Senaste nytt

SAS poäng och bonusresor

JMG

Medlem
Om du vill ha rekommendationer om hur du ska sköta ditt familjeliv får du fråga på ett annat forum än ett flygforum. Men du får en motfråga: om du var VD för ett flygbolag, och hade blodtörstiga aktieägare och låntagare som flåsade dig i nacken, hur många % av en businesskabin skulle du tycka var rimligt att släppa som bonusplatser under de veckor då efterfrågan på nöjesresor är som högst, d.v.s. skollov? :cool:
Finns det tillräckligt många turister som är villiga att betala för businessbiljetter så hade jag inte släppt en enda bonusplats. Men då med uppenbar risk att affärsresenärerna under resten av året tröttnar och lämnar programmet förutsatt att något bolag resonerar annorlunda.
 

palmen

Moderator
Finns det tillräckligt många turister som är villiga att betala för businessbiljetter så hade jag inte släppt en enda bonusplats. Men då med uppenbar risk att affärsresenärerna under resten av året tröttnar och lämnar programmet förutsatt att något bolag resonerar annorlunda.
Hur många affärsresenärer tror du det är till Bangkok? Nu har jag åkt linjen och kan meddela att utresan var full till sista plats i plus och business. Utav att döma hur folk var klädda och betedde sig ombord så vågar jag nog påstå att mer eller mindre alla var på väg till semester och inget annat. Det är väldigt sällan jag ser "affärsresenärer" dra i sig flera flaskor med vin och sprit till en middag som serveras 0130 svensk tid.

Linjen till Bangkok är en säsongslinje och med tanke på frekvensen jämfört med andra linjer så blir den extremt eftertraktad, framförallt för de som vill åka award. SAS skulle utan problem kunna sälja 40 Business och 32 plus biljetter som awards på varenda flight under jul/nyår och lov på dessa flighter. De skulle gå åt på nolltid, men varför ska de inte sälja en Business för 30k istället när de säljer slut platserna till det priset?

Att ha poäng gör inte att man har en rättighet att få åka när man vill vart man vill. Har man den grundtanken så har man helt missat hur det fungerar, och många kommer framöver få detta brutala uppvaknande. Mig veterligen finns det inget annat program som erbjuder det du efterfrågar heller, är det så att alla flygbolag helt har missat denna guldgruva att tjäna pengar och lojala kunder? Samma lojala kunder som säger att om det erbjuds någon annan stans drar jag min Business dit direkt.

SAS mest lojala kunder (Pandion) har dock möjligheten att göra precis det du efterfrågar, dvs boka award på vilken flight som helst. Så flyg 200 sas flighter inom Europa per år i några år så kommer du få denna möjlighet också.
 

Jannes

Medlem
Självklart måste även flygbolagen först och främst tjäna pengar men om poängen bokförs som skuld så varför inte erbjuda extra bonusresor till attraktiva resmål för att få ner skulden och på det skapa ett enormt mervärde?
SAS har ju även skulder i riktiga pengar och prioriterar säkert att få ner dessa skulder istället för en bokföringsmässig skuld i SAS ”egna” valuta.
SAS har ju makten att när som helst devalvera sina poäng, och där med skriva ner den skulden. Eller helt avsluta EB och i utbyte mot en jävla massa badwill bli av med denna ”skuld”. Eller strypa tillgången på resor så att risken minimeras att folk cashar in hela skulden på en gång. Och dessutom betalar SAS inte heller någon ränta på den skulden.

Så nej, att fylla upp stolar med bonusresenärer när det finns betalande kunder är en dålig affär, oberoende av hur glad enstaka medlem blir. Faktum är, ifall man blev frikostigare med rena bonus resor så skulle kunderna ändå gnälla att det inte finns 8 businessplatser på samma flyg till BKK över julen. Osv, du fattar.
 

Mikeswede

Medlem
Har du överhuvudtaget tittat på möljigheten att boka poängresor med Star Alliance bolag ? Att hitta 4 business biljetter med SAS kräver mycket jobb. Betydligt "enklare" att titta på Star Alliance.
Starta ett gratiskonot på awardfares och börja leta !!
 

JacobGBG

Medlem
Jo men samtidigt tvärtemot tex hotels.com (inte optimalt exempel) för har aldrig behövt betala 30tkr/natten med bonuspengar för ett rum som kunnat köpas för 3tkr.

Har läst denna mening 5 ggr nu och förstår fortfarande inte vad som menas? Kan man få dessa rabatter med Hotels lojalitetsprogram?
 

