Finns det tillräckligt många turister som är villiga att betala för businessbiljetter så hade jag inte släppt en enda bonusplats. Men då med uppenbar risk att affärsresenärerna under resten av året tröttnar och lämnar programmet förutsatt att något bolag resonerar annorlunda.
Hur många affärsresenärer tror du det är till Bangkok? Nu har jag åkt linjen och kan meddela att utresan var full till sista plats i plus och business. Utav att döma hur folk var klädda och betedde sig ombord så vågar jag nog påstå att mer eller mindre alla var på väg till semester och inget annat. Det är väldigt sällan jag ser "affärsresenärer" dra i sig flera flaskor med vin och sprit till en middag som serveras 0130 svensk tid.
Linjen till Bangkok är en säsongslinje och med tanke på frekvensen jämfört med andra linjer så blir den extremt eftertraktad, framförallt för de som vill åka award. SAS skulle utan problem kunna sälja 40 Business och 32 plus biljetter som awards på varenda flight under jul/nyår och lov på dessa flighter. De skulle gå åt på nolltid, men varför ska de inte sälja en Business för 30k istället när de säljer slut platserna till det priset?
Att ha poäng gör inte att man har en rättighet att få åka när man vill vart man vill. Har man den grundtanken så har man helt missat hur det fungerar, och många kommer framöver få detta brutala uppvaknande. Mig veterligen finns det inget annat program som erbjuder det du efterfrågar heller, är det så att alla flygbolag helt har missat denna guldgruva att tjäna pengar och lojala kunder? Samma lojala kunder som säger att om det erbjuds någon annan stans drar jag min Business dit direkt.
SAS mest lojala kunder (Pandion) har dock möjligheten att göra precis det du efterfrågar, dvs boka award på vilken flight som helst. Så flyg 200 sas flighter inom Europa per år i några år så kommer du få denna möjlighet också.