driver kunder till andra bolag (läs Lufthansa för EuroBonusmedlemmar)
3. När SAS byggde upp EuroBonus till det vi ser idag (partnerintjäningsprogram) så sneglade de mycket på United Mileage Plus och Miles & More som var duktiga på skapa intäkter. Det är i mitt tycke, ingen tvekan om att SAS satsning på intäkter från EuroBonus har lyckats. Jag tror samarbeten som t.ex. AMEX är otroligt viktiga, kanske viktigare än Go Light
4. Jag tror de av våra medlemmar som tror att detta ändrar beteende bland den stora massan, är fel ute. Vi är inte representativa då vår grupp är för liten
Det kommer storma några veckor runt detta, sedan har vi en "new normal"