JMG

Medlem
Förtydligande, när en ToR i BUS till USA enl SAS-tabell kostar 100k och *A-tabell 175k men inte är tillgänglig utan bara erbjuds för 1.5M. Därav 10-15ggr dyrare. Förstår nu att det är feltänk och att jag borde se det tvärtom.

Som normal affärsresenär så är jag inte aktuell för inbjudan till Pandion men intressant ändå att SAS för denna begränsade och deras mest värdefulla kundgrupp inte blint fokuserar på biljettpengar utan resonerar lite liknande som jag förde på tal.

Hursom, för ett sundare förhållningssätt till bonuspoängen så kommer jag personligen strunta i tabellerna och SAS-reklamen och istället värdera till 3 öre/poäng men med möljlighet till betydligt bättre utväxling om tabellresor erbjuds och om 2-4-1 kan användas. Då är 1M poäng värda 30tkr vilket inte ens räcker till en ToR i longhaul BUS för rimligare förväntningar på bonusresor. Allt över det är ..bonus.

För att summera,
* Bonuspoäng är ingen skuld utan ska närmast ses som en fiktiv Goodwill-skuld för flygbolagen
* Bonusresor i BUS är en fantastisk förmån om det går att nyttja men inget man ska förvänta sig och framörallt inte under högsäsong när de flesta av oss är lediga

Det sagt, jag kommer självklart kolla, betala och signa upp på sökmotorer för bättre chans till upp till 15 ggr högre utväxling.
 
Last edited:

JMG

Medlem
Förstår att jämförelsen hotell vs flyg haltar rejält för äpplen och päron men ändå lite intressant. Enl era resonemang (frånsett Pandion) så ointressant för flygbolagen att erbjuda bonusresor i BUS om dessa kan säljas för pengar men kanske vore något för en större resebyrå (typ AMEX). Håller inte för omöjligt att denna skulle kunna förhandla bättre priser med olika flygbolag mot enbart statusgrundande poäng för fasttrack och lounge och behålla mellanskillnaden mot ett eget bonusprogram med fast utväxling i gengäld. Kanske feltänk och helt orimligt men om inte så WIN-WIN för flygbolagen får sålt sina biljetter för pengar och för resenärer så kan äntligen allt som kan bokas för pengar även bokas med resebyråns poäng och på det inga begränsningar. Kanske utopi men det funkar ju i hotellbranchen så håller inte för omöjligt att liknande skulle kunna funka även i flygbranschen.

Hursom, tills dess så kommer jag förhålla mig till bonuspoäng så som jag skrev i inlägg #27 för rimligare förväntningar.
 
Hursom, för ett sundare förhållningssätt till bonuspoängen så kommer jag personligen strunta i tabellerna och SAS-reklamen och istället värdera till 3 öre/poäng men med möljlighet till 10-15ggr bättre utväxling om tabellresor erbjuds och om 2-4-1 kan användas.
Jag tror du tänker helt rätt. Vill bara kasta in en faktor till: Det talas mycket om 1,5 miljoner poäng för en resa, och så blir det ibland, men det är inte alltid så, när man köper vanliga biljetter för poäng så varierar priserna (precis som när man använder vanliga pengar). Samma resa vid ett annat tillfälle kanske kostar 400 000 poäng, t.ex. Om poängpriset för en given resa är så högt som 1,5 miljoner, så beror det på att det är en redan hårt bokad flight och då kommer kostnaden om du köper biljetten med pengar också öka, då kommer du inte undan med 30 000 kr för en tur-och-retur i business...
 
Håller inte för omöjligt att denna skulle kunna förhandla bättre priser med olika flygbolag mot enbart statusgrundande poäng för fasttrack och lounge och behålla mellanskillnaden mot ett eget bonusprogram med fast utväxling i gengäld.
Glöm inte att den sista biljetten på ett hårt bokat flyg kan kosta väldigt mycket pengar; kanske 100 000 kr eller mer. Om Amex eller någon annan har förhandlat till sig att man alltid kan få en biljett för 100 000 EB-poäng (eller 200k, eller 500k, eller vadsomhelst) så får man en extremt skev situation där den som vet att man riskerar att köpa en sådan biljett kan köpa upp poäng istället.

Om du jämför med hotels.com så kan man inte hamna i den situationen eftersom bonusnätterna har ett specifikt, givet maximalt värde. Har man en bonusnatt som är värd 2000 kr, men pga omständigheter kostar ett hotellrum 5000 kr den natten, så får man glatt betala mellanskillnaden i pengar.
 
Toppen