Senaste nytt

SAS Point Sharing

palmen

Moderator
En familjemedlem har en poängresa till Asien i C bokad, kan jag bjuda in medlemmen till min point share och i efterhand applicera min 241?
Högst troligt inte då poäng och voucher ska komma från samma konto. Även om ni är i point sharing så är bokningen gjord från annat konto. Bokar ni om ska det dock vara möjligt.
 

Axxo

Medlem
Hej

Jag har försökt bjuda in min syster till vårt Pointshare ett par gånger men det verkar inte funka.

Det står: "Den inbjudna personen är föremål för den låsta perioden."

Vi ni vad som menas med detta? Hon är inte med i någon pointshare och har aldrig varit.
 

Delayed

Medlem
Det står: "Den inbjudna personen är föremål för den låsta perioden."
Det låter som om SAS system fått för sig att din syster är med i någon grupp. "Den låsta perioden" är "SAS-språk" som har med Point Sharing att göra. Se:


Screenshot from 2024-01-18 16-36-49.png


Jag skulle kontakta SAS för att reda ut problemet.
 

filip23

Medlem
ställer en fråga för att kunna hjälpa svärmor/svärfar och problemet är enligt följande:

Dom gick in i en pointsharegrupp med sina vänner för att kunna bjuda dom på ca 30.000 poäng (och således ha tillräckligt för att alla 4 skulle kunna boka en resa CPH-BKK). Genom det skulle deras vänner eurobonuskonto tömmas helt på poäng samt 30.000 från svärföräldrarna. När dom nu ska gå ur gruppen står det att deras vänner erhåller 113.000 poäng och dom själva övriga (ca 250k). Korrekt skulle ju dock då vara att samtliga poäng ska till svärföräldrarna. Någon som har någon koll på hur man kan lösa detta? Ett alternativ har varit att deras vänner låter sina konton ligga kvar i gruppen samt skapar nya EB konton men känns ändå krångligt. Kan man ringa in till sas och be dom lösa det manuellt med samtyckte av samtliga i gruppen eller dylikt?
 
ställer en fråga för att kunna hjälpa svärmor/svärfar och problemet är enligt följande:

Dom gick in i en pointsharegrupp med sina vänner för att kunna bjuda dom på ca 30.000 poäng (och således ha tillräckligt för att alla 4 skulle kunna boka en resa CPH-BKK). Genom det skulle deras vänner eurobonuskonto tömmas helt på poäng samt 30.000 från svärföräldrarna. När dom nu ska gå ur gruppen står det att deras vänner erhåller 113.000 poäng och dom själva övriga (ca 250k). Korrekt skulle ju dock då vara att samtliga poäng ska till svärföräldrarna. Någon som har någon koll på hur man kan lösa detta? Ett alternativ har varit att deras vänner låter sina konton ligga kvar i gruppen samt skapar nya EB konton men känns ändå krångligt. Kan man ringa in till sas och be dom lösa det manuellt med samtyckte av samtliga i gruppen eller dylikt?
Vännerna behåller de poäng som tillhör dem. När man bokar via point share används alltid de äldsta poängen först, oavsett från vilken medlem de kommer. Det går alltså inte att tömma ett konto när man bokar i en grupp, om inte det kontot bara har väldigt gamla poäng som då är de äldsta i gruppen. Om det blev begripligt..
 

filip23

Medlem
Vännerna behåller de poäng som tillhör dem. När man bokar via point share används alltid de äldsta poängen först, oavsett från vilken medlem de kommer. Det går alltså inte att tömma ett konto när man bokar i en grupp, om inte det kontot bara har väldigt gamla poäng som då är de äldsta i gruppen. Om det blev begripligt..
Ja jag är helt med på det också, men går ovanstående problem att lösa på något sätt nu när "skadan" redan är skedd?
 

palmen

Moderator
Ja jag är helt med på det också, men går ovanstående problem att lösa på något sätt nu när "skadan" redan är skedd?
Nej, man får inte heller ha mer än ett eurobonus konto så det är verkligen inte att rekommendera att starta nya konton.

Enklast är väl om de är kvar i gruppen tills de nyttjat rätt antal poäng, annars får se ju bita i äpplet om det gjort bort sig. Det är väldigt tydligt hur dessa grupper fungerade så man har högst kvalitet troligt inget att klaga på eller få manuell ändring.
 
Toppen